HJÄLP - vattenläcka!

#1 - 25 februari 2009 13:21
hej hej

jag behöver verkligen hjälp nu!

jag tror mitt 222L läcker, har sjunkit ca 1m under natten och det rinner fram en stor pöl framför akvariet, som kommer tillbaka även då man torkar veck det.

men jag ser inte att det rinner eller droppar någon stans på karet, så det måste vara botten glaset och silikonet där som det är sönder.

och jag har inte en aning vad jag ska göra!!!!!!!!!!!

problemet är att jag satte ditt en bakgrund förra veckan, silikonat och allt. och fiskarna blev väldigt stressade av det. plus så fick jag en nitrit förgiftning i plastboxen fiskarna va i under tiden(jag vet inte varför). så några glasmalar,rasboror dog. men sedan blev jag klar med allt planterade växterna och inredde karet och släppte i fiskarna. allt väl.

därefter så hade jag glömt att silikona igen en sida på bakgrunden så några f*nskap (kuhlii,botia morleti) gömde sig på bakgrunden och dom kunde dock komma ut igen men sedan så presseade dom sig bakom längre in och fastande! jätte kul. jag fruktansvärt irrterad på fiskarn försökte få veck dom med våld utan att ta veck bakgrunden!. men det gick inte så

jag rensade ut ella skiten IGEN, fångade upp alla fiskar IGEN, hade ett riktigt helevte med att silikona om bakgrunden. jätte skoj fler fiskar dog då dom inte klarade av detta bland annat rasbora och en botia.

men jag fyllde upp karet plantrade växterna och släppte i fiskarna.

allt lungt så. tills jag då märker att det läcker! jag tror att jag kan ha skadat karets silikon när jag skulle ta veck bakgrunden.

så hur ska jag göra ?

jag är väldigt rädd att fiskarna kommer dö om jag fångar upp dom en tredje gång och seden tillbaka igen i ett kar utan någon bra bakterikultur.

alt är att fiskarna får uppdelas på mina andra kar. där är ju åtmisntonde bakterkultur och bra vatten. dock blir det VÄLDIGT hög belastning på dom andra mindre karen.

jag måste verkligen ha hjälp nu.

och jag har alldrig slilikonat om akbvarium inna så jag ahr inte en aning hur det går till.
#2 - 25 februari 2009 13:31
Bara det inte blivit någon spricka i botten glaset, det hände ju med johanskis 350 liters. Dock hade han redan tömt akvariumet när han märkte det, det hade nog inte börjat rinna ännu.
#3 - 25 februari 2009 13:34
222L - jag hard essa fiskar i det
Linjetandkarp
Makropod
Zebrafiskar
Kilfläcksrasbora
Praktbotia
Botia morleti
Pakistanbotia
Tigerbotia
Väderål
Fembandsbarb

har att dela upp i dessa kar

54L
Dvärggurami
Honungsgurami
Dvärgbotia

69L
Otocinclus affinis
Poecilia sphenops
Endlers
Platy
Corydoras olika arter

plus lite andra tomma plast boxar på 15-30-40-50L ev kan jag köpa ett på 170L.
#4 - 25 februari 2009 13:36
JojjeN skrev:
Bara det inte blivit någon spricka i botten glaset, det hände ju med johanskis 350 liters. Dock hade han redan tömt akvariumet när han märkte det, det hade nog inte börjat rinna ännu.

jag tror inte det blivit någon spricka. känns som om det skulle komma mer vatten då. men jag vet inte säkert då jag inte ser.

jag tror det är silikonet som är sönder.

är det en spricka i glaset så står jag där så grant med fiskar utan akvarium. om mina fiskar nu äns överlevra detta.
#5 - 25 februari 2009 13:36
Om du inte vet var läckan är nånstans så är det nog tyvärr så min vän att detta blir jävligt jobbigt.. Tömma allt, skära loss allt, silikonera om allt är nog det som ligger närmast...

*Edit: Hur kan ditt 45 cm höga kar ha sjunkit 1 meter...? (Nyfiken på hur du menar)
#6 - 25 februari 2009 13:38
NIC skrev:

*Edit: Hur kan ditt 45 cm höga kar ha sjunkit 1 meter...? (Nyfiken på hur du menar)

Antagligen menar han en decimeter/centimeter
#7 - 25 februari 2009 13:38
NIC skrev:
Om du inte vet var läckan är nånstans så är det nog tyvärr så min vän att detta blir jävligt jobbigt.. Tömma allt, skära loss allt, silikonera om allt är nog det som ligger närmast...

jag menar cm, det har sjunkit 1cm när jag koilalde i morse vad det är nu vet jag inte.

men hur kommer fiskarna klara det?

och det blir inte kul att ta veck bakgrunden men men.
#8 - 25 februari 2009 13:41
Flaxss skrev:
jag menar cm, det har sjunkit 1cm när jag koilalde i morse vad det är nu vet jag inte.

men hur kommer fiskarna klara det?

och det blir inte kul att ta veck bakgrunden men men.

