Hjälp, yngel!

#1 - 6 november 2007 21:33
Var idag och köpte två st solfjädersräkor, en hona och en hane. Hann inte ens koppa in dem innan påsen kryllade av små små små yngel. Gjorde en snabbsökning på nätet för lite info, hittade inte mycket. Det enda var att de små ska ha bräckt vatten. Så, just nu går de i ett 10liters med nån tesked havssalt i.

Någon som har odlat dessa och vet hur jag ska göra för att lyckas dra upp dem? Jag vet som sagt inte mer än att de ska ha bräckvatten, så alla tips är guld värt.
#2 - 6 november 2007 21:52
ta 2 msk salt per liter vatten använd gärna riktigt akvariesalt.
Sätt i luftpump. det är i alla fall vad de har när de odlar amanoräkor(japonica)

Mata med Liquifry No1 för romläggare.

sen ska du succetivt minska saltet..men sök på eller ta denna länk..det lär väl vara något liknande med denna räka kanske..

http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
#3 - 6 november 2007 22:14
smokin skrev:
ta 2 msk salt per liter vatten använd gärna riktigt akvariesalt.

Sätt i luftpump. det är i alla fall vad de har när de odlar amanoräkor(japonica)

Mata med Liquifry No1 för romläggare.

sen ska du succetivt minska saltet..men sök på eller ta denna länk..det lär väl vara något liknande med denna räka kanske..

http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

Köper salt imorgon då, lite sent nu [:o]
Har en "sockerbit" i för syre, det bör väl räcka?

Liquifry låter logiskt, något större lär de inte kunna få i sig... De är så himlan små :)

Läste på den sidan och hittade en del bra grejer. Hoppas man kan lyckas dra upp ett par stycken iaf.

Tack för tipsen :)
#4 - 6 november 2007 22:21
ja lycka till och håll oss uppdaterade :)
#5 - 7 november 2007 00:04
smokin skrev:
ja lycka till och håll oss uppdaterade :)

Tack! Det ska jag göra :D
#6 - 7 november 2007 06:19
Bilder bilder bilder!

Vad för räka? Den asiatiska bruna?

//C
#7 - 7 november 2007 12:50
Bilder bilder bilder!

Vad för räka? Den asiatiska bruna?

//C

Ska se om jag med min usla kamera och mina föga fotokunskaper kan knäppa ett par bilder sen :)

Jag gissar att det är den som här på zoopet står som Atyopsis moluccensis (jag kan dock ej se beskrivningen eftersom jag inte är guldmedlem), bruna är de (eller ja, skiftar mellan rött och ljusa och mörkt bruna, men mestadels bruna ;) ) och de ser ut som på bilderna jag googlade fram på det namnet så. :)
#8 - 7 november 2007 13:26
Ja men det är ju helt fantastiskt! Har aldrig hört talas om att någon fått yngel på filtrerarräkor! Hoppas det går bra - du måste rappoertera flitigt :D
#9 - 7 november 2007 21:26
Mamma Mia skrev:
Ja men det är ju helt fantastiskt! Har aldrig hört talas om att någon fått yngel på filtrerarräkor! Hoppas det går bra - du måste rappoertera flitigt :D

Hoppsan då, då ska jag försöka ännu flitigare att dra upp några ;) Än så länge lever de, från vad jag kan se iaf. Svårt när de är sååå små och det enda man ser som ett tecken på att de lever är att de "sprätter" ibland.
#10 - 8 november 2007 04:56
Ah det är Atyopsis moluccensis eller A. spinipes.

Fan va skoj, det bådar ju gott att de små gynnarna lever än, men det är väl som med Amano, det är från första ömsningen som det behovs saltvatten.

//C
#11 - 8 november 2007 12:18
Jo, jag har läst mig till att det inte är någon jättebrådska med saltet de första dagarna iaf.

Var iaf på zoo idag och skulle köpa salt, enda de hade var Ektozon... Hur som helst köpte jag det, har dock en påse med havssalt hemma. Någon som vet vilket jag bör använda?
#12 - 8 november 2007 12:40
#13 - 8 november 2007 15:01
Asså du anar inte hur sjukt coolt det vore om du fick dom att överleva. Fina vuxna exemplar du fick tag på :) Vart köpte du dom om man får fråga?

