Hjälp till att skapa lista på fungerande tester!

#1 - 29 juni 2004 17:26
Startade en ny tråd pga av hagen-fosfat-tråden !

Kan vi inte försöka mickla ihop en lista på tester som fungerar !

Det skulle spara en massa deg till zoopets alla medlemmar. Dessa kan man ju spendera på växter eller kanske en firre :)

Min erfarenhet av tester är att:

SERA NO3 (fungerar utmärkt)
SERA FE (suger ordentligt i låga områden)
HAGEN Ph (6.0-7.5) (fungerar utmärkt)
SERA PO4 (fungerar utmärkt)
SERA Kh (verkar stämma)
Tetra Ph (taskig upplösning)
Alla CO2 (onödiga)

Fyll gärna på med kommentarer eller tyck till i allmänhet ! Jag har inte så stor erfarenhet men vill helst inte köpa skräp-tester.

En intressant fråga är naturligtvis , är JBL bra på alla tester ??
#2 - 29 juni 2004 18:03
Håller helt med om Sera PO4 och kan tillägga följande:

Tetra NO3 (komplett värdelöst för växtakvarister, antingen visar den alltid 20 ppm eller så ingentingalls).

JBL KH och GH (*shrug* som vilka GH/KH-test som helst antar jag)

JBL Fe (jättebra upplösning för växtakvarister och verkar stämma exakt med vad man doserar)

JBL NO3 (samma som JBL Fe-testet)

JBL PO4 (samma som JBL Fe-testet)

JBL CO2 långtidstest (Verkar fungera kasst med mitt KH 2.5 vatten)

Hagen Ca-test (I princip värdelöst utan AndreasN-tricket där man kan få en upplösning på 5 ppm http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20973)
#3 - 30 juni 2004 06:49
Den engelska fisktidningen Practical fishkeeping har gjort ett test av olika sorters fosfat-tester. Kan vara värt att kolla på, som ett komplement till Zoopetarnas egna erfarenheter.

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=146

och nitrittester:

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=116

#4 - 30 juni 2004 07:17

Förbryllande , Hagen vann !! De måste ha massor av måndagsex:

snip - hagen-test - snip
"However, we did find it quite easy to read, and the level of variation we recorded was about average. The performance matched exactly what we expected from Hagen’s claims. It might not be ultra-high resolution, but it certainly does what it is supposed to do, and it’s got fairly good readability. Overall, it was the best performer we recorded."
#5 - 30 juni 2004 08:34

Förbryllande , Hagen vann !! De måste ha massor av måndagsex:

Ja och dom hade helt fel om JBL:s test, så något gick riktigt fel i det testet.

Jag kan göra stamlösningar med fosfat och med JBL:s fosfattest exakt mäta upp den nivå jag doserat för.

"If you keep plants, a little bit of phosphate is actually beneficial to their growth, and there are even products available to boost the levels. But in general you’re aiming at getting the phosphate level as low as you can get it. "

Yeah right.
#6 - 30 juni 2004 14:04
Hur har det test-testet gått till? Jag har fått för mig att Hagens värdelöshet beror på att testet helt enkelt inte mäter de föreningar man brukar stoppa i som växtgödning, utan är helt inriktade på de föreningar som uppstår "naturligt" i akvariet (från fiskmat-fiskskit). Vänder sig bara till den som vill begränsa fosfatet så mycket som möjligt alltså.
Kan lägga till Duplas långtidstest för CO2, som alltid funkat utmärkt för mig med lågt KH (2-3), fast det oftast går månader innan jag förnyar reagensen.
#7 - 8 juli 2004 08:46
Jag har bildat mig min egna uppfattning efter att ha provat lite olika tester under växtakvariepulandet.

När det gäller pH tror jag inte fabrikat spelar så stor roll. Där är det bra upplösning som gäller i första hand. Personligen föredrar jag digital pH-mätare för en femhundring. En kalibreringspunkt räcker gott bara den ligger nära nominellt akvarievatten.

kH spelar nog heller inte så stor roll. Jag litar på mitt JBL.

Övriga tester när det gäller näringsbedömning tror jag mer på fabrikat som det viktiga valet. Har inte provat alla men JBL verkar klart bra. Senaste jag bytte var nitrattest från Hagen till JBL och nu visar testet exakt vad jag doserar som Hagens aldrig har klarat av.
#8 - 8 juli 2004 10:55
Jag har inget att tillägga av värde mer än att detta är en helt lysande tråd!!! Jag har flera gånger funderat på vad jag ska köpa och nu har jag bättre chans att få bra grejer! Det finns roligare saker att göra för pengarna än att kasta ut dom på dåliga tester!!!

Mvh
/Ingela
#9 - 8 juli 2004 14:10
Kanske blir dags att sammanfatta !

