Hjälp - välja ytterfilter till 250 liters???

#1 - 6 juni 2006 16:39
Hej! :D

Håller på att titta på ett begagnat, lite äldre akvarium på 253 liter som min son ska få i 6-årspresent. Det ingår bara själva akvariet och lysrörsarmatur. Jag kan INGENTING om akvarium men har läst här och i Fohrmans akvariebok.

Jag behöver ju ett filter då liksom... Helst skulle jag vilja ha ett ytterfilter för det verkar vara bäst ur flera olika synpunkter.

MEN jag är inte miljonär :( ... sååå.... vad ska jag välja?

:confused: 1. Vilket inköpsställe?
Jag har sett att man kan handla billigare på aquaristic.net. Finns det andra, billiga ställen? Amerika? Ska jag köpa begagnat här i Sverige?

:confused: 2. Vilken modell och märke ska jag ha?
Fiskarna ska vara nybörjarfiskar, jag vill ha mycket växter och akvariet är som sagt på 253 liter. Jag vill ha något som är prisvärt, har stooor filtervolym och är enkelt att sköta.

:confused: 3. Ska jag bygga sjäv?
Har sett att man kan bygga ytterfilter sjäv. Spar man mycket pengar då? Var hittar man en bra beskrivning, den som finns här på Zoopet består i princip bara av bilder så det är lite svårt för en nybörjare att se vad det är för delar... Annars är jag hyffsat händig och kan få hjälp av en karl som är mycket händig.

Hoppas på massor av tips och förslag på hur jag skall göra!

/Mamman
#2 - 6 juni 2006 17:05
*prova först med lite växter och tåliga sådana

*filter finns det en hel upsjö av, fluval och eheim är de 2 största på svenskmarknad, om du ska köra på fluval prova ett 305 eller
eheim 2217 eller 2250 båda dessa är ytterfilter. sedan finns det t.ex amtop som är lite billigare. fluval är billigare en eheim men det är svårare att få tag på reservdelar till fluval. Man brukar säga att ca 4 ggr akvariumets volym ska filter ha som pumpkapcitet.

sedan äldre använda filter finns att köpa imellanåt, att bygga själv tycker jag inte är någon bra idé om du ska starta ditt första akvarium men om du bestämmer för det kolla noga så det inte börjar läcka eller dylikt.

mvh johannes
#3 - 6 juni 2006 17:10
johannesnk - "prova först med lite växter och tåliga sådana"

Varför bara lite? Jag trodde att det var bra med mycket växter? :confused:

/Mamman
#4 - 6 juni 2006 17:16
Varför inte kolla på Blocket.se och se efter om det är något som skulle passa. Ofta är det folk som ska sälja sin kar med tillbehör som inte är mer än 5-6 månader pga att de har tröttnat.
Om du köper nytt ytterfilter så tycker jag att du ska satsa på ett Eheim 2217 som är mycket tystare än Fluval 404, jag har bägge två och har jämfört själv.
Lycka till!
#5 - 6 juni 2006 17:16
[quote=Mamma_och_Simon]johannesnk - "prova först med lite växter och tåliga sådana"

/Mamman[/quote]

visst är det bra, men kan vara svårt ofta så saknas diversre nytto ämnen och växterna tappar färg och blir bara fula.
Det finns många akvarium som går helt utan växter.

Sedan finns det växter som växer för bra och blir för glesa.

kan vara svårt att hitta en bra mellan väg men det finns många trådar som kan hjälpa om du vill ha mycket växter.
#6 - 6 juni 2006 17:18
Fluval 404, jag har bägge två och har jämfört själv.

har du provat 405?
undrar pgr av att jag inte hör någon skillnad men det kan vara jag som är halvt döv :)
#7 - 6 juni 2006 17:20
[quote=Mamma_och_Simon]johannesnk - "prova först med lite växter och tåliga sådana"

