hjälp, vad är fel?

#1 - 7 juni 2010 21:17
jag släppte för ungefär en vecka sedan i endlers i mitt (då) sedan några dagar startade akvarium på 43 liter. det har fungerat bra fram tills nu idag då fiskarna börjat hålla sig mycket vid ytan eller ligger orkeslösa på botten. jag bytte idag (för första gången) några liter vatten och tillsatte en och en halv kork nitrivec och nu på kvällen har fiskarna börjat bete sig som jag beskriver. vad är det som är fel? en hona som ser gravid ut är bakom pumpen och står nästan stilla och en ligger på botten och verkar inte orka ta sig upp. det kan väl inte vara nitrit direkt när jag haft i nitrivec idag? kan det blivit för mycket nitrivec? vad ska jag ta mig till? :(
#2 - 7 juni 2010 21:18
har du ingen utrustning för att kolla om du har nitrit? eller kasst ph ?
#3 - 7 juni 2010 21:32
hannesc skrev:
har du ingen utrustning för att kolla om du har nitrit? eller kasst ph ?

för ph har jag. men det tror jag knappast att det är. är typ åtta från början och lär ju inte blivit högre. inte för nitrit heller. jättedumt jag vet. har inte kommit mig för att köpa. trodde nitrivecen skulle hjälpa. finns det något jag kan göra nu? känns som är det är väldigt på gränsen.. skadar mer nitrivec?
#4 - 7 juni 2010 21:36
flera honor ligger på botten nu..
Bilagor:
#5 - 7 juni 2010 21:38
förstår inte vad som har hänt.. det kom på plötsligt.
#6 - 7 juni 2010 21:42
honorna försöker ta sig upp men orkar bara en bit. finns det någon nödlösning?

gör mer nitrivec mer skada än nytta? vattnet är fortfarande grumligt efter första dosen.
Bilagor:
#7 - 7 juni 2010 21:56
verkar framförallt vara honorna som är hängiga. några verkar direkt döende. jobbigt att inte veta varför eller vad man ska göra. vågar inte ha i mer nitrivec.
#8 - 7 juni 2010 23:15
Ja ha i mer nitrivec och även i msk salt, pronto!
#9 - 7 juni 2010 23:25
åheim skrev:
Ja ha i mer nitrivec och även i msk salt, pronto!

har haft i mer nitrivec. dom verkade piggna till lite men en del av fiskarna hänger fortfarande långt nere i akvariet. nån ligger lite ibland. kan väl inte gärna ha i ännu mer nitrivec? har inte salt utan tillsatser hemma.
#10 - 7 juni 2010 23:40
efter att försökt göra det bästa av situationen genom att tillsätta lite extra easy life och lite extra nitrivec verkar fiskarna en aning piggare och håller sig nu vid ytan (simmande, inte kippande efter luft). hoppas att det blivit bättre nu och att dom överlever natten. imorgon ska nitrittest och salt utan tillsatser inhandlas.
#11 - 7 juni 2010 23:48
Skit i det, ta en msk vanligt bordssalt per 100 liter akvarievatten, lös upp i nån liter kallt kranvatten och tillsätt genast!
#12 - 7 juni 2010 23:51
dvs 6ml vanligt salt till ditt 43 liters..
#13 - 7 juni 2010 23:52
Bara för att klargöra, det är väl inte vitlökssalt eller herbamare odyl du har hemma va?
#14 - 8 juni 2010 00:26
Gaffel skrev:
Bara för att klargöra, det är väl inte vitlökssalt eller herbamare odyl du har hemma va?

nejnej. jag har:

fint salt med jod och klumpförebyggande medel och E535 och E536 tillsatt.

nåt spanskt salt med 55% potasico, 40% cloruro sodico och carbonato magnesico, säger mig inte så mycket.

och himalayasalt.
#15 - 8 juni 2010 00:27
vet inte om något av dom är okej att ha i eller om jag ska vänta?
#16 - 8 juni 2010 00:34
det spanska saltet verkar ju ha en hel del konstigheter i sig. frågan är om jag ska våga testa jod-saltet eller om jag ska vänta.
#17 - 8 juni 2010 00:36
Uh, som jag förstått det så ska det vara salt utan jod?
Bilagor:
#18 - 8 juni 2010 00:41
ImPulse skrev:
Uh, som jag förstått det så ska det vara salt utan jod?

det är korrekt. men det är lite svårt att ha i när man inte har det hemma. därav min tveksamhet.
#19 - 8 juni 2010 00:44
tar nog och vänta tills imorgon trots allt. jod verkar inte vara någon höjdare i akvarium och jag vill inte göra nåt som kan förvärra det hela ännu mer. fiskarna verkar betydligt piggare. bara två simmar lite lågt. lampan är ju släckt dessutom och jag har hört att endlers sover nära botten. får väl chansa på att vänta och hoppas.
#20 - 8 juni 2010 02:22
Det är bara natriumklorid för böveln!