Prisvärda:

SERA NO3 (fungerar utmärkt)
HAGEN Ph (6.0-7.5) (fungerar utmärkt,god upplösning)
SERA PO4 (fungerar utmärkt)
SERA Kh (verkar stämma)
JBL Kh fungerar
JBL FE (kanon)
JBL NO3 (kanon)
JBL PO4 (kanon)

Värdelösa:

SERA FE (suger ordentligt i låga områden)
Tetra Ph (taskig upplösning)
Hagen Nitrat (suger)

Övrigt:
Permanenta CO2-tester verkar vara en smaksak om man gillar.

Kanske har någon fler några kommentarer ????

Vinnarfabrikat är ju helt klart JBL !!!
#10 - 8 juli 2004 14:27
Jag missade lite i tidigare inlägg.
Lägger till lite mer personliga synpunkter.

Hagen Fe är uselt. Det tillsammans med uselt NO3 gör att jag bojkottar Hagens rakt av.

Mitt Sera pH går bort på grund av usel upplösning. Reserverar mig lite här eftersom det kankse finns med bättre upplösning. Vet inte. Mitt har 0,5 pH och det fungerar inte för att bestämma CO2 - framför allt inte med lite högre kH.

Om jag jämför mitt JBL kH med resultat från vattenprovsanalys av laboratorium skulle jag vilja ändra "fungerar" till "kanon".

Och nej, jag kränger inte JBL-tester utan har insett att det är värt den högre kostnaden. Om man nu ska mäta vill säga. Att uppskatta dosering verkar funka tillräckligt bra ändå. Det kan ju dock vara tillfredställande att kontrollera hur näringsstatusen är i karet men då måste man kunna lita på testet. Ja, då blir det JBL för min del.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 juli 2004 14:39
För ett antal år sedan så testade jag ett antal tester av olika fabrikat och jämförde sedan med det resultat jag fått fram via laboratorieinstrument. Jag kommer inte alls ihåg vilka som var bra och vilka som var dåliga så tyvärr kan jag inte ge någon vägledning där - en viktig slutsats kommer jag dock ihåg att jag drog. Nämligen att olika tester funkade olika bra vid olika värden - dvs fabrikat A funkade bäst vid högt pH-värde medan fabrikat B funkade bäst vid lågt pH-värde.
Kanske kan detta vara en av anledningarna till att bedömningen av vad som är bra enligt ovan varierar så pass mycket - vad vet jag?

En sak håller jag dock inte med om
Personligen föredrar jag digital pH-mätare för en femhundring. En kalibreringspunkt räcker gott bara den ligger nära nominellt akvarievatten.

Jag betraktar dessa billiga digitala pH-mätare som helt värdelösa och tycker faktiskt t.o.m. att de billigaste testremsorna ger ett bättre resultat än vad dessa gör.
Återigen skall dock sägas att det nu är några år sen som jag testade ett antal av dessa enpunkts kalibrerade pH-mätare och det har kanske skett underverk på senare år.
Myzco
#12 - 8 juli 2004 14:59
Eventuellt så funkar inte dubla-test pH 4-10. Se andra tråden om det.
#13 - 8 juli 2004 15:02
Återigen skall dock sägas att det nu är några år sen som jag testade ett antal av dessa enpunkts kalibrerade pH-mätare och det har kanske skett underverk på senare år.
Ja, då har vi inte samma uppfattning. Jag är inne på min andra 500 kr mätare på 10-12 år och den enda nackdelen den har är att mätproben inte är utbytbar. Det var därför jag har fått byta en gång.

Jag ser ingen som helst anledning att behöva två kalibreringspunkter för det ändamål jag använder mätaren. Att behöva kröka kalibreringskurvan med två punkter är bara nödvändigt om man mäter med stora variationer på testvätskan.

Mina buffertvätskor har pH 7,0 och 4,0. Kalibrerar jag vid 7,0 som är omkring mitt målvärde med kH 10 så är det helt ok. Vid buffert 4,0 diffar visningen då på ca. 0,1-0,2.
Upplösningen på mätaren är 0,1 och noggrannheten 0,2. Det tror jag inte du hittar en testremsa som håller. Till mätarens fördel lägger jag att slippa den förbenade tolkningen av färgnyans - och då har jag ändå gott färgseende.

Att behöva kalibrera inför varje test som rekommenderas av manualen har jag heller inte behövt. 1000 spänn för 10 år är helt ok tycker jag.

Min erfarenhet och mina synpunkter.

Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 8 juli 2004 15:11
Ja, då har vi inte samma uppfattning

Nej och tänk vad tråkigt forumet och akvariehobbyn skulle vara om vi alla hade samma uppfattning[;)]

Jag flyttar för övrigt denna tråd till "Akvarievatten" efetrsom den passar in bättre där än på "Växter och alger".
#15 - 8 juli 2004 15:18
Nej och tänk vad tråkigt forumet och akvariehobbyn skulle vara om vi alla hade samma uppfattning

Du har en poäng där ;)

Jag har förövrigt ändrat och lagt till lite i mitt senaste inlägg eftersom jag inte bara läser som en mjölmask, jag skriver som en också. Suck!
#16 - 8 juli 2004 17:11
Hej
Vem har JBL testerna i Sverige? Går annars att köpa på Aquaristikshop.com för 36.5 euro.
Jag tycker att det är en bra ide att ta upp koll på de olika tester som finns.Vad det gäller CO2 test kör jag med Dupla ,som i mitt tycke funkar utmärkt...
Mvh Jan
#17 - 8 juli 2004 17:43
Grrrrrrrrrrrrrr......... Nu är jag arg !!!!!!!!!!!!

Var på AKVARIELAGRET idag och köpte ett "nytt" NO3-test.

Eftersom jag precis fyllt på KNO3 mm så testade jag mest på skoj med det nya SERA-NO3-testet. Jag fick till min häpnat 0 mg/l ! Pissgult !!

Började då misstänka testet och gjorde en stamlösning som innehöll ca 20 ppm nitrat. Eftersom jag endast hade pulvret kvar av mitt gamla test så kunde jag bara testa det. Dvs jag tog de nya vätskorna och använda det "nya" pulvret i det ena testet och den "gamla" i det andra !

Resultat ser ni på:

http://berthling.com/gallery/SERA-tester

Tycker Ni dom är lika ???? NOT !!!!!!!!!

Började då naturligtvis fundera hur gamla de var. Det VERKAR som om det sk nya är tillverkat 020907 och det som tyvärr är slut är märkt
030708.

Inte kul , gissa om att någon tänker masa sig iväg till Bromma och reklamera i morgon :(

#18 - 8 juli 2004 19:19
"Vem har JBL testerna i Sverige"

Fråga i din akvariebutik. om dom inte har testet i lager kan dom ta hem det
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 8 juli 2004 19:37
Jag har sett JBL i flera svenska affärer så det borde inte vara så svårt att få tag på - lite mer problematiskt blir det nog med Dupla-grejer i framtiden eftersom den svenske grossist som tidigare tog in dessa produkter har slutat föra Dupla.
#20 - 9 juli 2004 08:45

Någon som testat Seachem's tester ???

Jag frågar eftersom de säljer dem på Akvarielagret och många i Stockholm handlar där !

#21 - 9 juli 2004 11:24
När det gäller saltvatten så är min erfarenhet att Seras tester är det sämmsta som finns. Det enda, av ungefär tio olika tester, som verkade fungera var PH. Salifert är jätte bra, enkla och tydliga. Framför allt kan man mäta låga nitrat och phosfat värden.
#22 - 12 juli 2004 23:00
PWSS har inte JBL på sina lagerlistor, men de har tagit hem både tester och refill till mig. Jag har krånglat mig igenom de flesta av testmärken känns det som och min åsikt är att:
JBL:s tester överlag fungerar utmärkt och är lättavlästa...
Att Prodacs tester är det mest eländiga jag köpt någon gång...
#23 - 14 juli 2004 18:02

Tack Nancy !

Kan inte tänka mig en bättre slutledning...

Nu gäller det att tjôta på Patrik så att JBL blir ordinarie sortiment till rimliga priser...

#24 - 6 augusti 2004 19:21
Försöker ställa frågan i denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag är på jakt efter ett bra pH test. Jag läser i denna tråd att Hagens har en bra variant.
(Någon som sett den till salu i skåne?)

Jag hittade idag två olika pH tester, det var Sera och Tetra. Dessa båda tester hade en noggrannhet på ph 0,5, och det känns ju lite väl grovt om man vill mäta fram sin CO2 halt.

Jag har köpt JBL kh-test, och detta tyckte jag fungerade jättebra. Det blev ett klart och tydligt färgomslag om man skakade mätglaset försiktigt efter varje tillsatt droppe. Det slutade på 15dH (eller hur det nu skrivs)

Hur är noggrannheten på Hagens test? Vad använder ni andra?
Grabben i den ena Zoobutiken rekommenderade Tetras 5-i-1 testremsor.
#25 - 6 augusti 2004 19:33
Ett tillägg till den här tåten då... Har tidigare påpekat att Prodacs tester är urdåliga... ännu ett bevis för detta har vi fått. Vi mätte fosfat i saltvattnet med Prodacs test... det visade konstant på noll... när vi testade med Tropic Marine så hade vi visst en hel del fosfat :-(
#26 - 7 augusti 2004 13:46
>> fluander

Har du en Hornbachbutik nära dig så är det värt att åka dit och kolla. De har JBL-tester i.a.f. i göteborg och till ett schysst pris (har dock inte kollat så himla noga på priser i Gbg). De har dessutom alla tester som du raddat upp.

