HJÄLP, vad har jag för sjukdom i akvariet????!!! Har aldrig sett det tidigare...

#1 - 22 september 2010 20:53
Har ett 240l kar med segelfenor och andra div mollysar, ett par malar, 2 dvärgguramipar och ett par rubinguramis. Utöver det en kamphane med 5 honor och två äppelsniglar.

Flyttade akvariet till nya kåken och har sen dess haft problem med att få balans i eländet. Nu har det ljusnat på vattenfronten men nu har kampfiskarna en efter en börjat få som en knöl på ovansidan av huvudet som ett horn nästan som senare utvecklas till att på något sätt resaupp alla fjäll på den sidan av huvudet vid gälen.:confused: Har avlivat en kampfisk eftersom jag trodde det bara var den men ser nu att så inte är fallet. :(Till råga på allt fick jag pricksjuka förra veckan och har behandlat med punktol i två omgångar med vattenbyte emellan , har inte bytt det sista ska göra det i morgon, så när jag skulle kolla till firrarna idag såg jag att dvärgguramihanarna börjar se lite lustiga ut runt huvudet dom med! Fjällresning och lite skavt. Nu vet jag att de kan vara känsliga mot medicinering och salt men är orolig att de fått samma mystiska sjukdom, två av de andra kampfiskarna uppvisar oxå samma symptom, obs! Jag ser inga maskar ... HJÄLP!!!
#2 - 23 september 2010 07:38
Avlivade precis en Kampfisk till som uppvisade symptomen, den var vit i färgen så jag kunde lite närmare undersöka saken, en tydlig rodnad och svullnad under fjällen kunde ses , formen på upphöjninge var som ett litet "horn" precis där gällocket fäste uppepå huvudet.

Annons