Hjälp! Varmt vatten...

#1 - 6 januari 2005 20:11
Hej, jag har nyligen köpt ett 576liters AkwaLux möbelakvarium. Satte igång det för några veckor sedan, men med endast en ljusramp(dvs 2 lysrör) eftersom den andra var sönder och fick bytas. Nu har jag fått tillbaka den och det fungerar bra. Men jag märkte idag att de fyra lysrören skapar en sådan värme att vattentemperaturen stigit från 26 grader till 29 grader, vilket är för mycket. Är detta normalt? Ska det verkligen vara så? Jag måste väl kunna ha ljusrampen stängd utan att det blir för varmt mellan vattenytan och locket?

Tacksam för all hjälp,

MickeW
#2 - 6 januari 2005 20:42
Menar du att vattnet helt utan värmare kommer upp i 29 grader? +500lliter? Och nu under vintern? Har du kollat termometern? Har du så varmt som 25-26 grader inomhus? Står det ett element i närheten som hjälper till att värma upp vattnet?

Sådana här bekymmer brukar man bara få sommartid, när det är värmebölja i Sverige, så därför är jag lite skeptisk...
#3 - 6 januari 2005 20:44
du måste öka luftflödet vid vattnet, den mesta värmen stiger uppåt från ytan. dessutom så minskar avdunstningen mycket, vilket ger mindre värmeförluster och därför också högre temperatur.
i mitt akvarie har jag inget problem med värme men pga estetik så har jag öppnat upp så att rampen bara täcker halva ytan, och nu så dunstar det 5-6 liter i veckan från karet, som är på ca 100 liter. tidigare dunstade det i princip ingenting. då det går åt en hel del värme för att förånga 5-6 liter vatten så ger det nog en ganska stor temperatursänkning.
lösningen borde bli att göra hål i rampen om den är helt tät, du kan också lägga något mellan rampen och akvariet så att det inte blir helt tätt där. om du bara har möjlighet att göra ett hål kan du försöka dig på att använda fläktar. på baksidan av rampen borde det gå att göra hål utan att det blir fult.
mvh gustav
#4 - 6 januari 2005 20:46
Jag har två stycken Jäger 300W i akvariet, oxå helt nya, ställda på 26grader vilket inte var något problem förren den andra ljusrampen med 2 till lysrör kom in i bilden. Värmarna är inte igång, jag har känt på dem och kollat efter lampan hela dagen. Kan det vara värmen som lysrören avger när rampen är stängd med plastlocken?
#5 - 6 januari 2005 20:54
Dra ur bägge värmarna och kolla om tempen fortfarande stiger, som första test.
#6 - 6 januari 2005 20:54
Har du öppnat ramplocket på halva akvariet pga estetik? Ljusrampen måste lysa upp rummet rejält. Ska prova att göra som du föreslog, öppna halva inatt för att se ifall temperaturen minskar. Annars borde det vara en av värmarna som är sönder.... Tack för inlägget! MickeW
#7 - 6 januari 2005 21:14
[QUOTE=MickeW]Jag har två stycken Jäger 300W i akvariet, oxå helt nya, ställda på 26grader vilket inte var något problem förren den andra ljusrampen med 2 till lysrör kom in i bilden. Värmarna är inte igång, jag har känt på dem och kollat efter lampan hela dagen. Kan det vara värmen som lysrören avger när rampen är stängd med plastlocken?[/QUOTE]

Två (2) st 300w?
Ska det vara nödvändigt?
#8 - 6 januari 2005 21:17
Ja 2st 300W, kom över ett bra pris, har det ena ställt på 24 grader och det andra 26. Det andra är endast tänkt som extra fiskförsäkring....Har dock hört talas om värmare som klyddat och kokt fisken.....inte bra.
#9 - 6 januari 2005 21:59
[QUOTE=MickeW]Har du öppnat ramplocket på halva akvariet pga estetik?[/QUOTE]
nej har tatt bort ett täcklock så att rampen bara täcker halva karet. ville ha lysrören mer i mitten, vilket inte gick med täcklocket också. var kanske otydlig.

att kolla om värmarna e paj låter som en enkel sak och bra om dom e paj. fast om de hade varit det hade du haft höga temperaturer även på morgonen och innan du satte på extra lysrör... oavsett, så testa.
#10 - 6 januari 2005 22:12
Tänkte visa akvariet, finns bilder i min zoon på zoonen.com

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=329898&gid=330007
#11 - 6 januari 2005 23:49
ser väldigt tätt ut. om du inte hittar fel på dina värmare, att dom e på hela tiden. så e nog enda lösningen att öka luftflödet vid vattenytan mha mer ventilation, dvs gör hål i rampen, sätt in fläkt eller dyl.
går ju iof också att pumpa vatten genom en kylare, men jag antar att sådana lösningar är för krångliga?
#12 - 7 januari 2005 00:36
Jag har ett akwalux akvarium jag oxå.
Dock med väld ruta och 720l men ser annars typ likadant ut.

Jag har oxå runt 29 grader i det med 2x300w doppvärmare.
Fast mina slår till/från titt som tätt, speciellt då lysrören inte är tända.
#13 - 7 januari 2005 05:48
Hej igen,

Averator: Jag följde ditt råd under natten och tog bort täckplasten. Det resulterade i att värmen gick ner till 26 grader igen. Det var alltså inte fel på värmarna. Lite tråkigt om jag ska behöva göra fler hål i plasten eller rampen, det borde ju även öka ljudet en aning. Trist....detta borde AkwaLux tänkt på!

Krulle: Har du det alltid på 29 grader`? Är inte det för varmt? Har du löst det på något smart sätt?

Är det någon som redan har löst detta problem enkelt och smart?

MickeW

Annons