I övrigt så har de ett ganska "basic" sortiment av fiskar men till bra priser.

Magnus
#27 - 7 augusti 2004 13:49
Ups!

Det är oveb som raddat upp alla tester. All heder till dig! [:-7]

Mycket bra tråd förresten. Jag har bara använt tetra tester så jag vet inte om de är bra eller inte. skall kolla upp JBL.

Magnus
#28 - 10 augusti 2004 12:24
Använder JBL Nitrit-test som jag tycker fungerar bra. Nu vågar jag inte låta bli att byta vatten hur länge som helst, men för er skull ;) så drog jag ut lite på det. Verkar visa NO2 på ett tillförlitligt sätt.
#29 - 10 augusti 2004 13:53
Oops !

Hade missat lite då jag på Kjell's inrådan rensat lite bland prenumerationerna :)

Holmby ! Upplösningen på Hagens PH-test är alldeles utmärkt. Men man måste se till att köpa det som heter 6,0-7,6 (lett speciellt för låga Ph alltså). Det är åxå tokdrygt (250 tester).

Jag köpte mitt på hjortgatans.se och det är kanske lite svårt just nu !

Upplösningen på färgkartan är 0,2 men om jag har tur så är min fru eller dotter hemma !! Dom klarar är sortera in färgen "emellan" så då blir faktiskt upplösningen nära 0,1 :)

Bra med tjejer som kan det där med färger :)

Stavfel...
#30 - 10 augusti 2004 14:59
Jag har beställt ett Hagens från lokala Zooaffären. Kommer på nästa onsdag.
#31 - 15 augusti 2004 19:02
jag är nybörjare och undrar vad det finns för billiga (och hyfsat bra) nitrattester.
#32 - 15 augusti 2004 19:20
Tant Ingrid, om du läser den här tåten så ser du vilka tester som är bra... hur priserna ligger beror nog mest på din handlare. Patrik på www.pwss.nu säljer JBL:s tester, men jag vet inte om han fått upp dem på sina artikellistor än... men det går att maila honom... han är billig.
#33 - 16 augusti 2004 20:59
Jodå, Patrick har lagt in dem i en kategori för sig längst ner... (alla nyheter ligger där även JBL:s tester)
#34 - 18 augusti 2004 08:44
Hej!Jag får olika resultat av olika tester oxå. Körde phmätning och fick sera ph6,5 och tetra 7,0 så vem ska man tro på...
#35 - 18 augusti 2004 08:50
billo:

Är det tester med 0,5 i noggrannhet? Alltså, det är graderat med halva steg. 6.0, 6.5, 7.0, 7.5 osv? Då har du kanske sanningen någonstans mitt emellan.
#36 - 18 augusti 2004 14:37
Ja man får väl se det så... men det är trist att kämpa ner sitt ph och sen är det ,5 mer med ett annat test. Ska nästa gång skaffa hagen eller nåt
#37 - 18 augusti 2004 15:03
Det är dumt att fråga 2 olika källor! [;)]

Risken finns ju att de säger olika saker [:-38]
#38 - 18 augusti 2004 15:48

Holmby:

Gillade du Hagens test ?? Bara lite nyfiken :)

#39 - 20 augusti 2004 06:46
Jag gillar verkligen denna tråden, men jag begriper fortfarande inte vilket NO2-test jag ska köpa.... För visst är det viktigare att ha koll på NO2 än NO3?
Jag hittar heller inget JBL NO2-test på PWSS. Letar jag dåligt? Hur är Sera NO2? Finns det något NO2 som jag INTE bör köpa?

Mvh
/Ingela
#40 - 20 augusti 2004 07:28

Hmmm....

Jag har aldrig mätt NO2, däremot nitrat mäter jag nära nog varannan dag tills jag vet den ungefärliga konsumtionen.

Men då utsätter jag mig aldrig för risken att få nitrit !

Oops , jag tittade på Patrik's nyheter och där finns ju JBL nitrit-test !

#41 - 20 augusti 2004 07:31
Om inte testet finns med i listan så kan man maila och kolla om han kan få hem det... Patrik skulle nog kunna fixa fram konserverad gröt om det behövdes också :-)
#42 - 20 augusti 2004 09:29
Ursprungligen skickat av HolmbyJag hittade idag två olika pH tester, det var Sera och Tetra. Dessa båda tester hade en noggrannhet på ph 0,5, och det känns ju lite väl grovt om man vill mäta fram sin CO2 halt.
Du kan nog hitta tester som ger en mer exakt angivelse än så, men i verkligheten är 0.5 enheter ungefär den bästa säkerhet du nånsin får med dropptest. Man bör egentligen avrunda pH-värdet till närmsta hela värde - och det är alldeles tillräckligt exakt för akvarier.
Grabben i den ena Zoobutiken rekommenderade Tetras 5-i-1 testremsor.
Min erfarenhet är att alla testremsor är totalt, fullständigt, värdelösa. Till det kommer att min erfarenhet också är att allt kemiskt från tetra är fullständigt, totalt, värdelöst.
#43 - 20 augusti 2004 09:59
Jag har genom åren använd olika fabrikat på dropp tester och inte märkt någon skillnad som har betydelse.
Men det är noga med den mängd vatten man använder vid testen så det är exakt.
Jag använder en spruta för att suga upp rätt mängd vatten.
#44 - 20 augusti 2004 15:44
Azur:

