Hjälp! Storlek på ciklid akvarium?

#1 - 12 mars 2007 16:55
Har precis köpt ett 100l akvarium för att starta det med malawi ciklider.

Det blev ett litet mindre, men efter att ha läst "Back to nature guide om Malawi ciklider" så fanns det flera malawi ciklider som kunde vara i ett 100l.

Men nu när jag var i en akvarie butik, så sa dem att ja inte alls kunde ha malawis i, utan bara dvärg. Va tycker ni, kan man malawis i ett 100l, självklart de mindre arterna, men går det alls? För på honom lät det inte alls som att det skulle gå?

Nån med erfarenhet som kan hjälpa?
#2 - 12 mars 2007 17:07
Rosanna skrev:
Har precis köpt ett 100l akvarium för att starta det med malawi ciklider.

Det blev ett litet mindre, men efter att ha läst "Back to nature guide om Malawi ciklider" så fanns det flera malawi ciklider som kunde vara i ett 100l.

Men nu när jag var i en akvarie butik, så sa dem att ja inte alls kunde ha malawis i, utan bara dvärg. Va tycker ni, kan man malawis i ett 100l, självklart de mindre arterna, men går det alls? För på honom lät det inte alls som att det skulle gå?

Nån med erfarenhet som kan hjälpa?
Det finns nog många Malawi sorter som kan gå i ett 100 liters,men då hade jag kört med samma sort i ett så litet kar.:)
Bilagor:
#3 - 12 mars 2007 17:11
Jag glömde att skriva vilken Ciklid sort jag hade kört med Pseudotropheus Socolofi en hane två honor max i ett så litet kar fräck bakgrund det kan bli trevlig syn att titta på.
#4 - 12 mars 2007 17:29
Jag kör ett gäng malawis i mitt 200l. Funkar bra och de verkar trivas.

Min akvariehandlare sa att jag kunde ha ca 12st i karet. (mindre "modeller" av Malawis!).

Malawis ska nog inte vara för ensamma heller, då blir de stressade.
#5 - 12 mars 2007 17:42
nja 12 är väll kanske lite för mycke men kan fungera bra endå

malawikar bör va över 200l enligt min mening dom har ju lite revir
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 mars 2007 17:47
Några malawiarter finns det - om än inte så många (använd sökmotorn för zoopets artbeskrivningar). Välj dock bara en art som stene skriver
#7 - 12 mars 2007 17:53
mayday skrev:
nja 12 är väll kanske lite för mycke men kan fungera bra endå

malawikar bör va över 200l enligt min mening dom har ju lite revir
Jag håller helt med dig att dem behöver mer än 100 Liter men om du kör med en hane två tre honor så behöver dem inte mycket mer det är inte så mycket revir hävande då sen beror det mycket på vad för Ciklider du kör med.Enligt min mening ska man inte ha för litet kar till nån fisk alls men alla har inte den möjligheten då gäller det att göra det bästa av det och det går med Socolofi Ciklider men inte många till antal alls,men det går:)
#8 - 12 mars 2007 18:12
Labidochromis borde väl också fungera.
En golden hane med 2 honor skulle nog vara lugnt.
#9 - 12 mars 2007 18:53
tack för hjälpen, känns dock väldigt jobbigt att precis köpt ett nytt akvarium och hunnit limmat dit en slimeline. Så jag kan inte ens lämna tillbaka det :( Får väl ev. sälja det eller nått. Vill ju ha mina kära malawisar!
#10 - 12 mars 2007 19:03
Rosanna skrev:
tack för hjälpen, känns dock väldigt jobbigt att precis köpt ett nytt akvarium och hunnit limmat dit en slimeline. Så jag kan inte ens lämna tillbaka det :( Får väl ev. sälja det eller nått. Vill ju ha mina kära malawisar!
Varför sälja det du kan ju ha Malawi i det inte alla sorter men vissa snygga arter faktiskt:)
#11 - 12 mars 2007 20:26
Jag tror jag skulle prova med några Golden, snygga och trevliga.
#12 - 12 mars 2007 21:22
jo sant, får kolla. Men vill ju ändå kunna vraka å välja lite. Synd, men får väl kolla upp alternativen. :)
#13 - 12 mars 2007 22:10
Kollat på tanganyikas? :p Finns ju massor med mindre arter där som klarar 100l.
#15 - 13 mars 2007 10:18
Jag har malawi i två ganska små kar, 150l och 180 l och det funkar fin fint. 100 liter är visseligen ett gräns fall men jag skulle tippa att det kan passa med 3-5 individer av någon av de mindre arterna. Iodotropheus och Labidochromis skulle kunna vara värda att kolla upp. Kanske skulle även 1+3 av de allra minsta alunocara passa bra. De sistnämnda är ruskigt fina och inte så stirriga som mbunas.

Ett annat alternativ som många har sagt är tanganyikaciklider. Där finns det en hel del att välja mellan som kanske inte har samma färger som malawi men desto mer intressant betende.

Lycka till med karet!
#16 - 13 mars 2007 13:00
Tack, det var ett jätte bra förslag med tanganikaciklider! Ska genast snoka upp lite arter.. Känns lite roligare nu :)
#17 - 13 mars 2007 13:59
nästa gång väljer du o köpa akvarie efter dom fiskar du ska ha istället

Osmidigt o först köpa akvarium o sen komma på att de är för litet.

100L kör ja som yngelkar ... de e dom lagom till

Annons