hjälp vid delvattenbyte!

#1 - 11 mars 2008 15:22
Tänkte göra mitt första delvatten byte idag och byta cirka 10% av vattnet, och då undrar jag hur viktigt det är att de nya vattnet har samma temperatur som de i akvariet, och ska man hälla i mera Aqua safe?
#2 - 11 mars 2008 15:25
Ja tror de flesta brukar säga ca 10% kallare än akvarievattnet.
Många kör i rent kallvatten bara. Beror nog på hur känsliga fiskar du har.
Om du ska ha i vattenebredning beror också på hur ditt vatten är (men de skadar inte att ha i det endå).
#3 - 11 mars 2008 16:58
jocks skrev:
Tänkte göra mitt första delvatten byte idag och byta cirka 10% av vattnet, och då undrar jag hur viktigt det är att de nya vattnet har samma temperatur som de i akvariet, och ska man hälla i mera Aqua safe?
använd vatten med samma temp eller aningen kallare och det kan du avgöra med fingret;) 10% kallare låter väldigt jobbigt att hålla på att räkna ut och mäta[B)] vattenberedningsmedel brukar generellet bara behövas vid stora vattenbyten eller om man har ett kranvatten med tex tillsats av kloraminer!
#4 - 11 mars 2008 18:09
man behöver ju inte mäta exakt åheim :D
bara å dippa ner fingret å se till att de e liiite kallare än akvarievattnet :p
#5 - 11 mars 2008 21:13
säkert nån som plockade fram miniräknare och digitaltermometern...:D:D
#6 - 11 mars 2008 22:36
Ju större akvarium desto mer oväsentlig är temperaturen när det bara handlar om ett litet vattenbyte... I ett nystartat kan du hälla i lite vattenberedningsmedel de första vattenbytena... Om du vill va helt säker så kanske även lite nitrivec..

Men när allt väl är igång spelar kemikalierna ingen större roll...
#7 - 12 mars 2008 05:49
Jag brukar rikta vattenslangen på termometern när jag fyller stora 720 akvariet så jag ser vilken temperatur nya vattnet har. Då ser man snabbt om det är varmare eller kallare vatten man häller i och kan justera på vattenkranen.
#8 - 13 mars 2008 11:03
Eftersom du bara byter 10 % kan du ha hur kallt vatten som helst och byta med,,, och eftersom du bara byter 10 % låter du väl filtret snurra hela tiden när du fyller på. 0 gradit vatten är isåfall helt OK... Men ingen is det har ett helt annat värmevärde....
#9 - 13 mars 2008 16:45
Det går nog bra att höfta lite, då det bara är 10%

Annons