Hjälp, Statiskelektrisitet??

#1 - 26 september 2007 16:59
Farsan är hyper känslig mot statisk elektricitet. Idag gjorde jag så att jag la in 112an i vardagsrummet. Han klagar direkt på att lysrören och pumparna genererar för mycket statisk elektricitet etc etc etc.

Jag menar dock att de inte gör det. Men vad är sanningen?? Blir det mycket statisk elektricitet eller? Vad jag har för mig så ska det inte vara så, det blir värmebildning istället för statiskel... Eller??

Riktigt sjysst om någon kan ge mig ett bra svar... OM jag har fel i denna fråga så måste jag flytta tillbaka karet och det pallar jag verkligen inte med.

Mvh Amaro
#2 - 26 september 2007 17:18
Om du jordar alla ytor som är av metall så bildas ingen statisk elektricitet. Fixa en kabel från jordpinnarna på vägguttaget och fäst denna på ljusrampen, koppla eventuellt en kabel även på aluminiumramen på tanken, så kan det absolut inte finnas någon statisk elektricitet.
#3 - 26 september 2007 17:42
Det är säkert jättejobbigt för din pappa, men faktum är att det inte finns något bevisat samband mellan el och symptom som kommer av "elkänslighet", oftast beror det på andra saker. typ huvudvärk av flimrande ljusrör och bildskärmar, torr luft etc

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565
#4 - 26 september 2007 17:49
jag har ett kar står bredvid en tv och lite då och då så får jag störningar på tv.n så nån form av statisk elektricitet eller nåt blir det tydligen....!?
#5 - 26 september 2007 17:54
jorå, någon typ av elektromagnetiska fält bildas ju runt pump och lysrör, men de påverkar inte människor.
#6 - 26 september 2007 18:07
jorå, någon typ av elektromagnetiska fält bildas ju runt pump och lysrör, men de påverkar inte människor.
Nja det kan man inte utesluta! att elektromagnetiska fält skulle kunna påverka människors nervtrådar är väl inte så osannolikt, du styrs ju redan av elektriska impulser!
Bilagor:
#7 - 26 september 2007 18:10
nils det låter intressant, kan du kanske länka mig någon sida där det finns mer info om detta "fenomen" Alltså att det ej är elektriciteten som stör personen i fråga utan att det beror på andra saker.

Min far har ju tex nervskador, kanske beror på detta. Men alltså varje gång han tex kommer in i mitt rum där jag har väldigt mycket elprylar som är igång hela tiden så mår han dåligt. Det beror ju inte på att själva ljuset flimmrar lr liknande, inte heller tv för tv klarar han av o titta på lixom.

Kanske e fel ställe o fråga sånthär om men men vart annars hehe.

Fler teorier? spekulationer?

Tack för era svar

Mvh Amaro
#8 - 26 september 2007 18:12
det finns, precis som det står på FASS (se länk ovan), inga studier som stödjer det påståendet. det är ju relativt lätt att testa, man utsätter folk som säger sig vara elöverkänsliga för elektromagnetiska fält utan att de vet om det, och ser om de mår dåligt ändå. och det har man alltså gjort. och de mådde inte dåligt.
#9 - 26 september 2007 18:37
Nils ett stort tack till dig för länken, nu har jag iallafall något att gå efter. Riktigt snäll av er alla att hjälpa till.

Mvh Amaro
#10 - 27 september 2007 11:21
Men sen å andra sidan så gjorde väl tv3 nått program om elkänsliga?
Var nån tjej som fick bo i skogen då hon blev jättesjuk av el.
Tvteamet satt på en mobiltelefon utan att tjejen visste det & hon blev jättedålig.

Men så vet vi inte heller om allt var fejk heller..
#11 - 27 september 2007 16:11
Jenny054 skrev:
Men sen å andra sidan så gjorde väl tv3 nått program om elkänsliga?

Var nån tjej som fick bo i skogen då hon blev jättesjuk av el.

Tvteamet satt på en mobiltelefon utan att tjejen visste det & hon blev jättedålig.

Men så vet vi inte heller om allt var fejk heller..

Nej, alltså jag tror faktiskt att jag sätter större tilltro till FASS än till Robert Aschberg. Dessutom, de filmade ju henne hela tiden, även när hon inte mådde dåligt. Vad tror ni kamerorna drevs av, koleldning?
#12 - 27 september 2007 18:31
Nej, alltså jag tror faktiskt att jag sätter större tilltro till FASS än till Robert Aschberg. Dessutom, de filmade ju henne hela tiden, även när hon inte mådde dåligt. Vad tror ni kamerorna drevs av, koleldning?

Men vissa kameror drivs väl på batterier?
Det ger väl inte samma elektricitet?
#13 - 27 september 2007 18:36
Mobiltelefoner går ju också på batteri?
#14 - 27 september 2007 19:08
Men när dom söker nät, dvs ringer, sms inkommer så blir det väl en laddning i luften?
För det hör man ibland på radion att den låter konstigt strax innan mobilen ringer eller tar emot ett sms.
#15 - 27 september 2007 19:23
Jenny054 skrev:
Men när dom söker nät, dvs ringer, sms inkommer så blir det väl en laddning i luften?

