hej hej
jag behöver verkligen hjälp nu!
jag tror mitt 222L läcker, har sjunkit ca 1m under natten och det rinner fram en stor pöl framför akvariet, som kommer tillbaka även då man torkar veck det.
men jag ser inte att det rinner eller droppar någon stans på karet, så det måste vara botten glaset och silikonet där som det är sönder.
och jag har inte en aning vad jag ska göra!!!!!!!!!!!
problemet är att jag satte ditt en bakgrund förra veckan, silikonat och allt. och fiskarna blev väldigt stressade av det. plus så fick jag en nitrit förgiftning i plastboxen fiskarna va i under tiden(jag vet inte varför). så några glasmalar,rasboror dog. men sedan blev jag klar med allt planterade växterna och inredde karet och släppte i fiskarna. allt väl.
därefter så hade jag glömt att silikona igen en sida på bakgrunden så några f*nskap (kuhlii,botia morleti) gömde sig på bakgrunden och dom kunde dock komma ut igen men sedan så presseade dom sig bakom längre in och fastande! jätte kul. jag fruktansvärt irrterad på fiskarn försökte få veck dom med våld utan att ta veck bakgrunden!. men det gick inte så
jag rensade ut ella skiten IGEN, fångade upp alla fiskar IGEN, hade ett riktigt helevte med att silikona om bakgrunden. jätte skoj fler fiskar dog då dom inte klarade av detta bland annat rasbora och en botia.
men jag fyllde upp karet plantrade växterna och släppte i fiskarna.
allt lungt så. tills jag då märker att det läcker! jag tror att jag kan ha skadat karets silikon när jag skulle ta veck bakgrunden.
så hur ska jag göra ?
jag är väldigt rädd att fiskarna kommer dö om jag fångar upp dom en tredje gång och seden tillbaka igen i ett kar utan någon bra bakterikultur.
alt är att fiskarna får uppdelas på mina andra kar. där är ju åtmisntonde bakterkultur och bra vatten. dock blir det VÄLDIGT hög belastning på dom andra mindre karen.
jag måste verkligen ha hjälp nu.
och jag har alldrig slilikonat om akbvarium inna så jag ahr inte en aning hur det går till.