Hjälp! Våra första black molly yngel är ett faktum!

#1 - 26 november 2008 19:55
När vi såg att honan var "på g" så fylde vi en 14 liters skål med vatten från vårat akvarium och satte över henne i, 30 min. senare så har vi 10-15 yngel där i..
Stora frågan vi har nu är: Hur länge kan honan gå med ynglen innan hon börjar äta upp dem?
Vad ger vi dem för mat?
#2 - 26 november 2008 20:09
Som du kanske vet är det bättre att låta honan yngla i "huvudakvariet" men du har säkert anledningar till att flytta henne, eller?

Jag skulle nog låta henne vara till imorgon bitti. Det kan ta några timmar innan hon är färdig med att yngla. Däremot är det inte säkert att hon låter ynglen vara. Har du inga gömställen för ynglen är risken stor att hon börjar äta.
Är du osäker så kan du flytta henne nu, så har du dina 10-15 yngel säkrade iaf. Skulle hon sen föda fler så får väl ödet bestämma hur det går för dem.

Du kan mata med det mesta som är smått. Smulat flingfoder brukar vara en bra grej att börja med om du inte vill kläcka artemia.

Att ha yngel i en 14L skål är ingen bra lösning om du inte har pump. Även yngel behöver en bra miljö för att kunna växa optimalt.
#3 - 26 november 2008 20:13
Nina82 skrev:
Som du kanske vet är det bättre att låta honan yngla i "huvudakvariet" men du har säkert anledningar till att flytta henne, eller?

Jag skulle nog låta henne vara till imorgon bitti. Det kan ta några timmar innan hon är färdig med att yngla. Däremot är det inte säkert att hon låter ynglen vara. Har du inga gömställen för ynglen är risken stor att hon börjar äta.

Är du osäker så kan du flytta henne nu, så har du dina 10-15 yngel säkrade iaf. Skulle hon sen föda fler så får väl ödet bestämma hur det går för dem.

Du kan mata med det mesta som är smått. Smulat flingfoder brukar vara en bra grej att börja med om du inte vill kläcka artemia.

Att ha yngel i en 14L skål är ingen bra lösning om du inte har pump. Även yngel behöver en bra miljö för att kunna växa optimalt.

Skålen är inte en bra lösning det är jag fullt medveten om men det var det enda som fanns tillgängligt och var rent! Hade vi inte flyttat på henne hade ynglena blivit smarrig mat åt de andra! ;-)
Ska kika på ett yngelkar imorron! Trodde inte riktigt hon skulle kläcka redan..

Räcker det att sätta i en syrasten i skålen till imorron?
#4 - 26 november 2008 20:19
Vi har i flytväxt och en flytande stock som de kan gömma sig i!!
#5 - 26 november 2008 20:19
Maraschino skrev:

Räcker det att sätta i en syrasten i skålen till imorron?

Jodå :) Och dom kan gå där iallafall några veckor innan det blir "paniK" ;)
#6 - 26 november 2008 20:21
JojjeN skrev:
Jodå :) Och dom kan gå där iallafall några veckor innan det blir "paniK" ;)

Så länge hoppas jag att de inte ska gå däri, kände mig elak så det räckte att sätta i stackars honon!

Har täckt över skålen med en handduk för att hon ska få lugn och ro!
#7 - 26 november 2008 20:24
Jo, fast jag syftade på ynglena, inte honan. Honan kan inte gå däri länge, dock ynglena kan klara sig ett tag. DOm är ju "lite" mindre. ;)
#8 - 26 november 2008 20:29
JojjeN skrev:
Jo, fast jag syftade på ynglena, inte honan. Honan kan inte gå däri länge, dock ynglena kan klara sig ett tag. DOm är ju "lite" mindre. ;)

Honan åker tillbaka till stora karet redan ikväll, hon ska få gå nån timma till innan vi sätter tillbaka henne!