För det hör man ibland på radion att den låter konstigt strax innan mobilen ringer eller tar emot ett sms.

Är ju radiovågor och ingen el som kommer genom luften när man surrar i luren.
#16 - 27 september 2007 19:44
Precis, är man elkänslig är det ju el och inte radiovågor man tror sig vara känslig för.
#17 - 1 oktober 2007 11:15
Statisk elektricitet har inget med elektriska apparater att göra.
Statisk elektricitet är spänning som byggs upp genom att material gnids mot varandra till exempel när man tar av sig en tröja eller går över en heltäcknings matta, och små gnistor bildas som man känner.
#18 - 1 oktober 2007 15:38
det som händer när man är "elöverkännslig" är som skrivits ovan att kroppen kommer i obalans då man påverkas av de elektomagnetiska fält som finns runt alla elektiska apparater och har en annan "frekvens" än vad kroppens eget fält har..
#19 - 1 oktober 2007 15:53
Tycker att man ska vara mycket försiktig då man diskuerar ämnen som Elöverkänslighet. Även om det inte finns några studier som kan bevisa att vissa människor blir sjuka av el så bör man hålla sig opartisk i den frågan. Vänd också på det, det finns inget som utesluter det faktum att folk kan må dåligt av el. Tyvärr finns det inte mycket forskat om detta alls (i förhållande till cancer mm) vilket gör att vi kanske inte vet så mycket om det.

Man får väl ändå tro på dem som säger att de mår dåligt, hellre fria än fälla och inte påstå att folk skulle ljuga. Många av de sjukdomar som finns idag ställde sig folk tveksamma till för bara 50-100 år sedan. Kanske kommer det till mer forskning som kan visa att detta är en "äkta" sjukdom. Skulle det då inte kännas snopet att helt ha förskastat det?

Nej bättre hålla sitt sinne öppet och lita på dem som säger att de mår dåligt!
#20 - 1 oktober 2007 17:18
Jag ifrågasätter inte att de mår dåligt, jag ifrågasätter orsaken till deras ohälsa. Det ligger ju i allas intresse att veta den riktiga orsaken till symptomen, annars kan man ju inte gör något åt det.

Det är ju så lätt att kolla, utsätt en som är elöverkänslig för elektromagnetisk fält i en neutral miljö utan att de vet om det.

Om jag säger att jag får ont i huvudet det regnar i Jämtland, så tjänar jag ju inget på att folk går med på att det är så. För att kunna göra något åt min huvudvärk måste man ju hitta den verkliga orsaken.
#21 - 1 oktober 2007 18:38
Onekligen ett komplicerat ämne.
Skulle vara intressant om någon som är elöverkänslig, som t.ex. reagerar på strålning från mobiltelefonmaster skulle kunna förklara hur man kan reagera på strålning från en sändarmast som ännu inte fått någon ström framdragen till sig.
#22 - 1 oktober 2007 20:09
Fridas skrev:
Tycker att man ska vara mycket försiktig då man diskuerar ämnen som Elöverkänslighet. Även om det inte finns några studier som kan bevisa att vissa människor blir sjuka av el så bör man hålla sig opartisk i den frågan. Vänd också på det, det finns inget som utesluter det faktum att folk kan må dåligt av el. Tyvärr finns det inte mycket forskat om detta alls (i förhållande till cancer mm) vilket gör att vi kanske inte vet så mycket om det.

Man får väl ändå tro på dem som säger att de mår dåligt, hellre fria än fälla och inte påstå att folk skulle ljuga. Många av de sjukdomar som finns idag ställde sig folk tveksamma till för bara 50-100 år sedan. Kanske kommer det till mer forskning som kan visa att detta är en "äkta" sjukdom. Skulle det då inte kännas snopet att helt ha förskastat det?

Nej bättre hålla sitt sinne öppet och lita på dem som säger att de mår dåligt!

Mycket bra inlägg, tycker jag... Jag håller med till fullo i ovanstående...:p

Jag ifrågasätter inte att de mår dåligt, jag ifrågasätter orsaken till deras ohälsa. Det ligger ju i allas intresse att veta den riktiga orsaken till symptomen, annars kan man ju inte gör något åt det.

Det är ju så lätt att kolla, utsätt en som är elöverkänslig för elektromagnetisk fält i en neutral miljö utan att de vet om det.

Om jag säger att jag får ont i huvudet det regnar i Jämtland, så tjänar jag ju inget på att folk går med på att det är så. För att kunna göra något åt min huvudvärk måste man ju hitta den verkliga orsaken.

Om jag utsätts för något som är lite giftigt en längre tid och till sist upptäcker att jag mår dåligt av det... Om någon utsätter mig för en liten dos av detta gift igen efter en tid så lär det knappast ge symtom på en gång...
Mycket illa att ifrågasätta vad människor säger för att det inte är bevisat... Han som sa att jorden var rund skattade människor åt och han som sa att det fanns bakterier låste man in... Vetenskapen kan bara en liten, liten del av allt runt omkring oss...