I med saltet, förvirringen ligger troligtvis i det synnerligen korka beslutet att påtala att saltet är JOD berikat när det i själva verket är berikat med KALCIUMJODID.

'Fint hushållssalt. Tillsatt: Klumpförebyggande medel E554 och E535. Kaliumjodid Jodinnehåll 5 mg per 100 g'

Natriumklorid, Natriumaluminium-silikat, Natriumferrocyanid samt Kalciumjodid.

Ofarligt i så här låga doser, dessutom är risken att fiskarna stryker med eller blir allvarligt skadade pga nitritförgiftning långt större.

Skippa Himalayasaltet, tillverkarna kan tydligen inte redogöra för 1,5-2% av innehållet vilket fått en bagare på ett matforum att resa ragg så 99,9% NaCI är att föredra så sluta lipa och behandla fiskarna!
#21 - 8 juni 2010 02:25
I med saltet, förvirringen ligger troligtvis i det synnerligen korka beslutet att påtala att saltet är JOD berikat när det i själva verket är berikat med KALIUMJODID.

'Fint hushållssalt. Tillsatt: Klumpförebyggande medel E554 och E535. Kaliumjodid Jodinnehåll 5 mg per 100 g'

Natriumklorid, Natriumaluminium-silikat, Natriumferrocyanid samt Kaliumjodid.

Ofarligt i så här låga doser, dessutom är risken att fiskarna stryker med eller blir allvarligt skadade pga nitritförgiftning överhängande.

Skippa Himalayasaltet, tillverkarna kan tydligen inte redogöra för 1,5-2% av innehållet vilket fått en bagare på ett matforum att resa ragg så 99,9% NaCI är att föredra så sluta lipa och behandla fiskarna!
#22 - 8 juni 2010 02:33
#23 - 8 juni 2010 05:46
Kör på jod saltet och du ska nog göra det rätt omgående också... Kan bero mycket på ålder. Du har ALDRIG en garanti på ålder på fiskar från djuraffärer.. eller så e det så att dom helt enkelt blir för stressade av hanarna.. eller så e vattnet bräckt för dåligt.
#24 - 8 juni 2010 06:33
Läser du tråden så ser du att hennes 43 liters akvarium är helt nystartat, när saker händer i ett litet akvarium(och det gör dom)så kan det gå rasande fort, vad menar du med bräckt?
#25 - 8 juni 2010 07:55
Har nyligen läst i en äldre tråd där Kjell skrev att man ska använda 2 dl salt per 100 liter vatten för att de ska ha någon effekt. Kör själv med cirka 2,5 dl salt i mitt 120 liters för tidigare behandling av sjukdom.
Bilagor:
#26 - 8 juni 2010 07:59
Så här skrev kjell:

Vad gäller salt och sjukdomar
1/ Den saltkoncentration som krävs för att ta livet av farliga bakterier, små parasiter som du nämner etc. är så hög att fiskarna kommer att dö innan bakterierna/parasiterna dör. Däremot så kan man för vissa sjukdomar doppa ner en fisk någon minut i ett saltbad (med mycket hög koncentration) - detta klarar fisken men inte parasiterna.
2/ Inte desto mindre så är det utan tvekan som så att salt i akvariet ibland kan ha en kurerande effekt. Detta har att göra med att fiskarna jobbar med upprätthålla den osmotiska balansen. Fisken i sig har nämligen en högre salthalt än vattnet utanför (tvärt om i saltvatten). Detta gör att "saltet" inne i fisken vill ut i akvariet och "vattnet" i akvariet vill in i fisken - den osmotiska balansen. Att upprätthålla denna balans innebär en del arbete för fisken.
Uppstår då en sjukdomsituation hos en fisk kan man hjälpa den på traven genom att lägga i salt i akvariet. Då behöver fisken lägga ner mindre arbete på att upprätthålla den osmotiska balansen och kan istället koncentrera sina krafter på att stärka sitt eget immunförsvar. Det blir alltså en självkurerande verkan. För att det skall få någon effekt krävs det dock uppåt 2 dl salt per 100 liter vatten.
3/ Sedan finns det då två olika skolor vad gäller salt
a) man alltid använder mycket salt i vattnet. Dvs man hjälper alltid fiskarna med att upprätthålla den osmotiska balansen.
b) man använder enbart salt vid behov (vid en sjukdomssituation). De som förespråkar denna metod menar att om man alltid hjälper fisken med att upprätthålla den osmotiska balansen, innebär det att fiskarnas egna immunförsvar inte kommer att byggas upp. Ungefär samma som att alltid låta fiskarna gå i medcin.
4/ Vad anser då jag. Jag har testat både a) och b) och det i flera hundra akvarier i flera års tid och överhuvudtaget inte kunnat konstatera någon skillnad i sjukdomsfrekvensen på fiskarna.
Att fiskarna skulle få sämre immunförsvar om man kör med a) har jag inte kunnat konstatera. Dvs salt är inte på något sätt skadligt - så tror man på det så kör vidare.
5/ jag har dock valt att följa b) eftersom det är det enklaste och fiskarna blir inte heller på något sätt sjukare om man avstår från salt.
6/ dock vid vissa sjukdomar så använder jag salt en period - just för att då hjälpa fiskarna upprätthålla den osmotiska balansen.
#27 - 8 juni 2010 09:55
Hoppas att det gått bra för dig. Det är alltid lika frustrerande att inte veta vad som händer.
Tips, köp stickor där du kan testa 6 saker i samma sticka, Nitrit, Nitrat, Hårdhet, Karbonathårdhet, PH och klor. De är jättebra, tycker jag.
#28 - 8 juni 2010 10:21
Duttur skrev:
Hoppas att det gått bra för dig. Det är alltid lika frustrerande att inte veta vad som händer.

