Hjälp ..Vad är detta?

#1 - 21 augusti 2007 19:03
Mina fiskar är konstig de simma upp till ytan och gör så här
http://img235.imageshack.us/img235/9348/fiskbilderps2.jpg

hela tiden så fort man tänder lampa. är det syre brist? det verka som de äter nånting hela tiden men de spotta ut mat som jag gav de som flyter på ytan, jag använder en ytterfilter Unimax Professional 250 på en 300L Akvarium

:confused:
#2 - 21 augusti 2007 19:10
Ja, det kan det vara. Hur sitter utblåset till filtret? Gör vattenstrålen så att det blir cirkulation på vattenytan? Hur många fiskar har du i akvariet, hur mycket mat ger du och hur ofta gör du vattenbyten?
#3 - 21 augusti 2007 19:38
Jag har
3 stora malar 25cm och
3 mindre malar runt 10cm
2 dvärg gurami
3 regnbåg fiskar
4 elfebenciklid runt 10cm
6 blödande hjärta
2 små fisk som jag kan inte namnet
2 små ål
5 platy yngel
2 st platy honor som ska föda
allt detta i 300l
Jag skulle vilja slänga några men det e lite synd om dem

Jag matar de 3 gånger per dan med en 15ml flingfoder
på bilden den som ser ut som en kvast e den som suger in vatten och den
röret bredvid sitter 20 små hål som blåser ut vatten
Den startade den för 4dagar sedan och jag har inte byte vatten
http://img443.imageshack.us/img443/3899/img2397wx2.jpg
#4 - 21 augusti 2007 20:03
OK, menade du att du startade upp pumpen för 4 dagar sedan, eller att du startade hela akvariet för 4 dagar sen?

Pumpens utblåsrör ska sitta horisontellt så att vattnet strilar ut längs med vattenytan och inte vertikalt som det ser ut som det gör på bilden.

Det verkar vara ganska mycket fisk i det akvariet och om det dessutom är nyuppstartat så är det nog både brist på syre och för mycket nitrit pga att nedbrytningsprocesserna inte hunnit igång ännu.

Minska på matningen och gör många delvattenbyten tills dess filtret hunnit få igång en bakteriekultur som bryter ned nitriten, det tar ett par veckor. Sök här på forumet om uppstart av akvarier. Samma sak gäller ifall du bytt filter och nyss startat upp det.
#5 - 22 augusti 2007 06:59
Tre gånger per dag är för mycket, enligt mig. Börja mata en gång varannan dag, och bara med jättelite mat så att inget sjunker till botten.

Köp test för nitrit, och kolla nitritvärdet i vattnet varje vecka. Byt lite vatten varje dag, sedan en gång i veckan 25%.

Men det viktigaste av allt: Gör inte rent på botten och gör inte rent filtret nu! För där sitter alla de bakterier som ska bryta ner "skiten". Så börja med att göra många små delvattenbyten istället.
#6 - 22 augusti 2007 07:26
Tack för tipset, jag ska byta lite vatten nu :)
Bilagor:
#7 - 22 augusti 2007 08:23
Som Olivin skrev så tar det flera veckor innan en bra bakteriekultur har byggts upp, som kan bryta ner farliga ämnen. Så ha tålamod och gör inte rent akvariet.

Men det är också, som Olivin skrev, väldigt viktigt att vattenytan rör på sig mycket, för då kommer det syre ner till vattnet. Så ändra pumpens utblås med.

Lycka till.
#8 - 22 augusti 2007 09:08
och använd nitrivec!
#9 - 22 augusti 2007 09:47
Jepp, glömde skriva det.

Förtydligande: Nitrivec är en flaska med bakterier som du kan köpa i djuraffären. De hjälper till att omvandla höga halter av nitrit som kan ha bildats i ditt akvarium, till nitrat, som är ett ämne som växterna behöver.

Annons