Hjälp! Trasig ljusramp.

#1 - 14 mars 2007 20:28
Hej!

Jag har köpt ett begagnat akvarium (54L) med heltäckande ljusramp.

Men problemet är att lysröret funkar inte.
Det är inte fel på lysröret eller på glimtändaren så vad kan det då vara som är trasigt?

Själv har jag noll koll på sånt här och hoppas innerligt att det finns nån här på forumet som kan hjälpa mig :)
#2 - 14 mars 2007 20:36
Kanske ngn lödning av kablarna som losstnat?
Kanske strömbrytaren ärjat ihop av fukt?
Kanske kontaktytorna för rören eller glimtändaren ärjat och inte har kontakt.
Testa att rucka lite på rör och glimmtändare. Ta bort och sätt tillbaka. Kanske finns ngn säkring i rampen som smullit.
#3 - 14 mars 2007 20:41
Miaadr skrev:
Hej!

Det är inte fel på lysröret eller på glimtändaren så vad kan det då vara som är trasigt?

Själv har jag noll koll på sånt här och hoppas innerligt att det finns nån här på forumet som kan hjälpa mig :)

har du kopplat in kontakten som skall sitta i vägutaget:p ;)
skämt åsida . kontakta nogon el kunnig som kan mäta upp vad som är rätt o fel[B)]
mvh janne
#4 - 14 mars 2007 20:42
Kanske ngn lödning av kablarna som losstnat?

Kanske strömbrytaren ärjat ihop av fukt?

Kanske kontaktytorna för rören eller glimtändaren ärjat och inte har kontakt.

Testa att rucka lite på rör och glimmtändare. Ta bort och sätt tillbaka. Kanske finns ngn säkring i rampen som smullit.

Hmm...

Det är inget som ärgat, det finns ingen säkring och ingen lödning som släppt...

När jag öppnar på locket på baksidan av lysröret så luktar det ordentligt bränt:( :confused:

Fler förslag:confused: :)
#5 - 14 mars 2007 20:42
Miaadr skrev:
Hej!

hmm.. har du fått dit röret ordentligt? får du den inte att lysa fst du har ny glimtändare och fungerande rör så blir det tyvärr att köpa en ny ramp:(
#6 - 14 mars 2007 20:44
Miaadr skrev:
Hmm...

Det är inget som ärgat, det finns ingen säkring och ingen lödning som släppt...

När jag öppnar på locket på baksidan av lysröret så luktar det ordentligt bränt:( :confused:

Fler förslag:confused: :)
luktar det bränt så är den säkerligen kaputt!!
#7 - 14 mars 2007 20:44
har du kopplat in kontakten som skall sitta i vägutaget:p ;)

skämt åsida . kontakta nogon el kunnig som kan mäta upp vad som är rätt o fel[B)]

mvh janne

JA, det måste det vara:p :D

Måste erkänna det var det första jag provade (koppla in den alltså):)
#8 - 14 mars 2007 20:47
åheim skrev:
hmm.. har du fått dit röret ordentligt? får du den inte att lysa fst du har ny glimtändare och fungerande rör så blir det tyvärr att köpa en ny ramp:(

Kan man inte bara köpa en ny sån där grej som finns på baksidan (visst är jag duktig på de tekniska termerna:p )?

Eller kostar de lika mycker som en ny ramp?

Förresten vad kostar en ny ramp?
#9 - 14 mars 2007 20:58
tveksam om man kan byta "grejen" på baksidan som jag tror heter drossel men inte säker... ingen hävert på elektronik! :P
#10 - 14 mars 2007 20:58
Miaadr skrev:
Kan man inte bara köpa en ny sån där grej som finns på baksidan (visst är jag duktig på de tekniska termerna:p )?

Kan det heta typ tänddon eller nåt sånt?

