Hjälp - Storm i karet !!!!

#1 - 13 januari 2007 14:39
Hej !

Idag var jag och min man (Kensa) och köpte de första fiskarna till karet.

Det blev några korallplatys till vårt Juwel Rio 240 som första fisk.

Nitrit och allat annat ser bra ut enligt testerna.

Men det är rena orkanen i karet. Vi såg inte detta riktigt innan vi la i fiskarna.

Men då såg vi att de simmar konstant i motström. Det var som om vattnet gick i en cirkel i karet, så de hade alltid "motvind". Och så kanske det skall vara. Men vi tyckte oss se att de hade faktiskt svårt att stå emot strömmen.
Nej, det är inte några små platyyngel vi köpte, det är nästan fullvuxna fiskar.

Så vi ändrade en del på munstycket till utblåset på filtret (ja, det är den pumpen som följer med paketet när man köper karet), så nu är det bara storm i en delen av karet.

Skall det vara så här ?

Hur bör man ställa utblåset på bästa sätt för att få cirkulation men inte storm i karet ??

Hjälp......snälla !!
#2 - 13 januari 2007 14:48
Ju längre ner från vattenytan desto mer bromsar vattenmotståndet strömmen. Det blir både mindre vattenrörelse och mindre "storm".
#3 - 13 januari 2007 17:20
Mitt utblås har jag strax under vattenytan men på minsta effekt. Har en Fluval 2+, 54 liters kar.
#4 - 13 januari 2007 19:03
_Lena_ skrev:
Ju längre ner från vattenytan desto mer bromsar vattenmotståndet strömmen. Det blir både mindre vattenrörelse och mindre "storm".

samtidigt så har man hört att man skall ha rörelse på ytan för att syresätta vattnet.

har nu utblåset riktat mot framrutan.

mindre storm i den vänstra delen...men full storm i den högra.

platyna håller sig väldigt långt till vänster.

ska det verkligen vara så här..... ??
#5 - 13 januari 2007 19:19
Tycker att utblåset ska gå jämns långsidan av akvariet. Jag upplever det som det blir mindre turbulens. En del kar har knappt en krusning på ytan, man ser ändå att det blir rörelse.
Kan du inte strypa tillförseln?
#6 - 13 januari 2007 19:27
jag har inte sett något som kan strypa blåset.

hade först utmed bakrutan. men då var det värst.

mer eller mindre full storm i hela karet då....
#7 - 13 januari 2007 19:34
Kanske någon med samma märke?

Celia skrev:
jag har inte sett något som kan strypa blåset.

hade först utmed bakrutan. men då var det värst.

mer eller mindre full storm i hela karet då....

:confused: Det måste väl finnas någon med samma typ som du har. Men de har kanske inte vaknat än?:p
:confused:
#8 - 13 januari 2007 19:39
Jag har ett 167l med fluval 4+. Upplever samma problem trots att jag har på lägsta nivån, så jag har satt pumpen längst till vänster och sedan doppvärmaren framför. Så nu studsar vattnet mot doppvärmaren, sedan på kortsidan av akvariet och så ut längst långsidan.

Då har jag storm till grönlingarna på vänstra sidan och lugn och ro till ciklider, guramis och tetror på andra sidan! Funkar men jag undrar också hur det är tänkt då det var den pumpen som följde med!? Om jag riktar utblåset diagonalt genom karet kastas fiskarna iväg...!
#9 - 13 januari 2007 19:46
Har du en Fluval går den att reglera. Hur det är med andra märken känner jag inte till. Men alla går väl att reglera - dåligt annars. Har du köpt det begagnat kan du väl kolla med tidigare ägare. Eller köpa en svagare?
Ann-Marie
#10 - 13 januari 2007 19:49
Om det går skaffa ett strilrör som fördelar flödet!
#11 - 13 januari 2007 20:44
Har nu studerat pumpen lite nogrannare och upptäckt att på den står 1000 L/h . för att vara helt på säkra sidan gick jag in o tittade på beskrivning på akvariet där står det standard 600 l/t ska medfölja. Nåt blivit tokigt alltså .

Kommer att höra av mig till affären på måndag , men till på måndag nån som har nåt bra tips om vad man kan göra för att minska effekten o hjälpa de stackars fiskarna?
#12 - 13 januari 2007 21:01
Har du 240liter? Mitt är 167liter och min går också 1000l/h och den ingick också i mitt paket??
#13 - 13 januari 2007 21:06
ok---men det kan inte vara meningen att det stormar så mycket att fiskarna knappt kan simma framåt.....
#14 - 13 januari 2007 21:24
Flödet minskar med tiden när det samlas lite skit i filtret.

Det ska vara en 1000 L pump i ditt kar enl Juwels hemsida, och det är inte i överkant enl min syn på saken.
Men om du vill kan du byta impeller i din pump eftersom det är samma pump i alla Juwel utom i dom minsta karen som har en annan modell.
En ny 600 l impeller kostar ca 150-200 kr
(detta gäller endast nyare modeller av Juwel)

http://www.juwel-aquarium.de/en/rio.htm?cat=6
#15 - 14 januari 2007 01:04
Det brukar alltid gå att lösa med lite fantasi. Sätt ett T-rör på utblåset t.ex, eller Y-rör. Strilrör är bra, gör ett själv med en slangstump och plaströr du borrar massa småhål i. Till och med lite filtermatta på utblåset kan funka. Själv har jag ett powerhead med T rör på utblåset, med ett litet hål borrat "rakt fram" så vattnet sprids åt tre håll. Funkar perfekt och kostar några kronor. Alla sätt är bra utom dom dåliga!
Mvh Micke
#16 - 14 januari 2007 07:13
Jag har riktat utblåset mot bakrutan så det blir inte så mycket fart på vattnet nu. Kapapacitetsmässigt är det inte fel att ha den pumpen i karet, då flödet kommer att minska när filtermaterialet blir inkört.
Även om du tycker det är för mycket fart i vattnet, så finns det alltid ställen i karet som är lugnare, och vill fisken inte simma i strömmen så gör den det inte heller;)
#17 - 14 januari 2007 08:22
Tack för alla tips o råd .

Känner mig lugnare nu .
#18 - 14 januari 2007 09:02
Kompisen löste samma problem med att köra med ett strilrör. Bara att smälta ihop i änen och borra massa småhål så slipper man det kraftiga punkttrycket.
#19 - 15 januari 2007 09:35
hoppas att det har lugnat sig i mitt och Celias kar när vi skall koppas i scalarer om någon månad eller två.

de har ju ett bra "vindfång" om man säger så......vill ju inte att de skall bli klistrade på en ruta......
#20 - 15 januari 2007 10:29
Inred med t.e.x. en rot framför utblåset som "slår sönder" strålen som kommer ur filtret.
#21 - 15 januari 2007 14:44
Vad lustigt... jag har precis samma kar och pump men inte alls det här problemet. Snarare tvärt om, faktiskt.
#22 - 19 januari 2007 14:12
celia's och mitt kar har varit igång nu i snart en vecka.

stormen har bedarat en del.

numera är det bara styv kuling.......bättre för varje dag....

Annons