hjärtkrossande

#1 - 9 maj 2010 02:37
Första videon jag sett på youtube som fick mig att gråta, Varning se den inte om ni är lika mesig som jag.

&feature=player_embedded" target="_blank">
&feature=player_embedded
#2 - 9 maj 2010 06:03
Ser den nog inte då jag är extremt mesig
#3 - 9 maj 2010 06:45
!!!detta ska inte anses som kritik mot SimonsaysBaka:s inlägg men,
vilken idiotiskt titel på videon, sorry, men den pers. ha inte en idé om hur katter bet. sig.

(ja jag är en youtube-hatare för att det visa bara hur sjukt männ. är idag)
#4 - 9 maj 2010 06:55
Jag vågar inte titta... är det misshandel eller vad är det?
#5 - 9 maj 2010 07:24
Jag vågar inte titta... är det misshandel eller vad är det?

Nej det är en katt som försöker väcka sin "girlfriend" till liv med hjälp av hjärtmassage eller liknande. Sorgligt..
#6 - 9 maj 2010 07:52
Är det mesigt läskigt eller mesigt gulligt?
Bilagor:
#7 - 9 maj 2010 07:53
BuÄhÄhÄhÄhÄhÄ!
#8 - 9 maj 2010 08:45
istället för att filma borde de ta och antingen försöka rädda eller avliva den skadade katten. Om den nu lever.
#9 - 9 maj 2010 08:47
Gulligt? Katten försöker sätta på henne...
#10 - 9 maj 2010 12:01
Hankatten försöker para sig med honkatten, trots att hon är död. De ser man på hans beteende mot henne och hur han bockar sig och försöker få in den... Innan ni tycker det är sorgligt får ni nog läsa på om katter. :)
#11 - 9 maj 2010 13:47
jag tyckte att han verkade mest frustrerad över att hon inte hakade på hans inviter...
#12 - 9 maj 2010 14:00
VARFÖR slänger man upp en sådan video och VARFÖR vill ngn på zoopet dela med sig av den??! O_O
Jag tittar inte
#13 - 9 maj 2010 14:02
Han försöker inte para sig med henne - han försöker väcka henne.

Katthanar juckar när de vill para sig. Jag har haft massor av katter och deras kloande betyder inte att de vill para sig. De kloar inte på sin partner - däremot kloar dem när de är glada eller vill ha uppmärksamhet (det senare i detta fall).
#14 - 9 maj 2010 14:32
Jag menade inget illa, ville bara visa vilken skit de har lagligt på youtube. Som sagt var så dog katten vilket är sorgligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 9 maj 2010 14:38
Instämmer - katten ifråga beter sig så som vår hankatt gör med mattan framför den öppna spisen.
Tror varken att det rör sig om hjärtmassage eller om parning - så upprikrigt sagt så förstår jag inte varför folk blir så upprörda.
#16 - 9 maj 2010 17:04
Detta beteendet sitter kvar sedan den var kattunge. Dom "trampar" så för att stimulera så mjölken rinnner till. Minns detta sedan djurvårdslinjen.

Edit: Letade fram detta till er: http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/4283
#17 - 9 maj 2010 17:48
Har inte sett den, men man kan nog utgå ifrån att det inte är "hjärtmassage", däremot är nog trampandet ett tecken på att katten är medveten om att allt inte står rätt till med den andra, och försöker med trampadet visa tillgivenhet mot den döda katten. Som sagt så sitter det i se´n kattungetiden, och katten minns den mysiga och varma situationen tillsammans med mamman och syskonen.

Att djur förstår att det är nå´t fel med deras döda kompisar är troligt. Min kusin berättade för ett antal år se´n (så jag minns kanske inte exakt) om en bekant till honom som hade två Golden Retriever och en katt. Vid ett tillfälle lekte hundarna lite för våldsamt med katten, så den dog, troligtvis av en hjärtattack. Då tog den ena hunden katten, och la den på dess favoritplats, under ett träd där katten brukade ligga och vila, och där låg hunden och vaktade den döda katten, och morrade så fort den andra hunden kom i närheten. Så hunden begrep att nå´t var fel med katten, och hade tydligen också sin uppfattning klar om vems felet var.