Vars kan man hitta nåt sånt?
Bilagor:
#11 - 14 mars 2007 21:02
åheim skrev:
tveksam om man kan byta "grejen" på baksidan som jag tror heter drossel men inte säker... ingen hävert på elektronik! :P

Drossel är ju ett ord jag sett här förut, men aldrig förstått mig på[:o]:)

Det ser ju ut som en stor avlång metallklump som går att skruva bort (sitter ju bara i två skruvar och två kablar)
#12 - 14 mars 2007 21:03
Miaadr skrev:
JA, det måste det vara:p :D

Måste erkänna det var det första jag provade (koppla in den alltså):)

åter , har du ingen kompis ell. likn som KAN el ,ellers är det nog bara att köpa en ny
mvh janne
#13 - 14 mars 2007 21:08
Janne, det ser tyvärr inte bättre ut än att måsta köpa en ny (hade ju hoppats att det skulle vara enkelt/billigt att byta.[:(]

Har du möjligtvis nån bra gissning på vad en ny kan kosta (akvariet är 60x30):confused: ?
#14 - 14 mars 2007 21:19
Miaadr skrev:
Janne, det ser tyvärr inte bättre ut än att måsta köpa en ny (hade ju hoppats att det skulle vara enkelt/billigt att byta.[:(]

Har du möjligtvis nån bra gissning på vad en ny kan kosta (akvariet är 60x30):confused: ?

det finns lösa drosslar att köpa.
gå till nån elfirma och tala med dom, det blir billigare än en ny ramp.
#15 - 14 mars 2007 21:21

Har du någon gissning på vad de kan kosta?:confused: :)
#16 - 14 mars 2007 21:25

Clas olsson har också drosslar, men är det inte bättre att Miaadr går till den lokala lampaffären/elekrikern och ställer sina frågor där???? Då Kan Miaadr få prisuppgit och lagning utan större problem...:D
#17 - 14 mars 2007 21:28
Miaadr skrev:
Har du någon gissning på vad de kan kosta?:confused: :)

<100:- det é jobbet som kostar om dom skall sätta in det åt dig....
#18 - 14 mars 2007 21:33
<100:- det é jobbet som kostar om dom skall sätta in det åt dig....

Men det kanske ändå lönar sig??? En ny ramp kostar ju ungefär lika mycket som ett nytt akvarium i samma storlek....har man tur kan man ju hitta beg. drosslar(lysramper) på någon loppis för en bråkdel av den kostnaden, och då kan man kosta på sig att låta en elektriker göra jobbet, om man nu inte råkar KÄNNA en elektriker väldigt väl som kan "hjälpa" till gratis...?:D
#19 - 14 mars 2007 21:56
Ja, tyvärr känner jag ju ingen elektriker privat, men borde ändå klara av det själv:)

Jag menar, den sitter ju ändå bara i två skruvar och två kablar. Borde inte vara allt för svårt:)

Jag får fara till elektrikerfirman i morgon och höra om det är nåt dom säljer och har hemma *hoppas hoppas* (jag har nämligen drygt 5 mil till närmsta stad och har sjuka barn hemma)

Tusen tack för hjälpen!

Det känns bra att ni finns :) :D
#20 - 16 mars 2007 13:37
HF-don (Drift don) Det är kanske det ni menar. ?
#21 - 16 mars 2007 20:42
HF-don, drossel, reaktor... Kärt barn har många namn.
Ett tips är att byta till en elektronisk. Behöver ingen glimtändare, är snällare mot lysröret, blir inte lika varm,
och med lite tur, drar ner mot hälften så mycket stöm...

/Totte
#22 - 16 mars 2007 21:16
Tott_e skrev:
HF-don, drossel, reaktor... Kärt barn har många namn.

Ett tips är att byta till en elektronisk. Behöver ingen glimtändare, är snällare mot lysröret, blir inte lika varm,

och med lite tur, drar ner mot hälften så mycket stöm...

/Totte

mmm, men då ökar kostnaden....
#23 - 16 mars 2007 21:30
Miaadr skrev:
Hej!

Kan du inte försöka byta delarna och få lite ersättning från den som sålde akvariumet eller köptes det i befintligtskick?
#24 - 16 mars 2007 21:55
Tartaros skrev:
Kan du inte försöka byta delarna och få lite ersättning från den som sålde akvariumet eller köptes det i befintligtskick?

Byta just den delen är ju precis vad jag vill göra :)

Tott_e kan man byta till en elektronisk utan att göra nåt ingrepp på rampen?:confused: (det skiljde ju inte allt för mycket i pris)

Jag köpte det i befintligt skick, gav 250:- för det med fungerande pump (behöver dock ny filtermassa) och fungerande doppvärmare.

Annons