Hjälp, vad är detta för slang?

#1 - 15 juni 2012 17:23
Jag är äntligen på gång med att starta upp mitt akvarium som har stått och dammat för länge. Men på grund av många flyttar så finns det inte kvar någon instruktionsbok till akvariumet, om det nu ens har funnits någon. Kommer faktiskt inte ihåg på dessa snart 2 år. :)

Detta är mitt första akvarium så skulle behöva hjälp då jag redan blivit lite konfunderad. Hittar dock inte funktionen för bilder.

Mitt akvarium är ett Jebo R 350. Pump sitter redan monterat. När man öppnar luckan för att visa filtret finns det två sladdar, en till pump och lysrör. Sedan finns det också en kort liten genomskinlig slang som kommer från pumpen och som inte sitter kopplad till något, på änden ser det ut som ett litet munstycke av något slag. Den ligger dock löst och det finns ingen uppenbar plats att fästa den om den ens ska fästas.

Om man nu kan ha någon idé efter min beskrivning: Vad kan det vara för slang? Ska den ligga löst?

Tacksam för svar! :)
#2 - 15 juni 2012 17:30
Det är troligen en luftslang som kan fästas på utblåset på pumpen. Slangen drar ner luft som blandas med vatten som kommer ur filtret och du får luftbubblor i vattnet. En pryl som du inte behöver använda.
#3 - 15 juni 2012 17:32
Okej, tack för snabbt svar! :)
#4 - 15 juni 2012 17:32
Vet inte hur just din pump funkar. Men på många filterpumpar så finns en liten slang som sitter ovanpå som är som ett luftinsug. på flera av dessa små slangsnuttar så finns som en liten nippel som man ibland kan vrida på för att reglera luftintaget. Låter som om det skulle kunna vara en sådan.
#5 - 15 juni 2012 17:33
inte snabb nog på tangenterna, Åheim hann före :-)
#6 - 15 juni 2012 17:36
Precis, det är en liten svart mojäng som sitter där. Tack för svaren! :)
#7 - 15 juni 2012 18:12
totalt meninglös mojäng ur ett tekniskt perspektiv.

men den som gillar en och annan luftbubbla i karet kan tycka det är lite småtrevligt.......

.'

Annons