Såg även på TV om en katt som räddade sin lillhusse som hade fått ett anfall, genom att springa och väcka hans mamma, så djur begriper en hel del.
#18 - 9 maj 2010 18:19
Usch släppte många tårar där så känslig som jag är!
Jag tror defenitivt att katter kan ha känslor och den försöker inte sätta på katten. Katten är uppenbart upprörd och försöker få uppmärksamhet av den andra katten om man tittar lägger den sig brevid den döda katten med huvuvdet på den andras.
Läste för ett tag sen om en katt som väckte sin husse med hårda trampningar när det brann kraftigt i huset.
#19 - 9 maj 2010 18:24
håller med att djur är nog lite mer än bara päls, fjäll, fjädrar och kött... det värsta är att det gäller även grisar, kossor, lamm och i förekommande fall... fiskar... men men.. sånt är livet och äta är gott
#20 - 9 maj 2010 20:09
Som sagt var så är det inte titeln på filmen som är viktigt, för den är helt jävla onödig. Djur förvånar mig varje dag, jag blev nog extra ledsen när jag såg detta klipp för jag har katt själv, och har varit med katter från födseln, så det tar lite extra.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 9 maj 2010 20:26
Som sagt, vår hankatt har ett identiskt beteende hemma som denna katt har - men då handlar det ju inte om en annan död katt utan om mattan framför den öppna spisen som den försöker väcka till liv.
Men var och en blir ju salig på sin tro och det är ju i alla fall en vacker tanke att den försöker ge hjärtmassage på den döda katten:)
#22 - 9 maj 2010 20:59
Låter som en lurig katt, kan man få se en bild på den? :)
#23 - 10 maj 2010 09:23
chainy skrev:
Han försöker inte para sig med henne - han försöker väcka henne.

Katthanar juckar när de vill para sig. Jag har haft massor av katter och deras kloande betyder inte att de vill para sig. De kloar inte på sin partner - däremot kloar dem när de är glada eller vill ha uppmärksamhet (det senare i detta fall).

Jag har med katter, och hankatten på videon bockar sig ner med bakändan och försöker göra det. Och sedan biter han henne i nacken... Är inte detta ett tecken på att han vill para sig? Eller bara myser han?

Hm...
#24 - 10 maj 2010 16:28
Jag funderade oxå över kattens bettende, men egentligen kan det kvitta. Sorgligt är det! Ser ju ändå ut som om katten verkligen förstår att kompisen är dålig o försöker ruslka lite "kloa" lite liv i den, iallafall få NÅn reaktion. Sorgligt, usch, är så känslig så tårarna bara rann..
#25 - 10 maj 2010 16:40
En av mina katter gör så varje dag, fast på mig. "Trampar mjölk" kallade uppfödaren det för. Kattungar gör så när dom diar. Min katt hoppar upp i knät, och trampar runt lite innan hon lägger sig.
Bilagor:
#26 - 10 maj 2010 18:25
Simonsaysbaka det var inte riktad mot dig på något sätt, jag förstår bara inte varför man vill lägga upp sånna saker på nätet, varför vill man dela med sig av sånt? Jag är nog gammalmodig av mig.

Finns det inte typ regler på zoopet eller på andra sidor på vad man får och inte får slänga upp på nätet??
#27 - 10 maj 2010 18:57
Nubi skrev:
Simonsaysbaka det var inte riktad mot dig på något sätt, jag förstår bara inte varför man vill lägga upp sånna saker på nätet, varför vill man dela med sig av sånt? Jag är nog gammalmodig av mig.

Finns det inte typ regler på zoopet eller på andra sidor på vad man får och inte får slänga upp på nätet??

Ja, låt oss börja censurera minsta lilla som kan vara jobbigt att se på...

Du har ju för övrigt inte ens sett videon.
#28 - 10 maj 2010 19:07
Johanski skrev:
Ja, låt oss börja censurera minsta lilla som kan vara jobbigt att se på...

Du har ju för övrigt inte ens sett videon.