Jag tror på människors berättelse till motsatsen är bevisad, inte tvärt om... Om apparater stör varandra så varför skulle de inte störa oss, vi är ju också elapparater... :D :D:D
#23 - 1 oktober 2007 20:21
Om någon säger att onda andar talar med dem, utgår du från att de är tokiga och hör röster, eller tror du på dem?

När fjärrkontrollen kom var det väldigt många människor som trodde att man kunde få cancer om man stod i vägen för den, bryr någon sig om det nuförtiden?

Som det står på FASS, ofta beror besvären på psykiska problem i ens arbetsmiljö tex, som manifesteras genom fysiska symptom. Det är en svaghet att erkänna att man har psykiska problem för många människor, och därför förklarar man det (eller skyller på) något mer konkret. Det är en förklaringsmodell. En annan är att folk av någon anledning har blivit rädda för att vara elallrgiker, och den fobin har blivit så stark att den manifesteras fysiskt.

Faktum är också att diagnosen "elkänslighet" i princip bara finns i Sverige, vilket också pekar på att det mer är ett "kulturellt" fenomen än en regelrätt, klinisk allergi/sjukdom.
#24 - 1 oktober 2007 20:29
Om någon säger att onda andar talar med dem, utgår du från att de är tokiga och hör röster, eller tror du på dem?

När fjärrkontrollen kom var det väldigt många människor som trodde att man kunde få cancer om man stod i vägen för den, bryr någon sig om det nuförtiden?

Som det står på FASS, ofta beror besvären på psykiska problem i ens arbetsmiljö tex, som manifesteras genom fysiska symptom. Det är en svaghet att erkänna att man har psykiska problem för många människor, och därför förklarar man det (eller skyller på) något mer konkret. Det är en förklaringsmodell. En annan är att folk av någon anledning har blivit rädda för att vara elallrgiker, och den fobin har blivit så stark att den manifesteras fysiskt.

Faktum är också att diagnosen "elkänslighet" i princip bara finns i Sverige, vilket också pekar på att det mer är ett "kulturellt" fenomen än en regelrätt, klinisk allergi/sjukdom.

Om någon säger att de pratar med andar eller har sett ufon så säger inte jag någonting så fånigt som att det tror jag inte... Jag säger i såfall: "Ja, jag vet inte"... För det gör jag inte, tro, det får man göra i kyrkan.. :D
#25 - 1 oktober 2007 20:43
Jag säger att det tror jag inte på, för jag tror inte på det, helt enkelt. Det handlar väl snarare om misstro än om tro, men det är mer av en filosofisk fråga. Rent allmänt så behandlar sjukvården en patient som tror sig vara allergisk mot el på samma sätt som en som säger sig höra röster. Man tar symptomen på fullast allvar, men inte nödvändigtvis patientens förklaring till dem.
#26 - 1 oktober 2007 21:00
Katharina skrev:
Om någon säger att de pratar med andar eller har sett ufon så säger inte jag någonting så fånigt som att det tror jag inte... Jag säger i såfall: "Ja, jag vet inte"... För det gör jag inte, tro, det får man göra i kyrkan.. :D

Exakt, hur ska man säkert kunna säga eller påstå att något är felaktigt om man inte heller kan bevisa att så är fallet?

Kan man inte motbevisa det eller bevisa det så lär det ju vara dödläge. Det viktiga då lär vara att lyssna på dem som säger att de mår dåligt av el.

I vår lilla kommun finns det tre fall av personer som lider av elöverkänslighet. Den ena tjejen hade svåra hudproblem, problem med huvudvärk, feber osv, Det vill säga fysiska besvär, dessa försvann inte föränn hon flyttade ut i skogen långt från närmsta elstolpe. Faktum är att hon bara använder sig av el då hon absolut måste, dvs. om hon är tvungen att ringa ett samtal osv. Om någon kan ställa sig öga mot öga med henne efter att ha sett vad hon gått igenom och sedan säga att det bara är prat så måste den som påstår det vara lite konstig själv.

Ofta är det lätt att dömma ut folk och deras problem för att man själv inte har någon empati för det. Empatin i sig existerar inte då folk inte förstår sig på problemet. Det viktiga är inte att tro, det viktiga är att visa respekt för dem som kanske mår på detta viset. Bara för att det inte är bevisat än betyder det inte att det inte existerar. Det är en viktig sak människan behöver lära sig.

Hur tror du att de första människorna med psykiska problem behandlades av omvärlden? Hur lätt var det från början att bevisa att någont som agora fobi fanns innan vi fick chansen att mäta serotoninvärden mm. Hur såg folk på människor med psoreasis? Med din inställning Nils måste vi alltså utgå ifrån att folk är pestsmittade innan motsatsen är bevisad. Vänd istället på det för mänsklighetens skull, kan du inte bevisa att folk inte kan vara elöverkänsliga så respektera och håll dig objektiv.

