Hjälp! troligen sjuka fiskar

#1 - 12 december 2006 18:54
Hejsan

Jag har ett nyligen nyinköpt akvarium, med ett antal ciklider, 2 ahli, 4 hongi, 2 mari gold, 2 malar, 3 st silver molly och en clownbarb. De har uppfört sig lite tokigt en vecka, simmat och strukit sig vid stenar och bottensanden men jag har inte tyckt detta varit konstigt. Nu har det blivit lite mer av detta plus att de är mer intresserade av varandra, trodde här att de började bli könsmogna och skulle till o para sig, men det ser ut som om de spinner när de rör vid varandra. Idag ser de mer sjuka ut, slappa o likgiltiga, skakar eller spinner till ibland. Jag gav dem lite av en räkmix som de har blivit tokiga av tidigare, men detta var de ointressanta av idag, de åt lite grann. De har inte några prickar eller utslag vad jag kan se. Någon som har något svar eller tips på vad detta kan vara?
#2 - 12 december 2006 18:56
Nitrit? Hur ofta byter du vatten?
#3 - 12 december 2006 19:16
Nitriten är perfekt idag. Jag har bytat mera nu på sistone pga just Nitriten som varit hög.
#4 - 12 december 2006 19:59
Fortsätt att byta vatten som en tok, håll nitriten på 0. Renjör inte filtret om det nu inte tar helt slut i fart. Då endast i urtappat akvarievatten och häll ut det sedan. Inte tillbaka i akvariet.
Det är också bra att veta hur stort akvarie, vilket filter o.s.v. Nu kan jag inget om dina ciklider, vad de är för några.
Kanske har dina fiskar fåt nitritskador :(
#5 - 12 december 2006 20:17
Jag har ett 220 liters, med två st 100 liters pumpar. 2 ahli, 4 hongi, 2 mari gold, 2 malar, 3 st silver molly och en clownbarb.
#6 - 12 december 2006 21:03
2x100 =200 L,det låter som du har för lite snurr på vattnet , har du ordentlig ytrörelse ?
Desutom kan ju inte filtervolymen vara så stor i så små pumpar.
#7 - 12 december 2006 21:09
Vet ej om jag har ordentligt med snurr på ytvattnet, det bubblar så det möts på mitten, men vet ej hur bubbligt det skall vara? :) kan detta vara svaret på fiskarnas underliga beteende? ny pump och ner med nitrit till 0
#8 - 12 december 2006 21:22
Det behöver inte bubbla men det bör bli små vågor å ytan så formodligen är det inte ytrörelsen som är problemet men däremot kan volymen på filtren vara för liten för en bra biologisk process och i och med det så blir det lätt problem med nitrit eftersom filtren inte hinner med.
Du kanske även matar för mycket, fiskarna ska hinna äta upp allt inom 1-2 minuter om inte så ger du för mycket.

Satsa gärna på ett ordentligt ytterfilter, gärna överdimesionerat och om du gör det så kör alla filter parallelt tills du fått igång bakteriefloran ordentligt dvs 3-4 veckor och tillsätt gärna bakteriekultur.
#9 - 15 december 2006 11:52
fortsättning kommer här

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En av mina ahli dog i måndags och efter lite support i djuraffären fick vi en medicin Protozin som vi har medicinerat med sen i Tisdags. Vet ej om jag märker någon förändring ännu på fiskarna. Tog nitrit test imorse och detta var då gult. Skall jag göra vattenbyte för att få upp värdet eller man skall vänta tills medicineringen är klar?[/SIZE][/FONT]
#10 - 28 december 2006 00:03
Jag kanske missuppfattar; men du ska ju inte få upp nitritvärdet. Det ska ju ner... :)

Annons