Nån fisk kommer säkert stryka med, men om du har tur så överlever de flesta.

Köp två backar på 170 liter vardera och ner med en varsin pump och fiskarna, sen borde det funka ett tag
#9 - 25 februari 2009 13:42
börja med att torka upp, töm sedan ur 5cm i taget, se om det kommer ut mer vatten, gör det så, töm ytterligare 5 cm, håll på så tills det inte kommer ur mer vatten.

har du tur är det en läcka längre upp, otur så är det i botten.

under tiden, köp några större baljor på ikea eller liknande, ladda upp med
en massa kemikalier som kan hålla eventuell nitrit borta, byt stora delar
av vattnet i baljorna varje dag, se till att det finns någon form av cirk
i baljorna, kanske enkla luftdrivna pumpar kan fixa det.

.
#10 - 25 februari 2009 13:43
Vem tänker på Fiskar när man har vattenläcka??själv tänker jag på pengar skada listan är lång...=)
#11 - 25 februari 2009 13:51
Kensa skrev:
börja med att torka upp, töm sedan ur 5cm i taget, se om det kommer ut mer vatten, gör det så, töm ytterligare 5 cm, håll på så tills det inte kommer ur mer vatten.

har du tur är det en läcka längre upp, otur så är det i botten.

under tiden, köp några större baljor på ikea eller liknande, ladda upp med

en massa kemikalier som kan hålla eventuell nitrit borta, byt stora delar

av vattnet i baljorna varje dag, se till att det finns någon form av cirk

i baljorna, kanske enkla luftdrivna pumpar kan fixa det.

.

ja jag har knappt råd till allt som behövs just nu. har bara en engångs tub silikon men den räcker nog inte länge.

jag ''tror'' läckan är i botten då jag inte ser att det droppar eller läcker någon annan stans. det jag vet är att vattnet sjunker och där rinner vatten på bänken och en rpå golvet.

hur mycket ska man ta bort av det gammla silikonet?
#12 - 25 februari 2009 14:11
Vem tänker på Fiskar när man har vattenläcka??själv tänker jag på pengar skada listan är lång...=)

Jag fångade ju yngel medans de 10 literna rann ur mitt yngelakvarium. ;)

Dock lyckades vi få upp både ynglena och vattnet.
#13 - 25 februari 2009 14:12
När du tömmer akvariet och flyttar fisken till baljor. Tar du med grus som du bara håvar upp med en vanlig akvariehåv och lägger på baljans botten? Luftpump eller litet filter till det så ska det gå. Matningen förmodar jag du skippat helt under baljtiden. Det ska funka även om lite silikon kvar men jag hade tagit allt invändigt så känns det säkrare iaf.
#14 - 25 februari 2009 14:23
JojjeN skrev:
Jag fångade ju yngel medans de 10 literna rann ur mitt yngelakvarium. ;)

Dock lyckades vi få upp både ynglena och vattnet.
Ja du det kan man ju också roa sig med:D
#15 - 25 februari 2009 14:58
Ja du det kan man ju också roa sig med:D

Japp, hehe ;)
#16 - 25 februari 2009 20:41
ja så här ser det ut efter att jag tagit veck karet, ni ser vart det har ''brustit''. silikonen hade släppt på flera ställen i botten plus så har ramen ''vidgat sig'' i ena hörnet. så här kan det gå när man köper gamla begagna kar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id26339648.html

jag orkar inte laga det och säger god natt för detta som akvarium, dock blir det ett bra ''mini'' växthus till sommaren.

nu har jag 2alt

alt1 - att jag får köpa mina föräldras gamla akvarium billigt, på 340L (tror jag) med ställning,täckglas,ramp med 4lysrör. problemet är att det måste fraktas från skåne till Mark,Kinna (ligger ca 20-30min syd/väst om Borås). det är också gammalt men dom tror att det inte läcker.

alt2- köper nytt 200-300L, dock har jag inte bil så frakten blir säker dyr. ev att jag köper ett nytt kar i en butik och frågar om någon kan hjälpa mig med att få hem det.

vilket alt tycker ni är bäst?