Vad gäller just denna tråd så skulle jag hellre flytta på ett akvarium än att misstor min egen far. Jag menar, varför skulle han ljuga om en sådan sak? Borde det inte vara lättare att tro på hans ord än att kanske inte göra det och få honom att må sämre?
#27 - 1 oktober 2007 21:00
Jag säger att det tror jag inte på, för jag tror inte på det, helt enkelt. Det handlar väl snarare om misstro än om tro, men det är mer av en filosofisk fråga. Rent allmänt så behandlar sjukvården en patient som tror sig vara allergisk mot el på samma sätt som en som säger sig höra röster. Man tar symptomen på fullast allvar, men inte nödvändigtvis patientens förklaring till dem.

Jag har mycket liten tilltro till läkare och vetenskap... Jag tror inte att de kan mer än en liten del av allt... Har du sett hur våra psyksjukhus såg ut för 60 år sedan... Än idag finns det en dos medicin ordinerat oavsett om du är man, kvinna eller väger 200 resp 50 kg... Osv osv...

Förr la man ungarna på sidan och så stoppade man någonting under madrassen på andra sidan så de låg kvar, sedan bytte man sida... Ända tills vetenskapen sa till mödrar att lägga barnen på mage för att de ska kunna kräkas, sen upptäckte man till slut att det ökade risken för plötslig spädbarnsdöd och då sa man att barnen ska ligga på rygg... Så nu har alla småungar platta bakhuvuden... ;) Osv osv..

Hade varit bättre att lyssna på människor än vetenskap från första början, tänker jag och det lever jag efter... :p
#28 - 1 oktober 2007 21:18
Men man har ju bevisat att folk som säger sig vara elallergiker inte är allergiska mot el. I så fall hade de reagerat även om de inte visste att det fanns elktromagnetiska fält.

Placebo är ett välkänt fenomen, att verkningslösa mediciner kan fungera om patienten tror att de fungerar. Det kan fungera jättebra, tills patienten får reda på det.
Psykiska åkommor kan ge väldigt påtagliga fysiska symptom, har man en fobi kan man svettas, får man panikångest påverkas hjärtat. Hur kan det vara så? Jo, det beror naturligtvis på att psyket och kroppen hänger ihop väldigt mycket, och du kan "tänka" dig frisk. På samma sätt kan du "tänka" dig sjuk.
Tror du att du är allergisk mot el, kommer du att må dåligt om du befinner dig nära elektriska apparater.

Det betyder inte att du inte mår skitdåligt, det betyder bara att du mår dåligt av en annan anledning än den du tror.
En anledning till att det är svårt för folk att acceptera detta, är att det är oerhört stigmatiserat att vara psykiskt sjuk. En psykisk sjukdom är lika allvarligt som en fysisk, men de kräver olika behandling.

Jag säger alltså inte att folk som säger sig lida av svår elallergi inte lider, jag säger bara att de inte lider av elallergi.
#29 - 1 oktober 2007 21:20
Man kan få utslag av stress (har jag själv fått), och det är naturligtvis stressande att befinna sig nära elektriska prylar om du tror att de är farliga för dig.
#30 - 1 oktober 2007 21:27
Men man har ju bevisat att folk som säger sig vara elallergiker inte är allergiska mot el. I så fall hade de reagerat även om de inte visste att det fanns elktromagnetiska fält.

Jag tror inte på den bevisningen... Eller var det i kyrkan jag skulle tro :D

Som jag skrev om ett svagt gift... Efter en längre tids bruk så blir du sjuk men om du sedan utsätts för en mindre dos så behöver du inte märka något i första taget... Det är ju så med mycket och det ju så med all överkänslighet... Om du använder en deo år ut och år in utan att förstå att du inte tål den så har ditt imunförsvar laddat upp en reationsretlighet... Om du sedan tar bort deon så kan du efter ett tag kanske använda den när du ska på fest utan att reagera på den...:)

Dessutom visar all erfarenhet att folk tillfrisknar sämre från psykisk sjukdom eller t ex utbrändhet om de blir ifrågasatta istället för bekräftade, så varför ifrågasätta om du tror att det har psykisk härledning??
#31 - 2 oktober 2007 05:21
Du tror inte på den bevsiningen? Nej men då är det ju naturligtvis helt onödigt att ha den här diskussionen. Folk som har kommit fram till det här har studerat problemet mycket mer ingående än vad du och jag har gjort. Du kanske tror att FASS skriver saker bara för att jävlas med de som är elkänsliga, själv är jag inte fullt så konspirationsteoretiskt lagd. Jag baserar alltså min ståndpunkt på empirisk forskining, och du på.. tja, att du helt enkelt tror på allt folk säger till dig?

Om jag säger att jag har en sten som håller tigrarna borta, tror du på mig då? Det finns ju inga tigrar här, så det enklaste vore ju att anta att det är min sten som håller dem borta, eller hur?