//C
#14 - 8 november 2007 16:09
Asså du anar inte hur sjukt coolt det vore om du fick dom att överleva. Fina vuxna exemplar du fick tag på :) Vart köpte du dom om man får fråga?

//C

Joo, jag har nog börjat förstå det... ;) Synd att man inte kan få tips av andra som odlat dem bara. Ja, dom är riktigt snygga faktiskt! Grymt att de skiftar i färg oxå :) Köpte dem på Akvariekällarn på Upplandsgatan, kanonaffär!
#15 - 8 november 2007 16:10
Föresten så ser man ett helt gäng småknattar på bilden jag skickade, de ser ut som små streck :D
#16 - 8 november 2007 16:18
Akvariekällarn är svårslagen, köpte mig två därifrån förra veckan :) Hanen har färgat ut och blivit orange men honan verkar lite segare.

Det kommer nog garanterat bli mera och mera odling av "konstiga" räkarter framöver känns det som, det är ju ändå en såpass ny gren av akvaristiken.

//C
#17 - 8 november 2007 17:02
Akvariekällarn är svårslagen, köpte mig två därifrån förra veckan :) Hanen har färgat ut och blivit orange men honan verkar lite segare.

Det kommer nog garanterat bli mera och mera odling av "konstiga" räkarter framöver känns det som, det är ju ändå en såpass ny gren av akvaristiken.

//C

Ja verkligen! Liite högre priser än på flera andra ställen, men det tar dom lätt igen på att ha kanonfisk och att de är grymt trevliga och kan sin sak :) Jo här är hanen röd/rostaktig, medan honan är ganska tråkigt brun. Men vi kvinnor är väl lite kinkigare... ;)

Ja det får man verkligen hoppas! Kul ändå att det tagit ett sånt språng framåt med räkor nu.
#18 - 9 november 2007 21:50
De blir färre och färre... :(
#19 - 10 november 2007 16:58
Hur går det med de små liven?
#20 - 10 november 2007 20:34
Jessa skrev:
Hur går det med de små liven?

Ser inte allt för många länge... Tvivlar på att det är så många som fortfarande lever :( Men jag fortsätter försöka, några finns kvar än! De är ju så så oxå och svåra att se.
#21 - 10 november 2007 20:51
Coolt att du fick några överhuvudtaget. Kanske blir fler tillfällen om det inte skulle gå vägen den här gången.
Jag hade ett par sådana där. Himla fridfulla. Fast de verkade nästan lite rädda för varandra om de kom för nära varandra. Men även om det hade blivit några larver så hade jag väl aldrig kunnat upptäcka dem. Såg ju verkligen microskopiskt små ut på din bild.
#22 - 10 november 2007 22:51
Eurydike skrev:
Coolt att du fick några överhuvudtaget. Kanske blir fler tillfällen om det inte skulle gå vägen den här gången.

Jag hade ett par sådana där. Himla fridfulla. Fast de verkade nästan lite rädda för varandra om de kom för nära varandra. Men även om det hade blivit några larver så hade jag väl aldrig kunnat upptäcka dem. Såg ju verkligen microskopiskt små ut på din bild.

Jo, man kan ju hoppas :)
De är helt kanon, så roliga att bara titta på. Jasså? Mina klättrar på varandra :P Ja herregud, hade de inte varit i påsen fortfarande hade man aldrig sett dom, Tycker dvärgräkornas räklingar är übersmå men de här... knappt så man ser dem :)
#23 - 12 november 2007 13:22
Har du tat i det saltet du köpte då?
På bilden såg dom ut som små regn droppar typ ;)
Lycka till och håll oss informerade!
#24 - 16 november 2007 20:24
Alla småttingar dog. :( Svårt när man inte hade något direkt att gå efter, så man inte riktigt visste hur man skulle göra. Kommer definitivt försöka igen om honan får rom igen! Men nu blir det till att dra upp mosaikguramiyngel i det karet istället... ;)

Annons