Jag vill absolut påstå att Hagen låga (6,0->7,6) Ph-test klarar tiondelar utan större problem. Jag själv har lite bekymmer pga färgblindhet men tjejerna här hemma påstår sig tom klara av att placera in dem emellan färgerna :)

Det är helt sjukt , jag har gjort blind-tester med dem och de är så gott som alltid överrens trots att de inte vet vad den andra sagt !

Det som gör det ännu bättre är att det räcker till över 200 tester !

#45 - 20 augusti 2004 19:40

Holmby:

Gillade du Hagens test ?? Bara lite nyfiken :)

Ja, det var ett bra test rent hanteringsmässigt, men jag tycker det är ett litet helv*te att jämföra färger med en färgskala. Det blev till att engagera min fru.

Tänk om man kunde ha pH tester som fungerade som karbonattester - Man droppar i en droppe för varje tiondels steg i pH, och när man når rätt värde så får man färgomslag.

Ett sådant test vill jag ha! Finns det?
#46 - 20 augusti 2004 19:46
Själv använder jag Macherey-Nagel förutom pH- och [Alk] mätning.
#47 - 20 augusti 2004 20:00
Ursprungligen skickat av oveb

Jag själv har lite bekymmer pga färgblindhet men tjejerna här hemma påstår sig tom klara av att placera in dem emellan färgerna :)

Jag tyckte också jag hade svårigheter att läsa av ett test men min sex-årige son var tvärsäker - jag glömde vid det tillfället att jag - liksom ung 10% av er andra grabbar - har problem med färgseendet...
Och det lär ju också påverka vad vi tycker om olika tester...
#48 - 20 augusti 2004 20:02
:)
#49 - 20 augusti 2004 20:12
Från att ha provat Tetras, Seras och JBLs tester för nitrit, pH och nitrat vill jag varmt rekommendera JBLs tester. De har större precision på mätresultatet, bättre behållare (av glas med skruvlock) och sprutor för att kunna dra upp exakt mängd. Drar man upp 5 ml med den sprutan, som man fö kan få på apoteket för att dosera penicillin till bebisar, och häller i en av Tetras medföljande behållare så visar det sig att 5 ml från sprutan blir 6 ml på Tetras behållare. Knepigt. Tetras tester är de som är mest odryga, de tar slut fort eftersom man använder större kvantitet reagens än övriga fabrikanter.

Tycker jag...

#50 - 25 augusti 2004 19:05
Haha härligt, verkar som man gjort ett bra köp idag då :) var nere på zoo affäern och köpte lite växter o tänkte samtidigt passa på att köpa ett ph test. Köpte såna "stickor" bara för ett tag sen oxå.. har inget att tillägga om dom-s- Allafall så frågade jag han om hade nå ph-test, och han hade ett par st.. Fast det ena var för saltvatten, kommer inte ihåg märke. Sen hade han en för sötvatten oxå, kollade inte märket direkt då utan tog den bara.. Det var bra pris på den 85kr och tänkte den lär vara bättre än stickorna allafall. Kollade när jag kom hem vad det var för nån och de visar sig vara just Hagens 6-7,6 test. Så det verkar ju lovande efter läst denna tråden, inte så ofta man handlar "rätt" :)
#51 - 25 augusti 2004 19:24
Jag har precis fått hem JBL's testväska från Tyskland.Det ser bra ut med alla tester o mätutrustning.De ger en bra avläsning med kompensatation av ev. färgat vatten.Jag återkommer längre fram med jämförande tester av Sera järn o Dupla KH & Nitrit tester.Mvh Jan
#52 - 26 augusti 2004 06:08
Om ni vill köpa JBL tester prova på akvakompis.
jag tror de har bara säljer JBL & Prodac

MVH Robban
#53 - 26 augusti 2004 06:46
Å vad ni än gör... om ni går på akvakompis isåfall... bli inte snåla och köp Prodac... de testerna verkar inte fungera över huvud taget... inte Järn och Fosfat i alla fall....
#54 - 6 september 2004 18:51
Lite intressant jämförelse:
Tog kranvatten och mätte Nitrathalten med Sera och JBL.
JBL visad ungefär 1 ppm. Sera visade över 10 ppm.
Vattenverkets senaste vattenanalys säger 1.4 ppm.