Jag är överkänslig mot laktos. Det räcker med en liten dos laktos för att jag ska må mer eller mindre dåligt. Jag är även allergisk mot ett flertal saker, och det räcker med en liten dos för att man ska få symptom när en immunförsvar attackerar harmlösa fysiska partiklar som pollen tex. Men du menar alltså att "elallergiker" bara blir påverkade om de befinner sig i närheten av elapparater under en längre tid? Jag tror tyvärr inte att den sympotmbilden passar in på alla som är elkänsliga, det finns många som hävdar att de får besvär omedelbart.

Men jag säger ju om och om igen att man inte ska ifrågasätta de här personernas upplevda symptom, men man måste kunna vara kritisk till orsaken bakom symptomen om man ska kunna behandla dem. Man gör ju folk en rejäl björntjänst om man godtar deras förklaring, trots att det inte finns några kliniska bevis som stödjer den förklaringen! Om jag har brutit benet, men säger att det sitter en liten gubbe innuti benet som biter mig, då behöver jag ett gips, inte att någon tror på min liten-gubbe-teori och försöker göra allt för att locka ut gubben.

Det enda som elektriska maskiner skickar ut är ett elektromagnetiskt fält, så det måste ju vara det fältet man är känslig mot. Hur kan då de här människorna leva över huvud taget, när jorden i sig har ett ganska starkt magnetfält runt om sig?
#32 - 2 oktober 2007 16:19
Du tror inte på den bevsiningen? Nej men då är det ju naturligtvis helt onödigt att ha den här diskussionen. Folk som har kommit fram till det här har studerat problemet mycket mer ingående än vad du och jag har gjort. Du kanske tror att FASS skriver saker bara f

Jag är överkänslig mot laktos. Det räcker med en liten dos laktos för att jag ska må mer eller mindre dåligt. Jag är även allergisk mot ett flertal saker, och det räcker med en liten dos för att man ska få symptom när en immunförsvar attackerar harmlösa fysiska partiklar som pollen tex.

Det enda som elektriska maskiner skickar ut är ett elektromagnetiskt fält, så det måste ju vara det fältet man är känslig mot. Hur kan då de här människorna leva över huvud taget, när jorden i sig har ett ganska starkt magnetfält runt om sig?

Laktosintollerans är ingen överkänslighet eller allergi.. Man saknar helt eller delvis tillverkning av det ensym som spjälkar mjölksockret i tarmen.. Ja, jag är undersköterska och mamma är sjuksköterska.. Har man ingen sådan ensym i tarmen tål man ingen mjölk. Min dotter och min mamma har lite dålig produktion av ensymet så de kan dricka mjölk till maten men inte till pannkakor, då finns det inte tillräckligt ensym att ta hand om allt mjölksocker..

Det är en stor skillnad på en utvecklad allergi och en överkänslighet.. Men även allergier kan tränas bort, se på tex de behandlingar folk har fått för sin getingallergi.. Att träna upp imunförsvaret att tåla ämnet...

Jag är överkänslig emellanåt.. Om jag är förkyld kan jag reagera emot deo, sköljmedel osv. Med klåda och/eller utslag, jag får då ta bort deon ett tag och efter ett par månader kan jag använda den igen..
En bevisning i form av att man utsätter någon för el under en stund låter inte seriöst i mina öron... Det finns mycket man kan tåla lite av en stund utan att det betyder att det är psykiskt..

Indianerna säger att man inte ska dömma andra förrän man har gått en mil i den andres skor... Du bör inte tvivla på vad andra säger p ga dina egna erfarenheter, tycker jag... T om läkare är ju försiktiga med att förneka elöverkänslighet trots vad som står i Fass.. För mig är Fass ingen bibel där all sanning står... Forskning och statistik går faktiskt att manipulera om man vill få fram ett svar men jag tror inte på någon konspiration, det ska vara Försäkringskassan då, de är ju inte kloka nu för tiden... :D:D
#33 - 2 oktober 2007 16:30
Anledningen till att läkare är försiktiga med att förneka elallergi är för att det ingår i "behandlingen" av de här personerna att ta dem på allvar, och därför säger man det inte rakt ut till dem.
På läkarutbildningen däremot, där bland annat min fd. flickvän går, får man lära sig att det förmodligen är en psykosomatisk åkomma, precis som fibromyalgi och i viss mån whiplash. Jag har dessutom en kamrat som studerar till sjuksköterska vars lärare säger samma sak.

Nej, FASS är ingen bibel, men den är mer trovärdig än de flesta patienter.

Varför reagerar inte "elallergiker" på jordens magnetfält?
Varför finns det bara elallergiker i Sverige?
#34 - 2 oktober 2007 16:32
Och du svarade inte på frågan.

Om jag säger att jag har en sten som håller tigrarna borta, tror du på mig då? Det finns ju inga tigrar här, så det enklaste vore ju att anta att det är min sten som håller dem borta, eller hur?

Det är precis samma resonemang som du för angående elallergiker. Du kan inte bevisa att de ljuger, och därför godtar du deras förklaring.
#35 - 2 oktober 2007 16:36
För övrigt håller jag med om att försäkringskassan är helt tokiga.

