Alger man inte vill ha är aldria roliga *ler* VIlken sort du har kan jag inte ens gissa mig till, det lämnar jag till de algkunniga. Jag kan däremot ge dig lite amatörtips från egna erfarenheter. Nåt man kan tänka p ånär det gäller alger så är det följande:
En grundläggande sak som man alltid måste ha i åtanke är att algernas enda möjlighet att uppta näring är från vattnet
Alger behöver flera olika näringsämnen, men viktigast är kväve (N) och fosfor (P) (kommer från fiskarnas avfallsprodukter). Det gäller alltså att i första hand minska kväve- och fosforhalten.
När jag tampats med svävalger under en lång tid så fick jag tips av en liten zoobutik som ledde till att algerna försvann. (tjoho)Dessa tips delar jag med mig till dig.
1. Mata fiskarna ikväll innan du släcker belysningen. Mata dem inte på några dagar, de klarar att "svälta" en tid.
2. Låt belysningen vara släckt i minst tre dagar. Står karet ljust kan du täcka över det med en mörkt filt.
3. När dessa tre dagar har gått låter du belysningen bara vara tänd ca 4 timmar. Öka ljustiden sakt man säkert under en veckas tid tills du i uppe i ca tolv timmar igen. Mata sparsamt under veckans gång, fiskarna bör äta upp all mat.
När vi hade gjort på detta sätt blev vi av med algerna iallafall. Anledningen till att man skall "smyga" upp ljustiden är att algerna återigen kan bli glada om man drar på med full ljustid direkt. Dina växter kan ta stryk får jag väl kanske säga. *ler*
Återigen så är det bara amatörtips. Det finns kanska andra metoder men denna lyckades för oss iaf.
Lycka till, Elinor.