Verkar som JBL är tillförlitligt men Sera är mer eller mindre rena skiten.

//Stefan
#55 - 6 september 2004 19:04
Hej! Jag har oxå fått samma intryck av JBL kontra Sera...JBL ger ett bra intryck av precision så långt man kan få detta med färgtester..
#56 - 8 september 2004 18:15

Hade aldrig ägt ett JBL-nitrat test förrän jag fick leverans ifrån pwss igår...

Det stefangustaf säger är ju helt rätt !!!

Jag brukar kunna mäta 20ppm vid vattenbyte (med SERA) i mitt fisksoppe-kar (low-tech med 0,4W/liter ljus samt endast TMG-gödning) och dagen efter vattenbytet så har jag mycket riktigt ungefär hälften. Så långt allt väl ! Tycker det som känns som rimliga värden med min fisklast.

Nu mätte jag med JBL's test 4 dagar efter vattenbyte , vattnet borde ligga på ca 15ppm NO3 då...

NOT SO !!!!!!!

Testet visar 1 (en) ppm NO3 !!

Nyfiken som man är så dyngar man ju naturligtvis i en slev KNO3. Den tillsatta mängden borde ge ytterligare 10ppm NO3.

Väntar några timmar och testar med JBL-testet igen och minsann har jag inte ca 10ppm !!!

Himmelens förbryllande tycker jag , speciellt när har erfarenheten att lite halvgamla SERA-NO3-test visar för lite...

I detta kar har jag inte haft alger på länge men inte heller några speciellt glada växter. Ett helt löjligt lättskött Lowtech-kar m.a.o :)
#57 - 8 september 2004 19:04
Holmby:
Inget vidare om man har högt pH, ca 8.5 - 9? heheh..

Passande tråd då mina tester tagit slut!
#58 - 8 september 2004 19:10
jag har andvänt jbl easy test ph,gh,kh,no2 och no3 .. :) det funkar bra den visar att vattnet e bra rätt ph mm och fiskarna lever :D då borde de va bra ;)
#59 - 8 september 2004 19:21
Ja, just det.. sen var det åsikterna också..
Jag använder 'Tetra test pH - Always Accurate', ger 59 tester.
Nöjd med den, fast pH blir helt olikt det mina teststickor från eSHa gav..
Tetras visade 7-7,5 (mellan) medans eSHa teststickor visade på ca 6,6! Har alltid gått efter Tetra, men nu när jag tänker på det blir jag lite oroad över vad som stämmer.
#60 - 8 september 2004 19:28

Glömde säga att jag beställde JBL-Ph 6.0->7.6 , det ger samma värden som Hagens test men räcker bara till en fjärdedels så många tester så...
#61 - 9 september 2004 19:31
Nu har jag också fått mina JBL tester.
Hade ingen järn i vattnet så det vara bara att pytsa i TMG. Jag har mätt en gång efter några timmar, så nu skall det skall bli intressant att mäta i morgonkväll igen.

Skall man ha ett struket mått reagenspulver till fosfat och nitrat-testerna? Spelar det någon nämnvärd roll om måttet är något "toppat"?

För övrigt ett mycket lättavläst test. Bra rekommendation!

#62 - 16 september 2004 21:49

Det blev ju en kul lista av det här till slut:

JBL
JBL
JBL
JBL
JBL osv osv

Tror att Patrik på pwss får lite att göra nu :)
#63 - 19 september 2004 16:28
Hagens kan väl stå kvar som rekommendation för pH-test parallellt med JBL?
#64 - 19 september 2004 16:36

Jo visst är det ett schysst test framförallt i kombination med priset !

Skulle nästan säga att Hagen's test gör Ph-testare överflödiga, har man en decimal så klarar man sig bra !

Dock så kan man väl säga att det GENERELLA rådet säger JBL ??

#65 - 29 september 2004 22:40
Det har inte nämts mycket om tetras tester i denna tråden.

Saken är den att jag har fått ett trevligt erbjudande på deras trevliga lilla väska med tester och inte är lockad att köpa skräp då jag är tvungen att rädda en ansenlig mängd växter undan en elak cyanohärd.

Jag har 5 kilo PMDD-komponenter liggande och allt som saknas är en komplett samling tester sedan blir det algslakt i norra storstockholm.

Ska jag slå till på tetras tester? Priset är helt ok.
#66 - 29 september 2004 22:46

Hej i natten plizken !

Jag tycker 1 spänn är för mycket för skräp, oavsett skräpet ligger i en snygg väska eller inte :)

Du kan få mina SERA-tester istället. De fungerar hyggligt men var inte i närheten av JBL så jag lär aldrig använda dem igen !