Har man HIV (ja, som i den dödliga immunolgiska sjukdomen) får man inte vara hemma alls från jobbet, men har man ont i nacken får man vara hemma en vecka.
#36 - 2 oktober 2007 16:41
Men jag säger ju om och om igen att man inte ska ifrågasätta de här personernas upplevda symptom, men man måste kunna vara kritisk till orsaken bakom symptomen om man ska kunna behandla dem. Man gör ju folk en rejäl björntjänst om man godtar deras förklaring, trots att det inte finns några kliniska bevis som stödjer den förklaringen! Om jag har brutit benet, men säger att det sitter en liten gubbe innuti benet som biter mig, då behöver jag ett gips, inte att någon tror på min liten-gubbe-teori och försöker göra allt för att locka ut gubben.

:D :D :D *ASG* ursäkta men gubben i benet var för rolig :)

Nej självklart ska man kunna se kritiskt på allt, även kunna ifrågasätta hur det ligger till och ta reda på orsak och verkan. Det kan jag bara hålla med om. Anledningen till att jag ibland reagerar på diskutioner angående elöverkänslighet är att folk, (ingen specifik) oftast dem utan egna erfarenheter eller med personer i sin omgivning som upplever el som ett problem, har lätt för att lägga bördan på den som upplever besvären.

Jag menar även om det skulle förhålla sig på det viset att denna åkomma inte finns (överkänsligheten/biverkningarna beror på annat) så måste man ha respekt för dem som påstår sig må dåligt av el. Jag säger inte att man ska tro, eller att man inte skall tro, men att man ska hålla sinnet öppet tills dess att det är bevisat/motbevisat. Tills dess måste man ändå tillmötesgå dem som säger att de mår dåligt. Det måste vara att ta det säkra före det osäkra. Men självklart ska man fortsätta forska, studera och ifrågasätta ämnet.

Visst har du rätt, finns inga studer och ingen forskning än som kan bevisa att elöverkänslighet existerar. Men största problemet är ändå att det inte går att motbevisa heller. Skulle min sambo påstå sig må dåligt av mina akvarium så skulle jag dock flytta dem oavsett vilket skälet var eller hur många liter det var på, och det för att jag respekterar honom och hans välmående. Ett akvarium kommer väl aldrig före en släkting, sambo, syster, bror eller liknande. Så viktig kan inte en hobby vara utan att man gått och blivit fanatisk.
#38 - 2 oktober 2007 17:07
Anledningen till att läkare är försiktiga med att förneka elallergi är för att det ingår i "behandlingen" av de här personerna att ta dem på allvar, och därför säger man det inte rakt ut till dem.

På läkarutbildningen däremot, där bland annat min fd. flickvän går, får man lära sig att det förmodligen är en psykosomatisk åkomma, precis som fibromyalgi och i viss mån whiplash.

Nej, FASS är ingen bibel, men den är mer trovärdig än de flesta patienter.

Varför reagerar inte "elallergiker" på jordens magnetfält?

Varför finns det bara elallergiker i Sverige?

Och du svarade inte på frågan.

Precis, förmodligen... För man VET inte... Därför är man försiktig med att inte tro på patienten..

Jag tycker också att det finns mycket korrekt läkarvetenskap också men mycket, mycket okunskap också.. Vi vet så himla lite så om 100 år kommer de att skratta åt oss.

Man säger ju att det stör människor med jordens magnetfält, vikingarna la ju stenar med varningstext på där strålningen var som värst och förr byggdes ju våra hus för att undvika jordstrålning.. I Japan används den kunskapen när de bygger hus idag..

Om du sa att du kastat en sten i huvudet på en tiger så den sprang så skulle inte jag säga "jag tror inte på dig" utan snarare "näää, är det sant" och om du sa att tigern är påväg tillbaka och du skulle hålla den borta med stenen så skulle jag springa... Vad jag menar är att jag inte måste tro på dig men jag måste inte heller säga att jag inte tror på dig, jag kan säga att jag inte vet, jag är inte gud, ni behöver inte tillbe mig, jag vet inte allt... Gör du :D :D :D
#39 - 2 oktober 2007 19:30
Katharina skrev:
Om du sa att du kastat en sten i huvudet på en tiger så den sprang så skulle inte jag säga "jag tror inte på dig" utan snarare "näää, är det sant" och om du sa att tigern är påväg tillbaka och du skulle hålla den borta med stenen så skulle jag springa... Vad jag menar är att jag inte måste tro på dig men jag måste inte heller säga att jag inte tror på dig, jag kan säga att jag inte vet, jag är inte gud, ni behöver inte tillbe mig, jag vet inte allt... Gör du :D :D :D

Såååå bra skrivet! :D
#40 - 2 oktober 2007 19:54
Om vi befinner oss i sverige, och jag hävdar ett en sten, vilken som helst, håller borta tigrar. tror du mig då? Jag menar att den håller dem borta flera mil. För helt uppenbart måste det vara så, eftersom det inte finns en tiger inom flera mils räckvidd. Det enda som talar emot att det skulle vara så är det man brukar kalla "sunt förnuft".

