Hjälp!!! Ytterfiltret läcker...

#1 - 5 april 2011 16:17
Jag behöver er hjälp.

Jag har ett Eheim 2075 ytterfilter. Kanonbra filter och har aldrig varit några problem. Men nu har den börjat läcka vatten. Det verkar som att det rinner ut mellan behållaren och "toppkåpan" på ena sidan. Trodde först det var packningarna så det var jag och fixade nya igår. Fettade in dem och satte nya på plats. Allt såg jättebra ut. Men nu läcker det igen.

Vad ska jag göra? Någon som har samma ytterfilter och som kan råda mig om vad det kan vara för fel?
#2 - 5 april 2011 17:10
Ingen som har något tips?
#3 - 5 april 2011 18:03
Prova att täta gängan med rörtejp ställ sedan filteret i en spann som står högre än akvariet. Sedan kan du i lugn och ro kolla var det läcker.
#4 - 5 april 2011 18:05
Se till att packning som går runt toppkåpan sitter som den ska och att det inte finns något skräp emellan, och kontrollera att de fyra klämmorna är stängda ordentligt. Då ska det inte läcka något vatten där åtminstone.
#5 - 5 april 2011 18:34
[QUOTE=Foder;1512690]Prova att täta gängan med rörtejp ställ sedan filteret i en spann som står högre än akvariet. Sedan kan du i lugn och ro kolla var det läcker.[/QUOTE]

om filtret står i en spann högre än karet funkar inte filtret. mer eller mindra alla ytterfilter bygger på hävertprincipen. måste alltså stå lägre än karet.
#6 - 7 april 2011 10:20
Kolla att du inte fått en repa på kanten av storbehållaren. Har iofs svårt att tro att det spelar så stor roll, då gummilisten bör klara vissa ojämnheter. Sen finns det ju flera gummitätningar, dels en större inre, men även för den avtagbara insatsen som slangarna kommer ner genom.

Vilket fett kör du med?
#7 - 7 april 2011 17:43
Filtret läcker fortfarande. Jag har köpt nya packningar till "O-ringen" som det tydligen kallades för, dvs packningen mellan kåpan och behållaren. Jag köpte också nya packningar till den där avtagbara saken som slangarna går ner till som du sa. I affären tyckte dem det garanterat var packningarna. Jag kör med Eheims egna fett förresten.

Bytte allt och det såg fint ut men senare på kvällen hade det börjat igen. Det är alltså inte packningarna. Först såg det ut som att det rann ut vatten där sladden kommer ut. Men vid annat tillfälle (efter tömning av murbalja den nu står i:-)) så var det mer på en annan kortsida det sipprade ut genom. Jag har känt på kanterna för att känna ifall det är någon skada/hack men kan inte varken se eller känna något.

Har ingen aning vad jag ska göra. Kan det vara ett garantiärende? Jag köpte den i oktober 2009 och det är ju 3 års garanti på dem. Jag köpte den på nätet så det känns ju lite dumt nu när man behöver hjälp. Tror ni att den lokale handlaren ändå tar i sådana garantiärenden i så fall? Suck
#8 - 7 april 2011 18:46
Reklamera, solklart läge.

Jag har för övrigt själv det filtret och är toknöjd. Men instämmer i att det inte är så mycket klämkraft i käftarna så det stör. Plus att jag bara haft det i 2 månader kanske. Men har dock hunnit med en storrengöring inklusive slangarna och akvariedelarna. Jag tycker det är smidigt att man kan stänga av flödet helt och därefter lyfta loss slangpaketet. Sen känns det som att det är bra kapacitet på det också.
#9 - 7 april 2011 21:45
Att klämmorna inte trycker tillräcklig hårt fixade jag med småbitar av grillpinnar av trä som jag la i själva klämman så trycket neråt blev större. Gjorde att mitt filter höll tätt =)
#10 - 8 april 2011 06:07
Menar du att det kan vara en sådan enkel sak som att klämmorna faktiskt inte trycker ner locket tillräckligt? Jag har som sagt aldrig haft problem med filtret innan och har varit helnöjd. Jag får ringa till min lokale handlare och se vad dem säger. Vill de inte ta i det så får jag väl också testa det där med grillpinnar:-)

Såg i någon annan tråd att det var en som hade haft samma problem. Då hade det visat sig att det var den manuella pumpen (kanppen som man använder för att få igång filtret) på ovansidan av filtret som tydligen inte höll tätt och som då gjorde att det verkade rinna ut vatten mellan kåpan och behållaren. Lite lurigt det här. Vatten tränger ju in lite varstans så det är svårt att lokalisera exakt var problemet är. Det fallet hade i varje fall blivit ett garantiärende. Jag får ringa helt enkelt.
#11 - 8 april 2011 06:32
Det finns åtminstone 3 gummitätningar:

-Den stora runt ytterkanten
-En mindre kanske 1 dm lång päronformad till förfiltret. Sitter inuti filtret.
-Tätringarna för anslutningsslangarna

En dum fråga kanske, du har inte överfyllt filterkorgarna eller monterat dem snett?
#12 - 8 april 2011 06:48
Ja, jag upptäckte den där päronformade packningen också. Den har jag inte bytt utan enbart smörjt in. Men den såg i och för sig helt ok ut. Men det kanske de gör även när de är dåliga.