jag är sugen på att köpa helt nytt men är rädd att frakten blir väldigt dyrt. om jag nu ska köpa på nätet kan ni rekommendera någon sida med många märken? och vilket märke är bäst?
#17 - 25 februari 2009 21:07
Flaxss skrev:
ja så här ser det ut efter att jag tagit veck karet, ni ser vart det har ''brustit''. silikonen hade släppt på flera ställen i botten plus så har ramen ''vidgat sig'' i ena hörnet. så här kan det gå när man köper gamla begagna kar.

http://www.pixbox.se/pic_show_id26339648.html

jag orkar inte laga det och säger god natt för detta som akvarium, dock blir det ett bra ''mini'' växthus till sommaren.

nu har jag 2alt

alt1 - att jag får köpa mina föräldras gamla akvarium billigt, på 340L (tror jag) med ställning,täckglas,ramp med 4lysrör. problemet är att det måste fraktas från skåne till Mark,Kinna (ligger ca 20-30min syd/väst om Borås). det är också gammalt men dom tror att det inte läcker.

alt2- köper nytt 200-300L, dock har jag inte bil så frakten blir säker dyr. ev att jag köper ett nytt kar i en butik och frågar om någon kan hjälpa mig med att få hem det.

vilket alt tycker ni är bäst?

jag är sugen på att köpa helt nytt men är rädd att frakten blir väldigt dyrt. om jag nu ska köpa på nätet kan ni rekommendera någon sida med många märken? och vilket märke är bäst?

Måste väl finnas nån som har bil som du känner? Då är det ju bara att köpa kar var som helst i krokarna?

Herkules zoo, och hornbach verkar vara bland dom billigaste i Gbg.
#18 - 25 februari 2009 21:18
jo visst känner jag folk som har bil, problemet är att det är inte många som vill eller har plats i bilen. blev mycket stök förra gången.

tack för tipset i Gbg, brukar inte handla på dom butikerna så ofta. men det är ju klart ett alt om jag hittar någon som okar med att köra.
#19 - 25 februari 2009 21:24
Kanske finns snälla folk här som vill hjälpa dig mot bensinersättning?
Folk med samma intresse kanske tycker det är roligare?
Guest
#20 - 25 februari 2009 21:27
720l kostar 4900 på hornbach i gbg, har för mig att 250l kostade 2100lr nåt sånt.
#21 - 25 februari 2009 21:46
Bowman skrev:
Kanske finns snälla folk här som vill hjälpa dig mot bensinersättning?

Folk med samma intresse kanske tycker det är roligare?

kanske det, får be snällt och höra med folk.

jag får se om jag köper ett helt nytt dock blir det ju dyrt att köpa nytt men tur som det är får jag låna pengar, eller om jag nu kan få hit mina föräldrars gamla.
#22 - 7 mars 2009 14:18
så irriterad över allting!!!!!!

jag kom fram till att jag skippar att silikona om det. utan jag kommer låna pengar till att köpa ett nytt 250L. problemet är att resten har blivit katastrof!

alla växterna slängde jag i en spann. crypto,vallisineria,gälört,hygrophila allt i en enda röra i en spann, och där har dom legat nu i lite vatten i total mörker sedan karet började läcka. skulle kolla till dom idag och givets hade alla växter börjat att ruttna och dom som inte ruttnat tappa bladen! så j***a kul.

fiskarna släppte jag i i andra akvarium så där är etrxemnt överbefolkat och total fel kombination. flera fiskar har dött - nästan alla kilfläcksrasbora och några zebrafiskar, alla glasmalar, 1barb, 3tandkarpar, dvärggurami och rubingurami. sedan kom 1hane och 8kampfisk honor tillsamans med makropod (jag tänkte inte då), så där blev ju dom flesta ihjäl bitna av makropod hanen. så nu har jag istället några rejält skadade kampfisk honor. så mina gula hane är stendöd och även mina mer ''ovanligare'' färgade honor är döda. mina munruvande kampfiskar hoppade alla ut ur karet och torkade ihjäl. och även någon botia har dött. så nu är allt kaos och jag har knappt någon aning om vilka fiskar jag har eller var dom är. flera har dött så många fiskar är i ''dåligt'' antal.

men efter den 20mars kommer ett nytt kar. så jag hoppas att dom klarar av att flyttas ytlligare en gång på så himmla kort tid.

sedan när jag har råd igen får jag väl köpa nya växter och köpa till fiskar så dom inte blir ensamma.
#23 - 7 mars 2009 14:23
o nej! ja lider verkligen med dej! de ä ju stora mardrömmen att nåt av våra stora skulle börja läcka! hoppas verkligen resten av fiskarna klarar sej!

Annons