HJÄLP ! Vita prick, tålighet hos andra vattenlevare ?

#1 - 13 december 2007 15:53
Har för första gången i mitt livs historia fått vita pricksjukan på mina guppys =( *suckar*
Till saken hör att dom går i ett akva/terrarium tillsammans med salamandrar, räkor och posthorns snäckor.
Kan vita prick smitta över till dessa arter ? och tål räkor, snäckor och salamandrar faunamor eller bör dessa avlägsnas ifrån karet under tiden man behandlar.
Om de inte tål hur lång tid måste det gå innan man med säkerhet kan he in dem i samma kar igen ?
#2 - 13 december 2007 20:06
skulle inte tro att dina salamandrar och snäckorna skulle dö eller skadas av att du häller i medicin i vattnet. Menar medicinet angriper ju bara parasiterna eller svamparna eller vad det nu är gjort för. Sen så går det ju inte i blodet med hjälp av gälarna också, och värkar inneifrån. Kan nog mer tänka mig att dom får en reaktion på medlet dom får i blodet och inte att medlet själv skulle skada dom. Men om du vill så testa och ta upp en lite snäcka och lägg han i ett dricks glas häll på lite gran (1/2droppe) medicin och låt han vara där i 20mins
så ser du ju om han överlever eller inte.
Sen är det ju också jätte lätt att övermedicinera i ett dricks glas..

Eller lättaste av allt, fråga i affären! :)

Annons