hjälpa mig lite :)

#1 - 21 oktober 2007 12:51
hallå alla.

det var ett bra tag sen jag skrev något här men det ska bli ändringar på det:p...jag har fått ett begangat 280 liter och då jag inte haft riktigt med tid att sätta igång det så har jag funderat under den tiden vad jag ska ha i där...jag har redan bestämt mig för 2 st ancistrus, en liten pleco, 4 siamensis,1 st L-114 och en golden nugget och 4 st skalarer som jag hoppas ska få yngel där i...jag har tänkt mig att bottenmaterialet ska vara biltemas blästersand, mycket rötter och växter har jag inte bästämt mig än (är inte så bra på växter:p)...men frågan är om jag får plats med mer fiskar eller det är redan fullt?...skulle varit kul med ett gäng pansarmalar eller det kanske blir för mycket?
#2 - 21 oktober 2007 14:57
Det låter som en fin biotop.

Vad gäller växter skulle en blanding av svärdsplantor (exempelvis E. bleheri) och vallisneria bli fint i ett scalar-akvarium.

Siamensis kan börja bråka när de blivit äldre så 2-3 skulle räcka i ett akvarium av den storleken.

Pansarmalar är väldigt trevliga, men tänk i så fall på att de behöver fint sand.

L114 ocg golden nugget är fina men de kan bli hela 30 cm långa och behöver ett mycket större akvarium än det du har (700 liter), så såna skulle jag verkligen avråda dig från att skaffa. Det finns en del mindre L-malar som du skulle kunna ha istället. T ex L134.

Sen tycker jag att ett stim (inte alltför små) tetror skulle passa fint.

Men kom ihåg att börja försiktigt med ganska få fiskar under den första månaden så du inte får skadliga/dödliga nitrithalter.
#3 - 21 oktober 2007 15:06
batski: Golden nugget blir väl ändå inte 30 cm ;)
#4 - 21 oktober 2007 15:20
batski: Golden nugget blir väl ändå inte 30 cm ;)

L018 blir det: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=153

Den minsta golden nugget är L081 och de blir ändå nästan 20 cm långa: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=154
#5 - 21 oktober 2007 15:34
Det var L-081 jag tänkte på så hälften rätt iallafall ;):D
#6 - 21 oktober 2007 15:48
batski skrev:
Det låter som en fin biotop.

Vad gäller växter skulle en blanding av svärdsplantor (exempelvis E. bleheri) och vallisneria bli fint i ett scalar-akvarium.

Siamensis kan börja bråka när de blivit äldre så 2-3 skulle räcka i ett akvarium av den storleken.

Pansarmalar är väldigt trevliga, men tänk i så fall på att de behöver fint sand.

L114 ocg golden nugget är fina men de kan bli hela 30 cm långa och behöver ett mycket större akvarium än det du har (700 liter), så såna skulle jag verkligen avråda dig från att skaffa. Det finns en del mindre L-malar som du skulle kunna ha istället. T ex L134.

Sen tycker jag att ett stim (inte alltför små) tetror skulle passa fint.

Men kom ihåg att börja försiktigt med ganska få fiskar under den första månaden så du inte får skadliga/dödliga nitrithalter.

ok...ska kolla på de växterna...jag har en svärdsplanta i mitt 105 liter som skulle kunna passa bra i mitt 280....sen så gillar jag cryptocoryne, jag har ett par stycken i mitt 105 liter som också skulle passa bra...tetror har jag tröttnat lite på, tyvärr....men pansarmalar kommer jag att köpa då...för se vilka det blir. de första fiskarna som kommer att åka är mina skalarer, sen så kommer algätarna.
#7 - 21 oktober 2007 16:26
Hur kan man tröttna på tetror?? Själv tycker jag att nån tetra-art hör till en scalar-biotop, men givetvis ska man inte skaffa fiskar som man inte är intresserad av.
#8 - 21 oktober 2007 18:08
batski skrev:
Hur kan man tröttna på tetror?? Själv tycker jag att nån tetra-art hör till en scalar-biotop, men givetvis ska man inte skaffa fiskar som man inte är intresserad av.

ja du:p...jag kan annars tänka mig ett par neontetror:)...jag vet redan scalar och neoner inte är världens bästa polare, men jag har fått dem att gå ihop innan^_^...ska testa ayy köpa några neontetror och så får jag se hur det går. scalarerna är ändå hyffsat små så.
#9 - 21 oktober 2007 18:28
Jag har läst att det kan gå om neonerna är stora och scalarerna vänjer sig vid dem när de är unga. Fast jag skulle i så fall välja kardinaler. De blir ju ca 1 cm större än neoner när de är vuxna.