/Mamman[/quote]
Jag tycker nog tvärtom. Ganska mycket snabbväxande växter som Limnophila Sessiflora, olika sorters Vallisneria, Vattenpest eller hornsärv, så inte algerna tar överhanden.
#8 - 6 juni 2006 17:25
[quote=ansjo]Jag tycker nog tvärtom. Ganska mycket snabbväxande växter som Limnophila Sessiflora, olika sorters Vallisneria, Vattenpest eller hornsärv, så inte algerna tar överhanden.[/quote]

jupps. Vallisneria, är snygg dock växer vattenpest eller hornsärv lite förmycket enligt mig, troligtvisst på grund av för många lystimmar+ står i kontakt med fönster
#9 - 6 juni 2006 17:29
Det är lite det som är meningen, att det ska växa fort och mycket i början, så man inte ger algerna för stort försprång. Sedan när man fått balans kan man ge sig in på mer saktväxande sorter, och gallra ut bland det andra.
#10 - 6 juni 2006 17:31
???????????????

Åh nej! Redan olika bud... precis som i böckerna... en av er får sluta skriva genast! :D

Ghaaa! Vem ska man tro på , tro på, tro på nääär.... [:-53]

Å då säger nån: alla sätt är rätt, man får pröva sig fram till det som passar en själv bäst... [xx(]
NEEJ! [:-11] jag vill ha lag och ordning, tydliga regler!

Åkej då.... jag gör väl som jag sjäv vill.... [:o]
#11 - 6 juni 2006 17:31
[quote=ansjo]Det är lite det som är meningen, att det ska växa fort och mycket i början, så man inte ger algerna för stort försprång. Sedan när man fått balans kan man ge sig in på mer saktväxande sorter, och gallra ut bland det andra.[/quote]

japp, sedan skrev hon även att hon inte va miljonär dock är dessa växter billiga så lyssna på ansjo
#12 - 6 juni 2006 17:36
Åkej... nu skiter vi i växterna så länge...

Det var ju faktiskt filter jag ville ha reda på först nu. Obs bara ytterfilter, annars blandar jag ihop allt. Sånt där Fluval är väl innerfilter?

Alltså, rättning i ledet:

1. Vilket inköpsställe?
2. Vilken modell och märke ska jag ha?
3. Ska jag bygga sjäv?

/Mamman, redan snurrig... [xx(] (ja, mest av feber... *host host*)
#13 - 6 juni 2006 17:39
Ja det är det bästa att göra som man tänkt själv. Kolla runt lite på forumet och om nystart av akvarium och bilda dig en egen uppfattning om vad du vill ha och vad du tror på. Det är inte så lätt alltid om man får olika svar, men det är väl det som är meningen med forum, då du får svar från olika människors tycken och erfarenheter.
Välkommen hit förresten, men jag varnar dig -det kan bli beroendeframkallande;) :D .
Bilagor:
#14 - 6 juni 2006 17:43
[quote=Mamma_och_Simon]Det var ju faktiskt filter jag ville ha reda på först nu. Obs bara ytterfilter, annars blandar jag ihop allt. Sånt där Fluval är väl innerfilter?

1. Vilket inköpsställe?
3. Ska jag bygga sjäv?

/Mamman, redan snurrig... [xx(] (ja, mest av feber... *host host*)[/quote]

OK!
1: kolla här:http://www.pwss.se/home.php?cat=142
2: Prisfråga, hur mycket ska det kosta. Kom ihåg att en del av ytterfiltren är tomma, så du får köpa filtermaterialet med.
3: Jag tycker nej, då det inte är så jättedyrt att köpa nytt och om filtret läcker, tar försäkringsbolaget den kostnaden vid ev. vattenskada?
#15 - 6 juni 2006 17:45
Sånt där Fluval är väl innerfilter?
Finns båda och 100 serien är ytter
inner heter 1,2,3,4 osv

1. Vilket inköpsställe?
leta runt, bestäm dig över det du tycker är lättast

Samma svar fluval, eheim, rena, amtop hydor finns nästan oändligt många

3. Ska jag bygga sjäv?
min uppfattning, Nej
#16 - 6 juni 2006 17:50
Tack!

Nu vet jag liite mer än för en stund sedan! :D
Jag lär återkomma med fler frågor och funderingar!

Måste hasa tillbaka till sängen nu, är dödssjuk.....

