HJÄLP! Vi har fått ett platy-yngel!!

#1 - 4 januari 2004 11:52
Ojojoj, va häftigt. jag är så upprymd att jag inte vet var jag ska börja. Igår inhandlade vi 5 st platyn. Nyss när jag kollade i akvariet så simmade det runt ett litet platy-yngel. Vi(jag och min sambo) såg inga fler så vi tog snabbt upp håven och fiskade upp den ur akvariet och satte den i en glasskål som står i akvariet, men vid ytan.
Vissa skriver att det är bäst att ha ynglena kvar i akvariet, men då jag bara såg en så kanske de andra blivit uppätna. Eller ska man ha dem separerade och hur ska man mata dem och sköta dem i såfall. Ska man köpa ngn slags yngelkasse eller kan de bo i en liten skål? När kan man släppa ner den igen i akvariet?
Är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!
/En upprymd platy fostermamma :)
#2 - 4 januari 2004 12:03
GRATTIS!
Det bästa är att du köper en yngelkasse för då kommer det in färskt o friskt vtten hela tin;)
när dom börjar nå en storlek av 1-1½cm kan du släppa i den.
O tänk på att ge den lite xtra mat typ 3-4 ggr dan.
Tobbe
#3 - 4 januari 2004 12:06
Hur ser en yngelkasse ut? Är den i håvmaterial? Kan man använda sin håv tills vidare eller ska jag låta den vara kvar i den lilla skålen med grus i som står i akvariet vid ytan?
#4 - 4 januari 2004 12:08
Nej köp en yngelkasse kostar max 60 kr, det finns olika både i plast(som jag tycker är bäst) och en som ser ut som en håv.

/Sippe [:-12]
#5 - 4 januari 2004 12:11
En yngelkasse ser ut som en plast låda fast helt genomskinlig me hål ir strimlor som vattnet strömmar igenom också brukar det finnas lite saker till typ skiljevägg om man ska ha ungar av två bottenplatta så yngen rammlar ner till bottnen av yngelkassen dom går väl runt en 40-80 kr!
Ja skulle föreslå att imorn åker du o köper en yngelkasse gjärna den lite dyrare varianten brukar va mindre hål på dom så mindre yngel inte kan simma igenom!
Ja dukan ha kvar ynglet i burken bara att du byter vatten där o matar 3-4 ggr om dan:)
Fast det bästa är att ha yngelkasse!
Tobbe
#6 - 4 januari 2004 14:09
Vi hittade ett yngel till, så nu är dem två. Får ändra namnet då på den första eftersom den inte var den enda överlevande (nu f.d Nemo :)
#7 - 4 januari 2004 14:14
låt dem inte bo i skålen för länge bara..utan cirkulation & vattenrening så dör de ganska fort!
#8 - 4 januari 2004 16:53
Ursprungligen skickat av JR

låt dem inte bo i skålen för länge bara..utan cirkulation & vattenrening så dör de ganska fort!

Jag tänkte köpa en yngelkasse imorrn. Men jag har bytt vatten ett par gånger idag redan...så jag försöker hålla vattnet rent.
#9 - 7 januari 2004 12:57
det är bra att du bytter vatten!
och det är bra att du köper en yngel kasse!

Annons