Annars tycker jag att rosentetror är väldigt charmiga när de håller på och spänner sig för varandra :p Även colombiatetror och rödmunstetror är fina.
#10 - 21 oktober 2007 18:39
Säger bara RÖDMUNSTETROR:rolleyes:[:I][:-64]
Maffia666
#11 - 21 oktober 2007 19:32
Hej
Jag har för mig att jag läste i en tråd någonstans att blästersand skulle vara för vasst för pansarmalar. Har för mig att deras "spröt" (kommer inte på vad det heter) nöttes av i blästersanden. Men rätta mig gärna om jag har fel:confused:.
#12 - 21 oktober 2007 20:14
Spröten, är det skäggstömmarna du tyder på eller?
#13 - 21 oktober 2007 20:55
Säger bara RÖDMUNSTETROR:rolleyes:[:I][:-64]

rödmunstetror har jag för mig att de är lite livliga av sig..har jag fel?..vill gärna ha lite lugna tetror.:)
#14 - 21 oktober 2007 20:56
Maffia666 skrev:
Hej

Jag har för mig att jag läste i en tråd någonstans att blästersand skulle vara för vasst för pansarmalar. Har för mig att deras "spröt" (kommer inte på vad det heter) nöttes av i blästersanden. Men rätta mig gärna om jag har fel:confused:.

det bros på vad det är förstorlek på sanden...jag har råkat ut för det själv..men jag har aldrig råkat ut för de när jag har haft engelsk sjösten:)
#15 - 21 oktober 2007 20:59
batski skrev:
Jag har läst att det kan gå om neonerna är stora och scalarerna vänjer sig vid dem när de är unga. Fast jag skulle i så fall välja kardinaler. De blir ju ca 1 cm större än neoner när de är vuxna.

Annars tycker jag att rosentetror är väldigt charmiga när de håller på och spänner sig för varandra :p Även colombiatetror och rödmunstetror är fina.

jag har haft otur med kardinaltetror innan, de har bara dött för mig medan neoner har jag uppfattat som att de är mycket tåligare :confused:...har högst haft kardinaler ett halvår innan de dött...har haft neoner som blivit 3 år innan de dött.
#16 - 21 oktober 2007 22:17
macke_fisk skrev:
jag har haft otur med kardinaltetror innan, de har bara dött för mig medan neoner har jag uppfattat som att de är mycket tåligare :confused:...har högst haft kardinaler ett halvår innan de dött...har haft neoner som blivit 3 år innan de dött.

Hmm, 3 år är inte gammalt för en neon. De kan leva i 10 år.. Sen är det inte alla som blir så gamla.

Vad har du för vatten?
#17 - 22 oktober 2007 12:19
batski skrev:
Hmm, 3 år är inte gammalt för en neon. De kan leva i 10 år.. Sen är det inte alla som blir så gamla.

Vad har du för vatten?

det vågar jag inte säga..men jag hade kardinaler när jag inte visste så mycket om fiskar.
#18 - 22 oktober 2007 12:55
macke_fisk skrev:
rödmunstetror har jag för mig att de är lite livliga av sig..har jag fel?..vill gärna ha lite lugna tetror.:)

Lugna kan man inte direkt säga att de är de drar runt i sitt stimm på ca 30 tetror i burken. Tycker själv att de är den tetran som stimmar bäst och som gör det lättast.
#19 - 22 oktober 2007 14:07
Serpiatetra kanske kan vara någe.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 oktober 2007 14:28
Jag låser tråden eftersom jag inte förstår vad den har med "amerikanska ciklider" att göra

Annons