Det är NO3, CO2-permanent, FE, PO4, och KH (oops KH var visst ett Tetra-test).
#67 - 30 september 2004 01:04
så dom är inte bra.. hmm Illa.

Jag kan nog ge en slant för dina prylar om det ska vara så. Men hur skulle det gå till? Hitta ett mera annonymt forum än detta..=)

Jag har kommit fram till att det är sanslöst mycket billigare att köpa hela väskan mot att köpa lösa tester. Frågan är bara var man får tag i JBL:s väska för ett förmånligt pris.
#68 - 30 september 2004 07:37
Maila pwss... han kan få fram den, även om han inte har den i sina listor än....
#69 - 30 september 2004 08:31
<font face="Comic Sans MS"><font color="red">Jag har lite planer på att beställa ett testkit av PWSS men frågan är om jag har nytta av en väska med massa tester,borde det inte va mest väsentligt med PH och nitrit ?
Jag har ju mina diskusar o malar....dom visar aldrig sjuksymptom (peppar,peppar ta i trä) men man vet ju aldrig.
Har även massa växter i karen och d växer o verkar va hygglig balans där förutom ett kar med läskiga svävalger...hmm.
Vad går JBL´s testväska på i stålar ? Nån som vet ?

// Matte</font id="red"></font id="Comic Sans MS">
#70 - 30 september 2004 09:00
Det verkar som att alla har bra erfarenheter av JBL, det måste vara nått lurt med min JBL eller så... ja jag vet inte...

Jag köpte JBL just pga den bra "upplösningen" det är på deras nivåer, det andra märket jag har är väl SERA.. kommer inte ihåg nu men iallafall, oavsett vilker kar jag än testar hemma så visar JBL testet 0-1mg/l med NO3 testet! jag har svårt att tro det, i 5 av 6 kar har jag i princip obefintligt med växter vilker ju borde göra värdena högre? i 450 literkaret så bytte jag itne vatten på 2 veckor efter ett pumphaveri och inte ens då visade det mer än 0-1mg/l... det ska ju vara högre nivåer än så direkt ur kranen...
Det andra testet kanske är kass men det ändrar färg iallafall och vill mer visa 12-20mg/l det tror jag dock inte heller på....

Kan ett test vara "trasigt" ;) eller har någon råkat ut för det? jag får ju ingen visning på något....

Nu har förutsättningarna ändras lite då jag börjat hälla i en massa osmosvatten i 4 av karen men i det största är det bara kranvatten som gäller ännu... men det lär väl inte vara så mycket nitrat i vattnet nu i de som jag byter med osmos med.. den tar väl bort det med?
#71 - 30 september 2004 09:23
Ursprungligen skickat av gugges

Kan ett test vara "trasigt" ;) eller har någon råkat ut för det? jag får ju ingen visning på något....

Jag upplevde ungefär samma sak som du, SERA's visar mycket högre värden om det är någorlunda färskt. Gamla &gt;1,5 år visar inget nitrat alls. Kanske tycker de (SERA) att om de indikerar ett högt värde så byter folk vatten oftare och alla blir glada (teori).

Hur som helst så litar jag på JBL, jag startade precis ett nytt 300 liters kar och i det micklade jag igår ned lite drygt 2ml KNO3. Ett par timmar senare så visade JBL's NO3-test 5ppm.

Exakt rätt värde alltså !

#72 - 30 september 2004 10:31
Då får jag prova PWSS då.

Att det ska vara så svårt det här med tester.

Det är lite skrämmande att folk har så olika uppfattning om hur testerna fungerar. Skulle vara kul att se en riktig labbraport av dom tester som saluförs i sverige.
#73 - 30 september 2004 11:35
Jag har också som jag skrev i ett tidigare inlägg denna erfarenhet.
NO3 test på kranvatten gav ca 10 ppm med SERA och ca 1 ppm med JBL.
Jag har ett testprotokoll från vattenverket och det säger lite drygt 1 ppm. Vilket innebär att jag litar på JBL och har förpassat SERA till soptippen.

//Stefan
#74 - 30 september 2004 19:14
Jag testade Tetras nitrattest idag. Skrämmande resultat.

1* kranvatten ca 50ppm
2* akvarievattnet ca 50ppm
3* ett kryddmått KNO3 direkt i teströret ca 12ppm (jag var hyggligt less)

Hur kan det få säljas sånt skräp? Helt oförståeligt.
#75 - 30 september 2004 19:18
Ja och det var Tetras jag hade och inte Seras men som sagt... det måste visa helt åt skogen trots att upplösningen på det är mycket dålig... *går och kastar testet så att man slipper att reta sig* får hålla mig till JBL testet nu!
#76 - 5 mars 2005 08:51
Är det någon som vet hur man läser av bäst-före-datum på JBL:s produkter (dropptester)?
#77 - 5 mars 2005 09:37
På mina JBL-tester så sitter det en datummärkning under själva paketet. De har LÅÅÅNG hållbarhet!
#78 - 5 mars 2005 11:22
Ahhh, dääär. Jag som letade på flarrorna :o .
På nitritpaketet jag köpte igår står det 05931104. Hur borde jag tolka det månne?