Inga frågor är dumma i detta läget. Jag har också funderat på det och kontrollerat. Men nej, de är ok. Och filterkorgarna går ju bara att lägga i på ett sätt och jag vet att de sitter i rätt ordning. Vad jag förstod så kunde i annat fall det varit något.

Man blir ju helt knäpp på detta. Vet inte hur många gånger eller hur länge jag har stirrat på de olika delarna för att se ifall jag kan upptäcka något. Men ibland kan man ju stirra sig blind och det uppenbara syns inte. Så det som kan tyckas uppenbart eller självfallet är inte fel att fråga om :-)
#13 - 8 april 2011 06:51
Det sjuka är att det verkar smitta, för i morse lät mitt 2075 mer än vanligt. Var något form av skorrande ljud jag aldrig hört förut. Har väl sugits in något som ligger och slamrar kan man tänka.
#14 - 8 april 2011 11:09
Luft kanske?
#15 - 8 april 2011 13:15
Låter som att innerfilter är en bra ide
#16 - 8 april 2011 20:58
Tja, då var ytterligare en packning bytt. Ringde affären igen och de upptäckte att de glömt skicka med mig den "päronformade" och ytterligare 2 små runda. Den päronformade är nu bytt efter insmörjning. Tyvärr hjälpte inte det. Filtret läcker fortfarande. Nu är det bara de två runda kvar. Grejen är att de ska inte sitta någonstans som man ser utan antagligen under den manuella pumpknappen. Då står jag inför två val. Antinigen skickar jag ner filtret till Tyskland så att deras servicetekniker kan skruva upp locket och montera packingarna (och vara utan filter tills jag får tillbaka det.... vilket ju inte fungerar), eller bryta garantin genom att själv skruva upp locket och byta pacningarna. Specialskruvmejsel krävs men som tur är, är min man något av en verktygsfreak så han hade naturligtvis en sådan. Det får bli morgondagens uppdrag att fixa.

Håll tummarna att det hjälper!

...och Kapten Zoom, hemskt ledsen om det "smittar" :-). Skämt å sido. Jag har som sagt haft filtret sedan oktober 2009 och har inte så mycket som droppat en droppe vid filterrengöring. Det är ett superbra filter och skulle inte vilja byta trots detta.

Skam den som ger sig. Förr eller senare så hittar vi vad som gör hjälper mot läckan. En dag i taget...
#17 - 8 april 2011 21:07
Just dessa Eheimfilter har haft dåligt gods i slanganslutningarna, jag har 2 st av dessa samt en Eheim 2080 och alla tre har de spruckit på. Kolla så det inte är en hårfin spricka på någon av anslutningarna som man trär på slangen på, ruckar du på dem så brukar det synas. Gör det när filtret är avstängt så du inte riskerar att få kaos i onödan;).
Numera ska Eheim tydligen ha bättre kvalité på anslutningarna, men hur många filter är inte sålda innan dess...
#18 - 12 april 2011 19:35
som ansjo skriver, samma problem med 2026 och 2028, grejen är att iom att motorn sitter på toppen och det pga det bildas ett undertryck så kan man i princip släppa alla klämmor på locket till eheims ytterfilter utan att vatten kan sippra ut(testa på ett fx5 om ni vågar) om sprickan sitter på utgående pip kommer det smådropp tills dagen D inträffar, ny kostar runt 300 bagis..
#19 - 17 augusti 2011 17:45
Känt fabrikationsfel på Eheim 2075

Hej!

Jag har precis varit på Cichlide Centret i Vallensbaek söder om Köpenhamn och
fått två nya "lock/motorhus" (pump, motordel) till båda mina Eheim 2075 som börjat läcka
på ett obegripligt sätt.

Jag köpte dem på Cichlide Centret då de har himla bra priser på bl a Eheim och
en massa reservdelar och tillbehör i lager. Jo, jag bor i Lund så det är inte så
långt heller.

Det kända felet motorhuset läcker på ett sådant sätt att inga packningbyten etc
hjälper alls. Det är ett fabrikationsfel som finns på 2075 vars serienummer
börjar på 08 och 09. Har du ett sådant så ska du kunna lämna in det och få
ett nytt rakt av.

Kan även tipsa om den billiga fiskmaten där!

Annons