När ska man börja mata ynglena?? De har ju sin gulesäck nu..
#9 - 26 november 2008 20:33
Den försvinner fort, så redan i morgon kväll kan du börja så smått att mata med riktigt krossat flingfoder eller liqufry. Bli dock inte desperat om dom inte äter första matningen, dom vet inte vad det är för något. Dock andra matningen brukar de första nyfikna ynglena ta en tugga, och när dom märker att det går att äta, äter dom mer, och de andra ynglena hänger efter.
#10 - 26 november 2008 20:44
Så länge de är i skålen ska du vara försiktig med matningen. Försök få tag i ett yngelkar imorgon och mata när de kommit i där.
Vattnet blir snabbt förpestat om mat ligger kvar och utan filtrering.
Syresten räcker till imorgon.
#11 - 26 november 2008 21:30
Nina82 skrev:
Så länge de är i skålen ska du vara försiktig med matningen. Försök få tag i ett yngelkar imorgon och mata när de kommit i där.

Vattnet blir snabbt förpestat om mat ligger kvar och utan filtrering.

Syresten räcker till imorgon.

Är lite det jag är rädd för oxå!
#12 - 26 november 2008 21:45
Maraschino skrev:
Är lite det jag är rädd för oxå!

Inga problem att ha kidsen däri, har haft betydligt många fler i ungefär samma volym, dock med filtrering. Så gör som ovan sagt, mata sparsamt!
#13 - 27 november 2008 06:02
Jag visste faktiskt inte ens att det INTE gick att ha yngel i så litet, jag har ju haft dom i 20 liters (med pump), och dom har växt och sett ut att må bra.
#14 - 27 november 2008 09:01
Vi flyttade tillbaka honan runt 23 och hon blev lycklig när hon fick komma tillbaka till stora karet igen!! Tror att hon hade ynglat färdigt då hon var jättesmal.. Om inte annat så har vi runt 30 yngel iaf och än verkar alla leva!

Nu återstår det bara att hitta ett yngelkar till de små liven!
#15 - 27 november 2008 09:06
JojjeN skrev:
Jag visste faktiskt inte ens att det INTE gick att ha yngel i så litet, jag har ju haft dom i 20 liters (med pump), och dom har växt och sett ut att må bra.

Det är inte så mycket volymen som är problemet. Utan filtrering blir vattnet snabbt förpestat av matrester och bajs.
Sen är det bättre ju större det är förstås eftersom det är extremt svårt att hålla en balans och en bra vattenkvalité i små akvarium.
Att det är yngel som ska gå där är ingen direkt ursäkt eftersom de behöver minst lika bra förhållanden för att kunna växa bra.
#16 - 27 november 2008 09:07
Maraschino skrev:
Vi flyttade tillbaka honan runt 23 och hon blev lycklig när hon fick komma tillbaka till stora karet igen!! Tror att hon hade ynglat färdigt då hon var jättesmal.. Om inte annat så har vi runt 30 yngel iaf och än verkar alla leva!

Nu återstår det bara att hitta ett yngelkar till de små liven!

Skönt att höra att allt gått bra :)

Lycka till i letandet ;)
#17 - 27 november 2008 09:18
Nina82 skrev:
Skönt att höra att allt gått bra :)

Lycka till i letandet ;)

Tack! Hittade ett på annons men det hade inget lock vilket vi ser som ett måste pga småbarn i huset.. Men vi ska ta en sväng in till Visby och kolla i en butik de sålde begagnade kar sist vi var där så jag hoppas de finns kvar!
Sen har vi ju alla julklappar färdign, fem fiskar till varje person!!!:p
Bilagor:
#18 - 27 november 2008 09:21
Maraschino skrev:
Tack! Hittade ett på annons men det hade inget lock vilket vi ser som ett måste pga småbarn i huset.. Men vi ska ta en sväng in till Visby och kolla i en butik de sålde begagnade kar sist vi var där så jag hoppas de finns kvar!

Haha.. Snacka om billig julklapp :D
#19 - 27 november 2008 09:25
Nina82 skrev:
Haha.. Snacka om billig julklapp :D

Ja, äldsta sonen önskelista är ju inte att leka med: Mobil, platt tv, plattskärm minst 19 tum mm mm!![:O]

Bättre med fem molly yngel!!! [:P]
#20 - 27 november 2008 12:47
Skaffa helst ett yngelakvarium på 50-100 liter, då kommer de få plats länge och växa bra. Vattenkvaliteten blir också lättare att hålla bra i den volymen. Skaffa också ett litet motordrivet filer, typ ett Fluval2+ eller ännu hellre det gamla Fluval2, (fyrkantigt), jag tycker den gamla modellen var bättre än den nya.
#21 - 27 november 2008 14:08
Nina82 skrev:

Att det är yngel som ska gå där är ingen direkt ursäkt eftersom de behöver minst lika bra förhållanden för att kunna växa bra.