Tips, köp stickor där du kan testa 6 saker i samma sticka, Nitrit, Nitrat, Hårdhet, Karbonathårdhet, PH och klor. De är jättebra, tycker jag.

stickor är skit, visar dåligt vad som är verkligheten.

det är bara dropptester som kommer nära verkligheten.

.
#29 - 8 juni 2010 15:13
tack för all hjälp! var i upplösningstillstånd igår så jag gick och la mig när fiskarna verkade lite piggare. imorse verkade dom också piggare och verkar nu helt friska. men har ändå inhandlat havssalt (lyckades hitta ett ekologiskt utan både jod och klumpförebyggande medel) och har nu löst upp ungefär en tesked i lite vatten och haft i karet.
#30 - 8 juni 2010 15:15
fast nu är ju frågan om jag kommer kunna ha posthorn i karet? dom lär ju inte gilla salt..
#31 - 8 juni 2010 22:13
någon som vet om jag kommer kunna ha posthorn i akvariet?
#32 - 9 juni 2010 07:50
Ja, jag har mina posthorn i ett akvarium med mycket högre koncentration salt. Det fungerar bra
#33 - 9 juni 2010 07:52
För att det ska ha någon effekt måste du ha högre saltkoncentration, uppåt 2 dl salt per 100 liter vatten.
#34 - 9 juni 2010 08:36
Jag har hört 1 dl per 100 liter.
#35 - 9 juni 2010 10:23
Enligt Kjell ska det vara 2 dl. Har också hört 1 dl förut. Iaf vid behandling av sjukdom ska det vara 2 dl. Men vi kan ju alltid hoppas att Kjell svänger förbi den här tråden och rättar oss om vi har fel ;)
Bilagor:
#36 - 9 juni 2010 11:00
Sluta fantisera, effekten av att hälla i dom 250 gram som 2 dl salt 100 liter akvarievatten utgör innebär en salthalt på omk 1/4 av en fysiologisk koksaltlösning vilket är vad som Kjell rekommenderat vid behandling av olika typer av sjukdomar, en akut nitritförgiftning är ingen sjukdom!

Det ska vara 2 matskedar per 100 liter akvarievatten och ingenting annat!
#37 - 9 juni 2010 11:00
... fast nu handlar det om nitrit och då räcker det med nån msk salt per 100L! vig ögoninfektioner har jag haft framgågng med koncentrationen 0.5dl per 100L!
#38 - 9 juni 2010 11:01
Sluta fantisera undervatten, effekten av att hälla i dom 250 gram som 2 dl salt per 100 liter akvarievatten utgör innebär en salthalt på omk 1/4 av en fysiologisk koksaltlösning vilket är vad som Kjell rekommenderat vid behandling av olika typer av sjukdomar, en akut nitritförgiftning är ingen sjukdom!

Det ska vara 2 matskedar per 100 liter akvarievatten och ingenting annat!
#39 - 9 juni 2010 12:42
jag skrev om behandling av sjukdom så varför bjäbbar du?
#40 - 9 juni 2010 12:43
Iaf vid behandling av sjukdom ska det vara 2 dl.

Jag skrev vid behandling av sjukdom så varför bjäbbar du?
#41 - 9 juni 2010 18:21
För att frågan i den här tråden inte handlar om sjukdom utan om svaret på vad som är fel och vad som måste göras, du tror inte att dina inlägg förvirrar trådskaparen så det räcker eller, dessutom kan jag bita huvudet av dig om du föredrar det framför bjäbbandet!
#42 - 9 juni 2010 19:33
Det där är väl nästan gränsen till olaga hot gaffel, du har ganska vassa hörn ibland;)
#43 - 9 juni 2010 20:59
Nu var uttrycket 'bita huvudet av' en metafor och ingenting annat din gnällspik där! :d
Bilagor:

Annons