Hjälp! Våra fiskar dör trots medicinering.

#1 - 22 januari 2008 09:13
Har fem riotetror kvar, snart fyra och två fjärilsciklider. De har fått pricksjukan och vi får inte bukt med det. E inne på tredje dosen nu, doserar varannan dag och följer anvisningarna exakt. Gör vattenbyte före varje medicinering, VAD KAN VI GÖRA MER? De lider och det gör ont i mig att se dem så. HJÄLP!
#2 - 22 januari 2008 09:24
Vilken medicin använder ni? Menar du 3:e "kuren", inte 3:e dagen?

Man kan höja temperaturen lite (beroende av vad ni har för temp nu och vilka fiskar ni håller), missminner jag mig inte så har parasiten sin optimala temp vid 25 grader och börjar få det jobbigt någonstans vid ca 30.

Risken finns om ni medicinerat länge att ert filter (den biologidska filtreringen) inte längre funkar något vidare och att vattnet blir av kass kvalitet (förgiftning), ni FÅR inte mata fiskarna samtidigt som medicineringen pågår, men jag antar att ni inte gör det!?
#3 - 22 januari 2008 09:34
Vi rensar filtret ofta. och har höjt värmen till 30 grader men visste inte att man inte ska mata under tiden. Kan det vara det som orsakat att parasiten fortsätter föröka sig.
Ja jag är inne på tredje kuren inte tredje dagen. Man skulle bara ge varannan dag.
#4 - 22 januari 2008 09:38
Om du har kört med samma märke på medicinen så kanske du skulle prova att byta märke.
Vad menar du med att du rensar filtret ofta och vad är det för filter?
#5 - 22 januari 2008 09:47
Medicinen heter punktol och filtret vet jag inte riktigt. Det e min sambos akvarie egentligen men de ser ut som tvättsvampar i olika modeller ;)
De fick lite, lite mat igår, men då ska de inte få mer. Det bryter ut mest på natten, kan det ha nåt med att akvariet e släckt?
#6 - 22 januari 2008 10:01
Hur menar du att det bryter ut på natten?
Det låter lite skumt det här, och det finns några olika alternativ jag skulle gjort.
Dels bytt medicinen mot en annan sort eftersom den inte hjälper, om du är 100% säker på att det är vita prick de lider av.
Sedan kunde ni prova att lägga i 2-3 msk salt/100 liter vatten för att se om det ger med sig.
#7 - 22 januari 2008 10:08
Hejsan!
Det är jag som sköter akvariet ifråga (sitter dock på annan plats nu) och jag tänkte jag kunde summera det hela.
Fredag: Upptäckte sjukdomen på förmiddagen. Fick tag på medicin på kvällen och började behandlingen omedelbart.
Det är ett 54l akvarium och doserade enligt anvisning 5-6ml Punktol. Ingen mat gavs. Höjde också tempen från 28 till 30 grader.
Lördag: Inget gjordes, ingen mat gavs. Tillsatte visserligen lite akvariesalt (för första gången, men ganska lite)
Söndag: Bytte ca 40% av vattnet och rengjorde filtret grovt i akvarievattnet. Hällde i ny dos Punktol. De fick en liten nypa mat också under dagen (tetramin).
Måndag: Gjorde ingenting.
Tisdag: Har bytt ca 40% vatten och gett ny dos Punktol.

Akvariet rymmer för nuvarande 2 blå fjärilciklider, 5 riotetror och en ancistrus dolichopterus(?) mal.

Har tidigare haft lite problem med att mina riotetror dött... hade 11 från början men de som har avlidit har 'svällt' upp kraftigt och chippat efter luft och sedan dött efter ett par dagar. Men detta var innan pricksjukan.

Det är ett relativt nyinrett kar, men nitriten ligger på 0.3mg/l så det borde vara lugnt...

Är som sagt nybörjare och försöker följa goda råd :)

Tack för svar och hjälp!

