Hjälp en nybörjare!
Jag blev lurad att köpa ett par slöjsjärtar till en skål på knappt tio liter (!) - jag visste inte bättre och trodde på butiksägaren att de skulle må bra. Lyckligtvis klarade de sig och växte till sig till jag började läsa på, och de har nu äntligen fått ett akvarium på drygt 70 liter. Dock kvarstår lite arbete, och till det behöver jag tips och hjälp omgående. Till zoobutiken går jag inte tillbaka.
Till akvariet följde en Elite Stingray 15, och jag gillar hur det ligger platt mot glaset och . Men det saknar filtermaterial. Jag funderar på att ta bort de två behållarna som sitter i (innehåller kol + zeolite, som jag förstått inte gör så mycket nytta?) köpa mekaniskt grövre filter till som jag klipper till för större delen av filtret, och toppa med filtervadd. Jag kommer även att köpa Easy Lifes flytande filtermedium.
Nu undrar jag:
- Är det en ok filterlösning jag tänkt ut?
- Vilken typ av grövre filtermaterial bör och kan jag använda? Tänkte handla på akvarieshopen.com
- Ska jag även sätta ett lager lavasten? (och är det i princip samma sak som filtersten?)
Tack på förhand!