Hjälp! Vilka lysrör skall jag ha?

#1 - 13 september 2007 08:37
Dax att byta lysrör i min armatur. Karet har måtten 130cm brett 40 cm djupt och 70 cm högt och idag har jag två st powerglo rör på 40W (120cm). Dom ger nog lite för mycket ljus.
Har inte så mycket växter och fiskarna som bor där är kardinaltetra, fantontetra, praktbotia och pansarmalar plus några till.
Vad skall jag ha för lysrör? Vill ha nått som ger bra färg på fiskarna, växterna trivs och som motverkar algbildning.
#2 - 13 september 2007 10:00
Sera Brilliant Daylight 36 W, Blue Moon 36 W, Aquaglo 40 W 120 cm,
Finns väldigt billiga varianter också typ.
Philips TLD 36w, Osram 36w Universal white.

Behåll ett av dina powerglo lysrör och köp ett med mindre kelvin(ljusstyrka) och som kompletterar ditt gällande spectrum.
#3 - 13 september 2007 11:36
Vill du att växterna ska trivas så kan aldrig 80W till 360l vatten ses som för mycket snarare för lite ljus.
Det finns inte heller några lysrör som motverkar algbildning. Däremot finns det rör som främjar växterna.
Glada växter leder i sin tur till mindre alger. (Glada växter förutsätter oftast tillsatt gödning i någon form också)

Kelvin har inget med ljusstyrka att göra utan det handlar om färgtemperatur. Lite slarvigt kan man säga att lägre Kelvin ger gulare ljus och högre kelvin ger blåare ljus.

Ett rör som jag tycker är snyggt och som ger bra är ljus till växterna är Sylvania Aquastar (Philips motsvarande rör heter Aquarelle)
#4 - 13 september 2007 11:50
Jag kör med Aquastar (för blåa färger) och Grolux (som ger mer rött).

Annons