Knappast i stadiet 1,5 cm, då påverkas dom knappast mer än kardinal fiskar.

Vad gäller vattenvärdena så är jag medveten om att det är viktigt, men vad säger dig att jag inte skulle ha det, när många har fin balans i 10 liter?
Bilagor:
#22 - 27 november 2008 14:28
JojjeN skrev:
Knappast i stadiet 1,5 cm, då påverkas dom knappast mer än kardinal fiskar.

Vad gäller vattenvärdena så är jag medveten om att det är viktigt, men vad säger dig att jag inte skulle ha det, när många har fin balans i 10 liter?

Nej, varför skulle de påverkas mer än kardinalfisk ;)
Kardinalfisk behöver oxå filtrering.

Och det är ingenting som säger mig att du inte klarar av att ha balans i ditt kar. Har inte påstått det [:o]
Jag har inte ens diskuterat ditt kar utan endast påpekat hur viktigt det är med filtrering i Maraschinos yngelkar.
#23 - 27 november 2008 15:16
Åhå, har nog fått endel om bakfoten. ;)

Syftade mest på att små kar inte hämmar kardinalfiskens växt
#24 - 27 november 2008 17:17
JojjeN skrev:
Åhå, har nog fått endel om bakfoten. ;)

Syftade mest på att små kar inte hämmar kardinalfiskens växt

Misstänkte oxå att det blivit lite missförstånd :D
#25 - 27 november 2008 17:19
Maraschino skrev:

Hur har det gått med letandet? Hittade du något yngelkar? :)
#26 - 27 november 2008 17:29
Nina82 skrev:
Hur har det gått med letandet? Hittade du något yngelkar? :)

Mmmm, vi har hittat ett men hon som sålde det är inte hemma förrän om en timma... Det låter lovande iaf!! Återkommer när jag pratat med henne!
#27 - 27 november 2008 20:17
Återkom! ;)
#28 - 28 november 2008 10:18
Blev inget yngelkar igår, hon som sålde visste knappt själv vad som ingick till karet och pumpen skulle behövas en ny, värmare fanns ingen osv så ville de ha 1100:- för det med möbel till, hade annars blivit ett schysst yngelkar på 180L!!!:D

Men det verkar ha dykt upp ett annat möjligt kar som vi funderar på problemet är att det finns i Sthlm, så sambon får plocka hem det när han jobbar nästa vecka...

Till dess lånar vi ett 45L av min pappa så bebisarna får lite utrymme iaf!:)
#29 - 1 december 2008 11:40
Det där lånekaret klarar ni er ju bra med ett tag i alla fall. Leta vidare tills ni hittar något ni verkligen är nöjda med, det finns mycket att välja på så man kan unna sig att vara kräsen.
#30 - 1 december 2008 16:35
Nina82 skrev:

Hehe :) Tycker synd om dig att du ska behöva skriva samma sak angående yngel [:o];):p
#31 - 1 december 2008 17:03
XenOn skrev:
Hehe :) Tycker synd om dig att du ska behöva skriva samma sak angående yngel [:o];):p

Smällar man får ta om man vill hjälpa :D

Har ju själv undrat samma frågor en gång för inte allt för länge sedan ;):)
#32 - 3 december 2008 15:20
Nina82 skrev:
Smällar man får ta om man vill hjälpa :D

Har ju själv undrat samma frågor en gång för inte allt för länge sedan ;):)

Och nu ger du ju goda råd så vi får hoppas att de som vi gemensamt lär upp snart börjar upprepa det du och jag (och andra) säger så ofta.....:D Fast det skulle ju inte skada om alla nybörjare sökte i forumet lite oftare också.....:)
#33 - 3 december 2008 15:26
tummen skrev:
Och nu ger du ju goda råd så vi får hoppas att de som vi gemensamt lär upp snart börjar upprepa det du och jag (och andra) säger så ofta.....:D Fast det skulle ju inte skada om alla nybörjare sökte i forumet lite oftare också.....:)

Haha.. Klart jag ger goda råd :D.. Det är ju dig jag lärt mig av ;)
#34 - 3 december 2008 15:27
Nina82 skrev:
Haha.. Klart jag ger goda råd :D.. Det är ju dig jag lärt mig av ;)

Ville inte säga det själv bara.....:D

Annons