Hjortgatans Fe/Järncheelat

#1 - 5 juni 2004 16:32
<font face="Tahoma">Hejsan alla.</font id="Tahoma">
<font face="Tahoma">Har inhandlat en flaska Fe/Järncheelat från Hjortgatans zoo, men vet inte hur man skall använda detta!?
Skall det spädas ut. Om så är fallet,med hur mycket vatten?
Hur mycket skall jag dosera per 100 liter.
Har nu ett fevärde mellan 0 och 0,1 mg/l. Skulle vilja komma upp till "minst" 0,25 mg/l. [:-138]

Hälsningar Bosse</font id="Tahoma">
#2 - 5 juni 2004 17:30
Eftersom butiken är stängd kan jag inte slå upp hur många g/l Fe-chelatet är på. Har du det så räknar jag gärna ut det åt dig.

Du menar inte deras Mikro+?

Det är väldigt ovanligt att man bara behöver tillsätta järn. Det är bara en pytteliten del av allt växten behöver.
#3 - 5 juni 2004 18:01
Javaormbunkar brukar bli fula om man har för lite järn
#4 - 5 juni 2004 18:22

Javaormbunkar brukar bli fula om man har för lite järn

Alla växter blir fula om det fattas något ämne. Det är inget specifikt för Javaormbunkar kontra järn. En kaliumbristdrabbad bunke är inte speciellt vacker den heller och kalium går åt i 50-200 ggr större mängd än järn.
#5 - 5 juni 2004 19:01
Dom flesta växter växer bra och är fina hos mig förutom javaormbunkarna någon sa prova järngödning och nu är dom fina också.
Jag använder inga andra medel så jag har nog ett ganska bra kranvatten för växter. Mitt kranvatten kanske är järnfattigt vad vet jag. Fiskarna mår iallafall bra och håret på mitt huvud växer också bra :-)(skämt, efter några öl om någon inte förstog det).
#6 - 5 juni 2004 20:21
<font face="Tahoma">Hej igen, defdac och ni andra.
Flaskan är på ca 100 ml. Vad menar du, defdac, med hur många g/l cheelatet är på. Förlåt min okunnighet!
Du säger att det ovanligt att bara tillsätta järn, men jag vill komma upp i rätt nivå på Fe. De andra värdena är OK, typ
Ph 6.5
Kh 2.5-3.0
nitrit 0,1-0,3mg/l
nitrat 20mg/l
fosfat 1.0mg/l
NH3/NH4 0.5mg/l
Jag har PMDD från Hjortgatans oxå som jag använder sparsamt.
Vore tacksam för en uträkning.
Enligt Daniel Orloffs uträkningar är FE+++ =3.13mg/ml

M V H Bosse[:-164] </font id="Tahoma">
#7 - 8 juni 2004 13:45
Om man inte vet styrkan på järnchelatet så kan man inte räkna ut doseringen.

CO2/Nitrat/fosfathalterna ser perfekta ut för strålande tillväxt. Det borde växa brutalt mycket?

Du behöver inte tillsätta järn om du inte ser järnbrist (blekvita toppskott).
#8 - 8 juni 2004 14:49
Om du tillsätter rent järn i stället för en "komplett" micronäring+ kalium så kommer du att få rätt järnhalt, men fel halt på alla dom andra ämnena du behöver. Detta kan leda till alla möjliga bristsymptom utom jus järnbrist. Skall du ha balans så krävs det komplett gödning och inte bara järn.
MVH
Magnus
#9 - 8 juni 2004 15:09
Defdac, Är det dessa siffror du söker:

Micro + innehåll.
Fe 20 g/l
Mn 10 g/l
Cu 0,52 g/l
Zn 2,9 g/l
B 4,0 g/l
Mo 0,75 g/l

Oj, såg inte att det förmodligen inte var Micro + det gällde, sorry.

/NE
#10 - 8 juni 2004 15:17
Hejsan.

Enligt Daniel Orloff är det i FE+++ 3.13mg fe/ml. Är det detta du menar med styrka, defdac. [?]

Ha det.[:-34]
Bosse
#11 - 8 juni 2004 15:51

Enligt Daniel Orloff är det i FE+++ 3.13mg fe/ml. Är det detta du menar med styrka, defdac. [?]

Den siffran känner jag inte igen, har du fått den från hans artiklar?

Tror inte det är samma som det järnchelat som du köpte, och eftersom dom stängt webbutiken så kan jag inte kolla styrkan.

Synd att det inte står på flaskan och även synd att inte någon annan har köpt samma sak som kan hjälpa oss.
#12 - 8 juni 2004 15:56
Ger detta något?

FE/ Järnchelat
70 gram chelaterad järn/liter lösning
FE-HEEDTA min 55%
1L fe-7g/1000l vatten ger 70 ppm
1 gram=1000 mg
Lämplig nivå i akvariet är - mg/L

Detta står på en flaska som jag köppte på hjortgatans för länge sedan, kanske samma? Jag förstår inte varför jag köpte den för jag har aldrig använt den.
MVH
Magnus
#13 - 9 juni 2004 18:09
Jaförsjutton. Det där känner jag igen lite mer.

70 g per liter.

Detta slår vi in i Astners eminenta mikrogödningskalkylator (i det vita området längst till höger) och ställer in 0,25 ppm och 720 liter i det vita området i mitten.

Viola.

2,57 ml rent järnchelat med styrkan 70 g/l i 720 liter vatten ger dig 0,25 ppm järn.

Microcalc rockar.
#14 - 9 juni 2004 20:43
<font face="Tahoma">Hej.

Var finns <font color="red"><b>Astners eminenta mikrogödningskalkylator </b></font id="red">att finna?

M V H Bosse</font id="Tahoma">
#15 - 9 juni 2004 20:55

Var finns <font color="red"><b>Astners eminenta mikrogödningskalkylator </b></font id="red">att finna?

www.mohavegold.net
#16 - 9 juni 2004 21:06
Jag tackar dig för denna upplysning. Till min förtjusning förstår jag att använda denna kalkylator!

Ha det fint med dina underbart granna växtkar.

Från Bosse i Borås [:D]
#17 - 9 juni 2004 21:26
Det stämmer bra med 70g/l.
Det står inget sådant på min flaska, men jag kollade det innan de stängde ner butiken och skrev turligt nog ner det i en textfil.

Annons