Mvh: Eddy
#8 - 22 januari 2008 10:12
Ok, då är det första behandlingen ni håller på med nu.
Vita prick brukar oftast vara en ganska lätt sjukdom att bota då medicinerna är effektiva, men ibland kan den vara lite värre att bli av med, så man får köra ett par kurer innan den ger med sig.
Om nu inte medicinen hjälper av en eller annan anledning så kanske du behöver köpa en annan sort för att se om detta hjälper.
#9 - 22 januari 2008 10:13
Det började se lite bättre ut igår kväll på vissa fiskar. Ciklidhonan hade nästan inga prickar kvar och började beté sig normalt igen. De andra höll sig vid doppvärmaren hela tiden. Nu imorse när jag tände hade hon fullt med prickar igen. Den ene riotetran låg bara i grusen och bäftade och har gjort så mer eller mindre hela dan, så den har jag inte mycket hopp för.
Vad kan det vara om det inte e pricksjukan och vilken medicin kan du rekomendera. Gav ny dos idag så jag kan inte börja med nåt nytt förrän torsdag väl. Ska be sambon fixa med salt när han kommer hem, har inte haft i det eftersom vi trodde att det störde medicinen.
#10 - 22 januari 2008 10:15
Kan det inte vara så att den biologiska balansen har störts, det vill säga, många nyttobakterier har dött på grund av medicinen, så halterna av nitrit har ökat vilket försvagar fiskarna ytterligare? Har ni mätt nitrit?

Annars verkar ni ju ha gjort precis som man ska menar jag, så det hela verkar konstigt. Men det kanske behövs många doseringar i ert fall, som ansjo säger. :(
#11 - 22 januari 2008 10:18
Okej, nu kan du ta det direkt med sambon istället. Tack ändå :D
#12 - 22 januari 2008 10:44
Så, nu har jag kört hem och kollat nitrithalten! Vad gör man inte för sina små firrar :) Testet säger att det är mindre än 0.3mg/l. Men sen bytte jag också vatten i morse... men jag har inte haft några nitritproblem på hela tiden.

Saltet jag tillsatte i lördags heter Ektozon... och som jag skrev var det första gången jag använde mig av salt i karet. Därför har jag bara tagit en mängd som motsvarar 'förebyggande' och inte 'helkur'... Fick rådet av hon i zooaffären att inte använda mig av saltet förrens jag slutat med punktol. Men sen tillsatte jag ju lite iaf, på inrådan av en anna vän som sysslar med akvariefiskar.

Vågar man tillsätta mer salt? Trots fullkur av Punktol.
#13 - 22 januari 2008 10:57
Försök att fånga sjuk fisk på bild:

http://i197.photobucket.com/albums/aa284/zhaem/prick.jpg
#14 - 22 januari 2008 11:05
Det är så lite salt så någon fara för livet för fiskarna är det inte, iaf inte värre än vita pricken;).
Eftersom du har bytt så mycket vatten de senaste dagarna är det ingen större risk att du har höga nitritvärden, men håll ett extra vakande öga på det den närmsta tiden iaf.
Kör färdigt denna kuren nu, och skulle det inte hjälpa så är det bara att dra igång en kur till trots att det kanske inte är så kul. Skulle nu inte detta hjälpa så skulle jag personligen byta medicin mot en annan sort för att se om det hjälper.
På bilden du skickat ser det inte så kul ut, och jag tycker det ser mycket ut fastän du har behandlat karet mot VP.
#15 - 22 januari 2008 15:42
Nu har nästan alla fiskar dött... Bara två riotetror, malen och ciklidhonan kvar, men jag räknar kallt med att det bara är en fråga om timmar innan jag har ett tomt akvarium. De har kämpat med detta sedan i fredags och det var då de fick den första dosen medicin. Det som slår mig är dock att det verkar ju som att det inte gjort någon som helst nytta för fiskarna.
Som jag har förstått det så skulle väl medicinen inte påverka de befintliga 'prickarna' utan bara döda de parasiter som släppt från värddjuret och som söker efter nya mål. Dock har de ju bara fått fler och fler prickar efterhand som tiden gått här. Verkar underligt!

Sen min fråga nu är ju hur jag ska göra efter att resterande fiskar dött om de nu gör det? Ska jag fortsätta medicinera trots att där inte är några fiskar? Har ju en del snäckor i karet också... vet inte om de kan bära smittan vidare till nya fiskar eller så. Och hur snart kan man börja fundera över att sätta i nya firrar? Man vill ju inte gärna få en ny epedemi direkt... framförallt inte om man nu vill ha nya fjärilar... de är ju så underbara!