Jahaaa, de tror på mystiska energier i Japan, och? I Japan trodde man att kejsaren var en gud fram till år 1945. Vikingarna trodde att världen var ett träd och att att regnbågen var en bro till gudarnas land och du använder deras teorier som ett argument FÖR din sak?

Alla vetenskap blir konstant kritiskt granskad, och naturligtvis upptäcker man hela tiden saker som kan göras på ett bättre sätt, eller helt nya saker. Det är liksom det som det hela går ut på. Jag utgår dock ifrån att folk med mer utbildning på ett område än mig vet mer om det än mig. De som har gjort blindstudierna på påstådda elallergiker har liksom inte varit ute efter att sätta dit sina forskningsobjekt, utan för helt enkelt ta reda på om det är en sjukdom med fysiologiska orsaker, eftersom det är steg ett mot att försöka hitta ett botemedel. Upptäcker man då att det INTE har fysiologiska orsaker, letar man efter orsaker på annat håll.

Tror du på spöken? Onda andar? Tomtar och troll? Med utgångspunkt från din argumentation gissar jag på att du måste göra det.
#41 - 2 oktober 2007 20:39
Om vi befinner oss i sverige, och jag hävdar ett en sten, vilken som helst, håller borta tigrar. tror du mig då? Jag menar att den håller dem borta flera mil. För helt uppenbart måste det vara så, eftersom det inte finns en tiger inom flera mils räckvidd. Det enda som talar emot att det skulle vara så är det man brukar kalla "sunt förnuft".

Jahaaa, de tror på mystiska energier i Japan, och? I Japan trodde man att kejsaren var en gud fram till år 1945. Vikingarna trodde att världen var ett träd och att att regnbågen var en bro till gudarnas land och du använder deras teorier som ett argument FÖR din sak?

Alla vetenskap blir konstant kritiskt granskad, och naturligtvis upptäcker man hela tiden saker som kan göras på ett bättre sätt, eller helt nya saker. Det är liksom det som det hela går ut på. Jag utgår dock ifrån att folk med mer utbildning på ett område än mig vet mer om det än mig. De som har gjort blindstudierna på påstådda elallergiker har liksom inte varit ute efter att sätta dit sina forskningsobjekt, utan för helt enkelt ta reda på om det är en sjukdom med fysiologiska orsaker, eftersom det är steg ett mot att försöka hitta ett botemedel. Upptäcker man då att det INTE har fysiologiska orsaker, letar man efter orsaker på annat håll.

Tror du på spöken? Onda andar? Tomtar och troll? Med utgångspunkt från din argumentation gissar jag på att du måste göra det.

Så du menar att du inte tror på tomtar och troll heller??? Jag vet inte, som sagt... Men det gör du... Var har du ditt tempel så ska jag tillbe dig :D :D :D Jag skojar bara... Det känns färdigdiskuterat nu... Jag tror inte att vi kommer längre än våra olika ståndpunkter... Jag håller mina dörrar öppna men jag vet att svensken i allmänhet vill tro en massa saker om allting som de inte har en j**kla aning om egentligen.

Och återigen... Jag vet inte om det finns elöverkänlighet och jag vet inte om det inte finns... Jag kämpar för mina dörrar öppna...;)

Tillägg.. Jag tror :D på spöken och viss healing... Det har jag fått bevisat :D för mig genom mina hundar... De kan inte luras att tro på något..:p
#42 - 2 oktober 2007 20:51

Om en person påstår en sådan sak låter det befängt, om två gör det: lika så. men om det finns ett hundratal i Sverige som påstår sig känna på detta sätt så stiger ju chanserna drastiskt att det kan vara så att folk mår dåligt av el. Sunt förnuft är en skatt människan besitter på både gott och ont. Du vet förmodligen att din bil släpper ut växthusgaser men du kör den förmodligen ändå. Så hur sunt är vårt förnuft?

Om någon sagt åt människan för några hundra år sedan att de skulle finna bot på hundratals sjukdommar i mögligt bröd så hade många förmodligen skrattat, är det sunt förnuft? Folk sa att jorden var platt, var det sunt förnuft? Sunt förnuft i mina öron är då man inte tar något för givet innan det är bevisat/motbevisat. Många saker kan verka konstiga och oförklarliga. Kanske är det helt enkelt så att vi inte besitter den utrusning idag som krävs för att helt kunna konstatera detta fenomen.

Men om det en dag står en rubrik i tidningen: "Elöverkänsliga får upprättelse" så tänker inte jag stå som en skeptiker med byxorna vid knäna och gapa. Om personerna i fråga har fel, om det inte går att vara överkänslig mot el, så har det inte skadat dem att jag trott på dem heller.
#43 - 2 oktober 2007 21:03
Jo, jag måste lägga till en sak...

