Hjälp vid start av saltvattenakvarium

#1 - 16 augusti 2007 00:22
Jag har letat och letat och letat efter någon tråd som berättar allt man behöver, cirka pris och hur man gör för att starta upp ett saltvatten akvarium men hittar inget annat än massa 1000 liters hemmabyggen.

Jag är en riktig nybörjare så jag fattar inte riktigt vad de är som behövs. Fattar inte änns hur en skummare fungerar riktigt:confused:. Hur gör man för att så billigt men ändå bra få ett saltvatten akvarium på runt 150L att fungera?

Skulle bli överlycklig om någon i steg för steg-form kunde hjälpa mig på nybörjar språk.:)

Hade tänkt att göra bagrunden själv och ha sumpen bakom den, är jag helt ute och cyklar??

// Sebbe
#2 - 16 augusti 2007 16:14
Det enklaste sättet är nog att besöka en saltvattensakvarist, då kan man diskutera saker och få lite snabbare svar och minska risken för missförstånd.

Annar så kan du lägga fram en budjet på hur mycket du kan tänka dig att lägga ut på akvariet (förutom fisk o koraller).
Då går det lättare att ge förslag på olika system, det finns fler än ett sätt när det kommer till att driva ett saltkar...

Sen så ändras kraven kraftigt efter vad du vill ha i burken, billigast är nog en balja med endast fisk medan korallerna ställer mycke högre krav på belysning o vatten.
#3 - 16 augusti 2007 16:34
Börja med att köpa denna bok, den passar utmärkt som nybörjarbok. Samt kommer förmodligen besvara de flesta av dina frågeställningar.

Saltvattensakvariet, Knop
#4 - 16 augusti 2007 21:12
Är en Terra nova pro skimmer beast 1200 något att ha för ett 144L akvarium?
Ni som vet...

//Sebbe
#5 - 17 augusti 2007 16:42
http://www.saltvattensguiden.se/
Här har du kanske redan tittat runt, finns mycket att läsa!! I formet har de en tråd för nybörjare, fråga runt där lite så får du nog svar snabbt.....

Mvh Rockan

Annons