Ja jag har inte sett filmen, vem vill se en katt sätta på en annan död katt?
Jag UNDRADE om det finns regler på vad som man får och inte får lägga upp, och om då typ film på döda människor och djur ingår ?
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 10 maj 2010 19:15
Nubi skrev:

Jo det finns regler och vi har tidigare också deletat trådar där sädana länkar har lagts in.
Videon i länken ovan öveträder inte på något sätt dessa regler.
#30 - 10 maj 2010 21:14
Nubi skrev:
Ja jag har inte sett filmen, vem vill se en katt sätta på en annan död katt?

Hur vet du att den gör det om du inte sett videon?
#31 - 10 maj 2010 21:24
Nubi skrev:

Jaha, tack att jag fick veta det. Jag tror inte att hankatten försöker para sig med den andra katten, det ser mer ut som en katt som trampar de kan göra de då och då, betyder inte att den ville para sig, katten märker klart och tydligt att det är något som är fel.
#32 - 10 maj 2010 22:12
visst tänker djur på NÅNTING när dom ser ett annat djur...

Delfiner kan rädda människor.

" target="_blank">
vilda djur kan reagera konstigt också...
" target="_blank">
som sagt...

" target="_blank">
Hundar kan rädda hundar.
Eller drog den bara med sej den döda hunden för att den var hungrig och ville ha sej en gratis måltid?

ehh dom kan gå i sömnen...
" target="_blank">

Det där är förövrigt jag om jag skulle vara hund:p

Dom kommer på bra lösningar på problem;)
" target="_blank">

Och slutligen en personlig erfarenhet.
En julafton fick mina småbröder varsitt marsvin i julklapp, vi var lite oroliga hur våran hund skulle reagera på dessa, hon låg som förhäxad och stirrade på det små grisarna... dagen efter hade hon producerat mjölk.

En till om vår hund?
Jag hittade en doppingunge, till synes övergiven så den togs hem.
Den levde och åt och var "glad" men tyvärr den dog:(
Så vi begravde den i trädgården. våran hund såg detta och blev mycket upprörd
Så vi var tvungna att låsa in henne.
När ceremonin var över och vi hade släppt det där med fågeln, ja då sprang hunden ut och grävde upp den:O
Sen låg hon där och buffade på den livlösa kroppen.
Och blev helt till sej när vi försökte komma åt den...
#33 - 11 maj 2010 12:00
Tja, det där med hundarna och katten som min kusin berättade om, och inslaget på TV med katten som räddade sin lillhusse genom att väcka hans mamma är ju andra bra exempel.

Såg ett annat inslag om räddningstjänsten som fick ett samtal. och bara hörde en massa skrik och stök i telefonen. De spårade samtalet, och åkte dit, men ingen öppnade. De tog sig in, och hittade en kattunge som hade trasslat in sig i telefonsladden, och höll på att strypa sig själv. På nå´t sätt hade kattungen lyckats komma åt snabbnumret till räddningstjänsten.

Ett annat inslag visade två slöjstjärtar, varav den ena hade tappat flytförmågan (nog rätt vanligt bland missformade odlingsformer), så den hade stora problem att ta sig upp till ytan för att äta. Så vid matningarna puffade den andra slöjstjärten upp den till ytan, så att den kunde äta.

Såg också ett inslag i ett program som handlade lite om just så´nt (att vi inte ska tro vi är särskilt unika), där de bl.a visade surikater. En av dem var svårt skadad, och döende, och kunde inte följa med på jakt. Men istället för att lämna den skadade surikaten för att själva jaga, så stannade de andra hos den, några kröp ihop intill den, och låg så en stund, tills den kröp iväg en bit, och dog. I ett annat program om surikater blev en av dem svårt ormbiten, och kunde heller inte jaga, och två av hans systrar stannade med honom tills han hade återhämtat sig.

Människan blir lika förvånad varje gång andra djur visar prov på "mänskliga" egenskaper. Kanske dags att trappa ner lite på storhetsvansinnet och inse att även andra djur är levande varelser, som begriper en hel del.

Annons