Jag såg en dokumentär som hette "De förstelnade", tror jag iaf... Det var flera människor i USA som hade tagit kemiskt framställt heroin som hade dödat några celler i hjärnan, samma celler som Parkinson dödar.. Och över en natt hade de fått slutstadiet i Parkinson, alltså helt förstelnade, en av dem höll armarna utsträckta framför sig, liggandes i sängen..

Läkarna hade diagnostiserat alla kvinnorna och även några män som psykiskt sjuka!!!!

Av en tillfällighet fastnade bussen påväg till ett årsmöte för läkare och en svensk och en amerikansk läkare började prata där de satt.. Därigenom kom man på en behandling.. Men jag har för mig att förbättringen inte höll i sig, åtminstonde inte för alla.. :(

Läkarna skyller alltid på rökning, stress eller psykisk ohälsa när de inte vet vad det är... ;)
#44 - 3 oktober 2007 07:10
Jag tycker att "healing"- och new age-industrin är en av de värsta, kapitalistiska företeelser som finns. Kvacksalvare som tjänar pengar på folks rädsla och godtrogenhet. Har du någon gång gått igenom en new-age bokhandel och kollat boktitlarna? Det borde räcka för vilken normalbegåvad människa som helst för att inse vilken jäkla kalle-anka vetenskap det handlar om.

En intressant iakttagelse jag gjorde när jag letade efter info om elkänslighet var att "kinesologer" och "healare" var väldigt mycket mer benägna att tro på ellallergi, och även erbjuda olika typer av "behandlingar", mot betalning, så klart.

Saken är den att det VISST kan skada att tro på dem, om deras behandlande läkare slutar leta efter orsaker till symptomen utan istället rycker på axlarna och konstaterar "jaha, du får väl flytta ut i skogen då". En studie i lund 2000 visade att de som stannar kvar på sin arbetsplats och försöker leva ett så normalt liv så möjligt, har störst chans att återhämta sig. (http://www.kognitiva.org/Elkanslighet.html)

Men jag kan också anse diskussionen avslutad, för även om tiotusentals människor i Sverige hävdade att de hade en sten hemma som höll borta tigrar, hade jag vägrat att tro på dem. I Tyskland fanns det tusentals människor som trodde på att judar var underlägsna, och så måste det ju ligga nånting i det? Eller? Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups

Om det någon gång bevisas att elkänslighet har fysiologiska orsaker, tänker jag äta upp min hatt. Den är gjord av manchester och smakar förmodligen mycket illa.
#45 - 3 oktober 2007 13:37
Jag tycker att "healing"- och new age-industrin är en av de värsta, kapitalistiska företeelser som finns. Kvacksalvare som tjänar pengar på folks rädsla och godtrogenhet. Har du någon gång gått igenom en new-age bokhandel och kollat boktitlarna? Det borde räcka för vilken normalbegåvad människa som helst för att inse vilken jäkla kalle-anka vetenskap det handlar om.

En intressant iakttagelse jag gjorde när jag letade efter info om elkänslighet var att "kinesologer" och "healare" var väldigt mycket mer benägna att tro på ellallergi, och även erbjuda olika typer av "behandlingar", mot betalning, så klart.

Saken är den att det VISST kan skada att tro på dem, om deras behandlande läkare slutar leta efter orsaker till symptomen utan istället rycker på axlarna och konstaterar "jaha, du får väl flytta ut i skogen då".

Om det någon gång bevisas att elkänslighet har fysiologiska orsaker, tänker jag äta upp min hatt. Den är gjord av manchester och smakar förmodligen mycket illa.

Ja, jag håller med om New Age industin. Många kunde lika gärna ha gått med i en sekt men nu är det "inne" så då blir det new age istället... Men det kanske också kan bli sektliknande bland vissa grupper?! Och så är det många som vill lura av desperata människor pengar... Men det innebär inte att jag tänker avfärda allt, för då skulle jag ha avfärdat all vetenskap också för det finns nästan lika många idioter bland dem och läkare också för den delen.. :D Man får ta till sig godbitarna... Där det faktiskt ligger något bakom...

Återigen (jag tror att jag har sagt det 3 ggr), det handlar inte om att tro på allt folk säger DET HANDLAR OM ATT INTE SÄGA ATT "DET TROR JAG INTE PÅ" när man faktiskt inte vet!!!!! Det är taskigt och det gör fasen inte ens omgivning lyckligare om man går på och DÖMMER ut sådär..

Jag själv är den första som går "kärringen mot strömmen" vid t ex mobbing på arbetsplatser och så.. Det är en helt annan sak med stenar och tigrar eller förintelsen.. Än att säga till folk som har obekräftade/okända sjukdomar att "du är psyksjuk".. Det sa läkarna om magsår också förrut, att det berodde på stress, folk kände sig som om de var klena och stirriga... Nu har man upptäckt till sist att det orsakas av en bakterie...

Ha ha... Det går jättebra för mig att släppa det här... Över en drink skulle vi nog kunna debattera det här en hel natt, långt efter att alla andra har tröttnat på oss och gått hem... :D :D :D

Annons