Om någon säger att de pratar med andar eller har sett ufon så säger inte jag någonting så fånigt som att det tror jag inte... Jag säger i såfall: "Ja, jag vet inte"... För det gör jag inte, tro, det får man göra i kyrkan.. :D
Exakt, hur ska man säkert kunna säga eller påstå att något är felaktigt om man inte heller kan bevisa att så är fallet?
Kan man inte motbevisa det eller bevisa det så lär det ju vara dödläge. Det viktiga då lär vara att lyssna på dem som säger att de mår dåligt av el.
I vår lilla kommun finns det tre fall av personer som lider av elöverkänslighet. Den ena tjejen hade svåra hudproblem, problem med huvudvärk, feber osv, Det vill säga fysiska besvär, dessa försvann inte föränn hon flyttade ut i skogen långt från närmsta elstolpe. Faktum är att hon bara använder sig av el då hon absolut måste, dvs. om hon är tvungen att ringa ett samtal osv. Om någon kan ställa sig öga mot öga med henne efter att ha sett vad hon gått igenom och sedan säga att det bara är prat så måste den som påstår det vara lite konstig själv.
Ofta är det lätt att dömma ut folk och deras problem för att man själv inte har någon empati för det. Empatin i sig existerar inte då folk inte förstår sig på problemet. Det viktiga är inte att tro, det viktiga är att visa respekt för dem som kanske mår på detta viset. Bara för att det inte är bevisat än betyder det inte att det inte existerar. Det är en viktig sak människan behöver lära sig.
Hur tror du att de första människorna med psykiska problem behandlades av omvärlden? Hur lätt var det från början att bevisa att någont som agora fobi fanns innan vi fick chansen att mäta serotoninvärden mm. Hur såg folk på människor med psoreasis? Med din inställning Nils måste vi alltså utgå ifrån att folk är pestsmittade innan motsatsen är bevisad. Vänd istället på det för mänsklighetens skull, kan du inte bevisa att folk inte kan vara elöverkänsliga så respektera och håll dig objektiv.
Vad gäller just denna tråd så skulle jag hellre flytta på ett akvarium än att misstor min egen far. Jag menar, varför skulle han ljuga om en sådan sak? Borde det inte vara lättare att tro på hans ord än att kanske inte göra det och få honom att må sämre?