Tack för det varma välkomandet!
/Mamman
#17 - 6 juni 2006 19:55
Vad tror ni om detta:
AM Top filter 3337
1000 liter/tim.
Effektförbrukning 30 watt.
Filtervolym 6,5 liter.
Till 500-550 liters akvarie.
Lätt att lossa pumphuvet.
Filterkorgar med handtag, korgar kan tas bort en och en.
Levereras komplett med slangar.

700:- på PWSS

Kanske lite "stort" men hellre det väl? Filtervolymen är ju på 6,5 liter. Jämfört med 3.0 liter på den lite mindre modell 3336 som kostar 600:- så blir det ju väääldigt prisvärt!

/Mamman
#18 - 6 juni 2006 20:14
Var det inte 253 l du skulle ha? Varför då köpa ett filter som är anpassat till 500-550 l?? Fiskarna kommer ju blåsa iväg! :p
#19 - 6 juni 2006 20:42
Jasså? Men...

Kommer de? Kan man inte reglera "blåset"? :rolleyes:

Jag har ju lärt mej nu att det är stoleken på filtret som är viktig och då låter ju 700:- för 6,5 liter mycket smartare än 600:- för 3,0 liter.... oavsett "blås"....

/Mamman
#20 - 6 juni 2006 20:53
[quote=Mamma_och_Simon]Kommer de? Kan man inte reglera "blåset"? :rolleyes:
Jag har ju lärt mej nu att det är stoleken på filtret som är viktig och då låter ju 700:- för 6,5 liter mycket smartare än 600:- för 3,0 liter.... oavsett "blås"....
/Mamman[/quote]
Mitt 3335 kan man inte reglera blåset på i form av varvtal på pumpen. Visst kan man reglera till viss del genom att stänga åt ventilkranen på slangen, men tror motorn då går på samma varvtal och tungt vilket nog inte är bra.
#21 - 6 juni 2006 21:04
jag har ett fluval 304 (gav 800pix typ) till mitt 200liter och fiskarna blåser ingenstans... alldeles lagom flås... såg i din andra tråd att du bodde nära herkules, där kostar det inte mkt mer än på pwss och dessutom slipper du pröjsa frakt och stödjer din lokala hobbyhandel.

Lycka till med planerna !
#22 - 6 juni 2006 21:26
[quote=pester]jag har ett fluval 304 (gav 800pix typ) till mitt 200liter och fiskarna blåser ingenstans... alldeles lagom flås... såg i din andra tråd att du bodde nära herkules, där kostar det inte mkt mer än på pwss och dessutom slipper du pröjsa frakt och stödjer din lokala hobbyhandel.

Lycka till med planerna ![/quote]

[:-89]
Mitt intryck av Herkules är att det verkar vara en mycket bra affär, seriös och så. Stämmer det med din erfarenhet?
Men jag blev faktiskt imponerad av Hornbach också!

/Mamman (trött)
#23 - 6 juni 2006 21:48
Herkules Zoo

[:-54] Såg just att Herkules hade en hemsida! Och där hittade jag detta:

Fluval ytterfilter 404 (1300 liter/tim) utförsäljes för 895:-

Skulle det vara en total overkill att sätta in det i ett 253-liters akvarium?

/Mamman
Bilagor:
#24 - 6 juni 2006 23:05
Nej, det låter som ett bra köp. Det ingår en del filtermaterial till den pumpen, men köp till lite extra filtermaterial då ett fack enl. Fluval ska fyllas med aktivt kol.
Detta bör inte användas någon längre tid så det är bättre att byta ut det mot tex blå filtermatta som du skär till i lagom stora bitar och lägger i facket istället.
#25 - 6 juni 2006 23:30
1300 l/h kan bli bra, kanske går att reglera ner det liite bara? :) Kom också att tänka på att du kanske bör bestämma vilka fiskar du vill ha i karet..? Vill du t.ex ha gurami så vill de ha väldigt lungt vatten, och då kan det vara bra att ist ha en pump med lite för låg kapacitet, så att blir en svag genomströmmning i karet :) Så det kan vara en bra idé att tänka över vilka fiskar du vill ha också! Endel gillar ju väldigt strömt vatten, så då kan fluval 404 bli jättebra! :)

Annons