Jag har en tvåhundraliterstank stående i mitt rum hemma. Jag har nyligen bestämt mig för att skaffa flera växter i burken än den ensamma jättecryptocorynen jag hade där, så jag skaffade (mest som ett experiment för att se vad som var snyggt och vad som inte var det) En rödaktig cryptocoryne med vågaktiga blad (vet ej vetenskapliga namnet), en ljusgrön cryptocoryne med små pilspetsformade blad (trubbiga bladspetsar, ganska kort och buskigt utseende), tio raka vallisnerior, 4-5 hygrophila och 6 svärdsplantor. Jag har också fått fyra små skott från javaormbunke gratis.
Läget är följande:
Vallisneriorna: Tappar blad, blad blir tunnare och trasiga samt genomskinliga. Konstigt nog slänger de ut små sticklingar hejvilt runt sig, de står i en liten klunga och på en månad har jag sett fyra nya små plantor ploppa upp bredvid de stora. Dessa ser friska ut, även om de är otroligt mörkt gröna och ser ut att vara aningen angripna av alger.
Hygrophila Corymbosa Siamensis: Två stänglar tappat alla blad förutom de nya i toppen som är ljusare gröna än de som fanns när jag köpte dem. De nya växer dock bra och blir ej angripna av alger, medans alla längre ned får stora bruna hål i bladen och skrumpnar ihop.
Cryptocoryne: Båda sorterna: Bitar av bladen skrumpnar ihop och lossnar, hela själkar lossnar med blad och allt. Inte i samma grad som de andra växterna, dock. Små små blad har börjat titta fram vid plantans bas.
Svärdsplantorna: Jag räknade med ett ganska stort bortfall eftersom det var direktimporterade från Indonesien eller något, så jag köpte sex stycken för en tia styck. Dumt gjort. Alla har överlevt och frodas ofantligt mycket, bladen ser friska ut, mycket frisk grön färg på bladen (som ploppar fram vid plantans bas hela tiden), efter bara ett kort tag i akvariet har allihopa 10+ cm långa rottrådar, massor av dem. Jag tvekar på att jag skulle kunna rycka upp dem om jag så försökte. Just nu är alla mycket korta och buskiga, men växer nästan märkbart från dag till dag och kommer snart att bli ohyggligt stora och maffiga.
Javaormbunkarna: Tar det lugnt och mår som de brukar. Inga tecken på sjukdom eller något annat, men ingen märkbar tillväxt ännu. (dock är den endast en vecka gammal.)
Jag har en svagt belyst (2 stycken 1,5 år gamla vanliga vita lysrör utan reflektorer över ganska skitigt täckglas som lyser ned 45 cm till botten) 200 l burk med lera och torv som bottengödning (som mina jäkla fiskar gräver upp... Torven flyter omkring och ser ful ut, jag får plocka bort den dagligen.) 1 mm sand (som växterna verkar älska då deras rötter är det enda som växer riktigt mycket. Alla växternas rötter har vuxit mycket medans bladen tynat bort. Jag tillsätter flytande näring i form av Nutrafin Plant Gro vid varje vattenbyte och har ett stort nyinköpt ytterfilter Fluval 303 med makaroner och torv samt filtervadd i. Jag har inget CO2 system, och vågar mig inte på ett hemmabygge då allt går fel när jag bygger saker. Jag skall nog köpa en sådan där 300 kronors grej som är som ett hemmabygge fast professionellt.
Jag har ingen aning om vad jag skall göra med växterna. Jag skall rusta upp ljuset med två sun-glo lysrör med reflektorer och rena täckglas vilket borde förbättra lite iallafall, och jag skall som sagt skaffa mig en CO2 reaktor av något slag. En flaska Tropica Master Grow kanske också skall inhandlas om jag har råd.
Alla dessa inköp skall ske på fredag den 26e. Något annat jag borde införskaffa för att växterna skall trivas? Alla tips är välkomna.