Tack för all hjälp iaf! Bara synd att medicinen inte gjorde någon nytta :(

Sen vet jag inte hur det är med malen... han har nog någon vit prick, men verkar inte berörd på samma vis som de andra. Kanske han får för sig att överleva...
#16 - 22 januari 2008 16:04
Tråkigt att höra. Väldigt konstigt att medicinen inte hjälpte någonting, står det någon bäst före datum på den?
Låt medicinen vara ett tag i karet och sedan kan du fasa ut den med vattenbyten. Är malen kvar så är det bara bra så bakterierna har något att sätta tänderna i.
Just fjärilsciklid kan vara lite kruxiga att hålla och själv har jag aldrig lyckats med dessa trots ett antal försök.
#17 - 22 januari 2008 16:09
att medicinen inte gjort nytta talar för att det var fel diagnos! tidigare uppsvällda fiskar som dog skrev du... det säger mig att ditt akvarie inte fungerar av någon anledning, så ta en funderare och försök komma fram till varför! och kom ihåg att medicin ska helst bara användas i yttersta nödfall för det gör ofta även stor skada.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=241&Itemid=123
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=240&Itemid=121
#18 - 22 januari 2008 16:52
Nu känner jag inte till den här medicinen ni använt, men skall det bytas så mycket vatten i samband med medicineringen? Känns som ytterligare en belastning för fisken (om det inte är nödvändigt med tanke på nitrit), fiskar vill ha stabilitet...

Jag skall säga att jag är dålig på detta, dels eftersom det är väldigt många år sedan jag hade några sjukdomar hos mina fiskar. När jag använde medicin mot vita prick använde jag dock alltid Waterlife:s -protozin (alltid med klockrent och snabbt resultat), och som man kunde köpa på stor flaska (ekonomipack). Hade för mig att man körde i ett antal dagar i följd och sedan en dutt efter en vecka typ (som sagt, minns jag inte exakt), jag vill dock minnas att man inte bytte vatten under tiden, utan efter färdig "kur".... Sen vet jag inte hur det är att blanda salt och medicin!?

Det är nog som du säger att medicinen tar "svärmarna" (dvs de nya grabbarna som kommer från någon sorts cystor som bildats i botten efter det att de (hudparasiten) lämnat sin värd. Varje parasit som går vidare till svärmarstadiet ger typ 1000-talet småkillar!! Jag tror att "svärmarna" dör inom några dagar om de inte hittar en värd..

Tråkigt för dig/er iaf.
#19 - 22 januari 2008 17:10
Tack för alla svar! Blir till att läsa på riktigt ordentligt nu så det inte händer igen, eller så att man iaf är ordentligt förberedd.
Angående vattenbytet stod det i beskrivningen att man skulle byta ut vatten innan varje medicinering, och jag har försökt följa anvisningarna så gott jag kunnat!
Sen hur det nu var med saltet... ja där går ju meningarna isär. Kommer nog att använda salt framöver (gör det i mitt andra kar 84liters) i förebyggande syfte.

Tack igen för svaren!
#20 - 22 januari 2008 17:22
Jo, innan en kur antar jag att man byter vatten men inte under en pågående kur (som borde pågå i minst 3-4 dagar). Protozin påverkar enligt Waterlifes egen uppgift INTE filterbakterierna, det är inte nödvändigt att byta efter medicinering heller...

F.k. Man hävdar också att vita prick finns latent i vatten och fisk och blir bara aktiv när fisken är under stress

Lycka till!
#21 - 22 januari 2008 17:24
Vissa mediciner kan döda fisken också på sikt om man inte byter vatten. Om jag vore dig skulle jag låta malen och sniglarna gå in karet ordentligt, men det är klart att du måste läsa på ordentligt så att du vet att sjukdomen i sig är borta.
Sen skulle jag prova att köpa några fiskar och kolla att det fungerar.:)
#22 - 23 januari 2008 02:15
Hmm... det verkar ju jättekonstigt att man ska byta vatten under medicineringen. Det brukar snarast vara så att man absolut INTE ska göra det. Är du säker på att det var så det stod i anvisningarna?
#23 - 23 januari 2008 09:03
*Saxat från Punktol 1000 anvisningarna:

Dosering: 10 ml per 100 liter vatten. Om så behövs kan behandlingen upprepas med full dos den 3:e, 5:e osv. dagen, dvs. varannan dag. Gör i så fall ett delvattenbyte på 30-50% omedelbart före efterdoseringen. Temperaturhöjning till 30*C hjälper att ta död på parasiterna om fiskarna tål det.

*Slutsaxat

Vi har verkligen försökt att följa anvinsningarna till punkt och pricka då vi höll mycket av våra fjärilar. Men vi kanske har missförstått något i anvisningen?

Vi är tacksamma för visat intresse! Jobbar aktivt nu för att få vattnet och mina kar i perfekt skick. Hade inte surt vatten som jag trodde... låg på 7.4 så jag har satt i torvkrukor. Sen måste jag kolla hur hårt det är.. får köpa sånt test idag.

Annons