På ammoniumtestet (som inte fungerar) finns det ingen stämpel i botten. Bara en massa butiksdamm på locket :mad:
#79 - 7 mars 2005 16:58
Jag var och bytte mitt ammoniumtest idag och det blev samma konstiga färg med det nya :confused: Är det någon som har använt JBL:s NH4 test?
#80 - 10 mars 2005 11:15
Någon som har testat Seras GH test? Jag har testat det en massa gånger men jag lyckas inte räkna ut mitt GH, enligt bruksamvisningen ska man hälla i en droppe i taget tills "vätskan skiftar från brunt över rött till grönt" Jag lyckas dock inte få någon annan färg än pissgult, jag har haft min "bättre hälft" till å titta men hon kan inte heller se någon annan färg än gult...
#81 - 10 mars 2005 19:18
jag har seras test och det funkar
#82 - 6 april 2005 20:37
Jag köpte JBL:s nitrattest och jag måste säga att jag har väldiga problem med att avgöra nitrathalten. Hur ska man kunna jämföra när pulvret lägger sig i botten av mätglaset? Det står ju dessutom i bruksanvisningen att det är normalt att pulvret inte löser upp sig.
#83 - 6 april 2005 21:08
[QUOTE=Magnuz]Jag köpte JBL:s nitrattest och jag måste säga att jag har väldiga problem med att avgöra nitrathalten. Hur ska man kunna jämföra när pulvret lägger sig i botten av mätglaset? Det står ju dessutom i bruksanvisningen att det är normalt att pulvret inte löser upp sig.[/QUOTE]

Titta igenom sidan på röret, är det pissegult eller svagt orange't så är det OK !

Noggrannare än så är det inte !
#84 - 6 april 2005 21:14
Hmm... undrar då vad vitsen är med en så fingraderad skala...
#85 - 6 januari 2006 13:36
Jag har JBL 6,0-7,6 Ph test och för mig är det fasiken omöjligt att särskilja de 4 olika gröna nyanserna på testet. Finns det inget test som är *tydligare* med mer distinkta färgskillnader mellan stegen?
SJälv skulle man ju vilja ha typ gult, grönt, blått rött om man fick välja ;)
#86 - 6 januari 2006 13:45
Tycker det är svårt som tusan att läsa av de där färgnyanserna. Gillar inte att hålla på droppa och ha mig.

Har de slutat tillverka/sälja de där testerna med lackmuspapper? Mina föräldrar använde dom i många år. Jag tyckte de var lättavlästa. Och vad gäller nogranheten på dom vet jag inte. Men den verkade tillräckligt.
#87 - 6 januari 2006 14:27
[quote=Johan73]Jag har JBL 6,0-7,6 Ph test och för mig är det fasiken omöjligt att särskilja de 4 olika gröna nyanserna på testet. Finns det inget test som är *tydligare* med mer distinkta färgskillnader mellan stegen?
SJälv skulle man ju vilja ha typ gult, grönt, blått rött om man fick välja ;)[/quote]
Har du verkligen gett dig till tåls?
Jag tycker de är väldigt tydliga och får alltid bra utslag. Det finns, enligt mig, inte något annat test än detta som ger ens ett bra resultat. Och om det handlar om bara fyra olika nyanser så är det ju inte så himla svårt att tyda resultatet ändå? Hur är det med datumet på förpackningen? Om du tar proportionerligt mer med vatten som med dropparna och får mer vätska att jämföra med?
#88 - 8 januari 2006 10:12
[QUOTE=Lenmar]Har du verkligen gett dig till tåls?
Jag tycker de är väldigt tydliga och får alltid bra utslag. Det finns, enligt mig, inte något annat test än detta som ger ens ett bra resultat. Och om det handlar om bara fyra olika nyanser så är det ju inte så himla svårt att tyda resultatet ändå? Hur är det med datumet på förpackningen? Om du tar proportionerligt mer med vatten som med dropparna och får mer vätska att jämföra med?[/QUOTE]

Nä, kanske inte :) Man är ju halvt färgblind verkar det. Det som förbryllar mig nu är att det verkar som att pH med detta test är kanske ca 7,8 men runt 7 med övriga "stick" tester jag provat. Kanske det kan vara ett måndagsex?
Ska prova att dubbla satsen och se om det blir tydligare för mig, tack för tipset!

Ha´det!
#89 - 1 mars 2007 00:23
en liten fråga när ni gör erat test på vattnet gör ni bara ett test eller gör ni flera och räknar ut ett medelvärde ,för att få större statistisk styrka på provet?

Annons