hjälp vad ska jag göra leker kampfiskarna???

#1 - 3 juli 2003 17:00
hej..
kamphonan släpper ägg?? de vita grejer i vattnet kamphanen tar upp dom... Vad ska jag göra...??
Han har bara ett litet skumbo men han bygger på det fortfarande...
När ska jag ta bort dom därifrån
#2 - 3 juli 2003 17:06
De leker. När hanen kör iväg honan så är leken slut, då tar du väck honan. Hanen kommer att bygga vidare på boet och plocka upp äggen som ramlar ner. När äggen kläcks kommer han göra likadant med de små ynglena tills de kan simma bra själv. När de klarar av att simma upp till ytan själva kan du ta väck hanen också. Tänk på att honan kanske behöver vila lite efter leken.
#3 - 3 juli 2003 17:06
nu kramade han henne o det föll mera ägg!! :)
va kul de att se,,,men vad ska jag göra,,,ska jag ta bort dom därifrån snart....
när kläcks äggen....???
Åh va glad jag är! :))
#4 - 3 juli 2003 17:13
okej tack:)
ungefär hur länge håller dom på... Han har ju hållt på kramat om henne flera gånger o hon släpper ägg.. Jag trodde bara dom skulle göra så en gång :)
Vill inte göra nogot fel nu..
Men okej ska försöka vara vaksam o se när han börjar köra bort henne
#5 - 3 juli 2003 17:16
He he, ser roligt ut va? De gör så ett tag nu, när hanen motar bort honan så är de färdiga och då tar du väck honan direkt. Hanen måste va kvar och ta hand om äggen, han tar du inte väck förren ynglena kan simma bra själv eller när hanen slutar bry sig om dem. Äggen kläcks efter 2-3 dagar har jag för mig, kanske lite längre.
#6 - 3 juli 2003 17:23
ja det gör det...:)
honan äter hon på sina ägg för hon tar oxå i munnen men inte tusan spottar hon o hjälper till :)
hehe detta var kul :)
om det nu blir några yngel vad ska jag mata med ?
måste inhandla något imorron :)))
#7 - 3 juli 2003 17:44
Hon käkar nog dem, ut med henne. De är j**igt små så det får nog bli Liquifry no1. Sen kan du ge dem lite kraftigare foder när de växt till sig.
#8 - 3 juli 2003 17:57
Grattis (svenskt,hmmm)
Leken tar fra 2-4 timer har jeg regnet ut, men med en gang hunnen er borte fra redet, er det dags å ta henne ut, vær forsiktig, så redet ikke bryts sammen. Eggene klekkes etter ca. 35-40 timer
Good luck
Svein
#9 - 3 juli 2003 18:01
Okej nu har jag tagit ut honan..
Tack för hjälpen!.
När kan jag sätta henne med de andra fiskarna i akvarium?
För hade bara en burk att sätta henne i..
#10 - 3 juli 2003 18:04
Låt henne va där över natten. Har för mig hanen kan bete sig lite underligt när du tar väck han sedan.
#11 - 3 juli 2003 18:09
jeg ville helt klart fjernet henne umiddelbart, hvorfor, jo for når hunnan har gjort sin jobb, blir hun en fiende av hannen, og vil bli jaget ut av hans territorie, og er ikke akvariet stort, vil han bruke mye tid på denne jagingen. Det han etter naturen sin gang vil gjøre er å stå under redet nå å bruke sine instinkter ved å flytte eggene rundt i redet, samt ta bort muglede egg, dette ligger i hans natur, og som sagt, hunnen er nå en fiende av hannen!!
Svein
#12 - 3 juli 2003 18:12
Svein: Helt klart ska honan bort direkt. Jag menade att hon skulle gå själv över natten för att vila upp sig innan han lägger ner henne i akvariet med de andra fiskarna.
#13 - 3 juli 2003 18:26
Sorry, misforståelse, Oscar, og jeg er helt enig, hun trenger godt stell etter god jobb, og jeg tilsetter en mixture til dem når de er ferdig, da det lett kan oppstå litt finneråte, for de er helt klart noe svekket etter leken.
Kult er det uansett

Svein
#14 - 3 juli 2003 18:30
okej Tack för all hjälp till er båda!
#15 - 3 juli 2003 18:34
Det var så lite så. Lycka till med ynglena och va inte för besviken om det dör några, det är i stort sett oundvikligt.
#16 - 3 juli 2003 18:41
oj mer frågor :)
vill minnas jag läst nånstans att man inte ska släcka på natten åt hannen nu stämmer det?
Och hur ska jag mata honom under dessa dagar...som vanligt?
#17 - 3 juli 2003 18:44
Ja, ha gärna en liten lampa till honom. Du kan nästan skippa maten ett par dagar.
#18 - 3 juli 2003 18:52
ok,, tack än en gång..
[:-131][:-34]
#19 - 3 juli 2003 18:59
Du kan gjerne ha litt lys på, men det er ikke nødvendig. Den "thailandske" måten er å dekke til akvariet helt til yngelen er frisvømmende, dette for at de ikke skal forstyrres av oss :-)) Så er det unge kampfisk, la dem være mest mulig i fred, hannen kan ete opp eggene blir han for mye uroa?
Jeg forer aldri hverken hannen eller hunnen når de er i oppdrettskaret, dette fordi at 1 forurening i akvariet når det ikke er noe filter ol 2 Det kan sette igang "spiseinstinktet" hos hannen.

Jeg vil rekomandera deg også å lese litt om kampfiskoppdrett, for fra nå av kan du ikke gjøre noe mer, men overlate alt til hannen :-))
mvh Svein
#20 - 3 juli 2003 19:18
vad ska man göra om honan e red för hanen då kan det väll inte blli nåra ägg?
#21 - 3 juli 2003 19:42
Hon kommer att leka när hon vill. Hanen kommer att va på henne hela tiden och kan döda henne om hon inte vill leka.
#22 - 3 juli 2003 19:55
Hei
Jeg har en "limit" på 3 døgn, hvis ikke noe da skjer, tar jeg dem bort og "kondisjonerer" dem på nytt. Det er veldig sjeldent at det oppstår dødsfall, men er oppdrettskaret for lite kommer ikke hunnen langt nok bort fra hannens revir og da kan det skje at hunnen går i selvforsvar og går til angrep på hannen, derfor velger jeg alltid størrelse på 0oppdrettskaret etter agresivitenten på paret!!
Svein
#23 - 4 juli 2003 14:53
när kamp fiskarna pararsig när dåm kramas så kan honan se ut som om hon har döt!!!!!?
#24 - 4 juli 2003 15:35
Ja, det er riktig, honnan kan ligge eller sjunke til bunnen helt stiv. Det lengste jeg har sett er ca. 30 sekunder, men hun lever, hun bare njuter det :-))
Her kan dere se en hun i "transe"
http://photo.starblvd.net/onlinebilder/5-2-5-1059796049?m=0&pg=4&ro=1&co=4&pw=*16DA3F059D01
#25 - 4 juli 2003 16:14
tack?????[:-60]
#26 - 5 juli 2003 10:49
nu idag när jag vaknade så ser jag små liv :)
Oj vad små de är..
Ska jag ta bort hannen nu? Eller ska ha vara med dom några dagar?
#27 - 5 juli 2003 16:14
nej du ska ta bårt honan anars dödar hanen hene!!!!!
#28 - 5 juli 2003 18:40
jo honan är borta för längesen men hanen undrar jag om

Annons