Hjälp vad har jag i akvariet?

#1 - 7 juli 2007 20:57
Hej jag har fått ngt som liknar en snäcka som lever i akvariet ser ut som en snigel med skal vad kan de vara ?? jag har 4 guldfiskar 2 platy en kampfisk 2 malar :confused:
#2 - 7 juli 2007 20:59
Det är en snigel med skal, kanske ett dumt svar men så är det.
De är inte farliga men kan käka lite på växterna om det är sorten som ser ut som en kanelbulle.
Botior gillar att käka dem om du vill bli av med dem.
#3 - 7 juli 2007 21:00
Hu kan sniglen komma in akvariet vart kommer den ifrån ska man ta bort den?
#4 - 7 juli 2007 21:02
Du kan ta bort den men det finns säkert fler i karet.
De kommer med växter som du köper eller andra grejer som du köpt eller fått från någon som redan har sniglar i karet.
#5 - 7 juli 2007 21:03
De hänger ofta med växter, de är rätt trevliga att ha dock, äter alger, matrester och hållet rent och snyggt
#6 - 7 juli 2007 21:08
det är väldigt vanligt att man får sniglar (snäckor) i akvariumet. det är väldigt sällan de gör någon skada, men om det finns mycket alger så brukar dom föröka sig väldigt snabbt, och sen kan dom bli svåra att bli av med.

det bästa för att bli av med sniglar är att se till att det är en bra balans i akvariet med många växande växter. då brukar sniglarna minska. har man däremot en dålig vattenbalans och mycket alger, samt växter som inte mår bra, så trivs sniglarna och förökar sig snabbt.

det enda du kan göra är att plocka bort sniglarna för hand och slänga dom/döda dom utanför akvariet. men jag skulle tro att du inte blir av med dom i första taget. jag har sniglar i alla mina akvarier... jag brukar handplocka bort dom när jag ser att dom blivit lite för många.

så nu vet du det :)
#7 - 7 juli 2007 23:15
Sniglar är oftast nyttiga djur att ha i akvariet. De kan dock som någon sagt bli för många. De som har avlånga, skruvade skal brukar vara grävande sniglar som är mycket bra för att syresätta bottensubstratet (sanden). Använd inte någon kemikalie om du vill göra dig av med dem utan skaffa en praktbotia eller en sötvattenskulfisk (finns små snälla från sydamerika i handeln ibland). Vill du ha en del sniglar men ta bort en del så ställer du ner en vit liten tallrik i akvariet när du släckt. Placera en maltablett på tallriken. efter någon timme brukar man kunna lyfta upp en tallrik full med sniglar!

MVH Lasse

Annons