Hjälp, snälla, vad skall jag göra?

#1 - 21 juni 2003 01:42
Jag har en tvåhundraliterstank stående i mitt rum hemma. Jag har nyligen bestämt mig för att skaffa flera växter i burken än den ensamma jättecryptocorynen jag hade där, så jag skaffade (mest som ett experiment för att se vad som var snyggt och vad som inte var det) En rödaktig cryptocoryne med vågaktiga blad (vet ej vetenskapliga namnet), en ljusgrön cryptocoryne med små pilspetsformade blad (trubbiga bladspetsar, ganska kort och buskigt utseende), tio raka vallisnerior, 4-5 hygrophila och 6 svärdsplantor. Jag har också fått fyra små skott från javaormbunke gratis.

Läget är följande:

Vallisneriorna: Tappar blad, blad blir tunnare och trasiga samt genomskinliga. Konstigt nog slänger de ut små sticklingar hejvilt runt sig, de står i en liten klunga och på en månad har jag sett fyra nya små plantor ploppa upp bredvid de stora. Dessa ser friska ut, även om de är otroligt mörkt gröna och ser ut att vara aningen angripna av alger.

Hygrophila Corymbosa Siamensis: Två stänglar tappat alla blad förutom de nya i toppen som är ljusare gröna än de som fanns när jag köpte dem. De nya växer dock bra och blir ej angripna av alger, medans alla längre ned får stora bruna hål i bladen och skrumpnar ihop.

Cryptocoryne: Båda sorterna: Bitar av bladen skrumpnar ihop och lossnar, hela själkar lossnar med blad och allt. Inte i samma grad som de andra växterna, dock. Små små blad har börjat titta fram vid plantans bas.

Svärdsplantorna: Jag räknade med ett ganska stort bortfall eftersom det var direktimporterade från Indonesien eller något, så jag köpte sex stycken för en tia styck. Dumt gjort. Alla har överlevt och frodas ofantligt mycket, bladen ser friska ut, mycket frisk grön färg på bladen (som ploppar fram vid plantans bas hela tiden), efter bara ett kort tag i akvariet har allihopa 10+ cm långa rottrådar, massor av dem. Jag tvekar på att jag skulle kunna rycka upp dem om jag så försökte. Just nu är alla mycket korta och buskiga, men växer nästan märkbart från dag till dag och kommer snart att bli ohyggligt stora och maffiga.

Javaormbunkarna: Tar det lugnt och mår som de brukar. Inga tecken på sjukdom eller något annat, men ingen märkbar tillväxt ännu. (dock är den endast en vecka gammal.)

Jag har en svagt belyst (2 stycken 1,5 år gamla vanliga vita lysrör utan reflektorer över ganska skitigt täckglas som lyser ned 45 cm till botten) 200 l burk med lera och torv som bottengödning (som mina jäkla fiskar gräver upp... Torven flyter omkring och ser ful ut, jag får plocka bort den dagligen.) 1 mm sand (som växterna verkar älska då deras rötter är det enda som växer riktigt mycket. Alla växternas rötter har vuxit mycket medans bladen tynat bort. Jag tillsätter flytande näring i form av Nutrafin Plant Gro vid varje vattenbyte och har ett stort nyinköpt ytterfilter Fluval 303 med makaroner och torv samt filtervadd i. Jag har inget CO2 system, och vågar mig inte på ett hemmabygge då allt går fel när jag bygger saker. Jag skall nog köpa en sådan där 300 kronors grej som är som ett hemmabygge fast professionellt.

Jag har ingen aning om vad jag skall göra med växterna. Jag skall rusta upp ljuset med två sun-glo lysrör med reflektorer och rena täckglas vilket borde förbättra lite iallafall, och jag skall som sagt skaffa mig en CO2 reaktor av något slag. En flaska Tropica Master Grow kanske också skall inhandlas om jag har råd.

Alla dessa inköp skall ske på fredag den 26e. Något annat jag borde införskaffa för att växterna skall trivas? Alla tips är välkomna.
#2 - 21 juni 2003 01:49
Justeja, Jag har inte tillgång till några tester, varken ph-gh-kh-nitrit-nitrat-ammoniak-järn-eller-någonting-annat, men jag antar att vattnet är ganska surt med tanke på att jag har rötter i det och filtrerar över torv. Vet inte mera än så :(

Om hårdheten inte har ändrats sedan jag stoppade i vattnet i karet är det väl lika hårt som i vanliga storstockholm. Jag har ett nystartat biologiskt filter, endast varit igång lite mera än två veckor, så jag kanske har lite höga nitritnivåer. Vet inget mera om vattnet än så.
#3 - 21 juni 2003 19:14
Jag tror de flesta av problemen du berättat om helt enkelt är acklimatiseringsproblem som de allra flesta växter påvisar. Detta pga att växterna odlas ovanför vattnet och när du får dom måste dom ställa om sig, och det sker oftast genom "smältning" av blad men med nya fräscha skott som du berättar om.

Hygrophilor är bra näringsbrist-indikatorer. Eventuellet kan deras hål vara kaliumbrist som du avhjälper med Tropica Master Grow.

Efter en googling så ser jag att Nutrafin Plant Gro faktiskt innehåller kväve *tummen upp* men inget kalium (K) *tummen ner*, vilket är *extremt* konstigt eftersom växter t ex tar upp 4 ggr mer kalium än kväve.

Rotätarna i din burk verkar växa på riktigt bra, men dom andra verkar må lite sämre. Förmodligen därför att vattengödningen är sämre än bottengödningen.

Eftersom du har bra tillväxt på vissa så tror jag inte du behöver gå så långt som CO2-gödning och mera ljus. Lite kalium däremot skulle nog inte skada (från t ex Tropica Master Grow).
#4 - 22 juni 2003 21:34
Tack för svaret! Master Grow är alltså den bästa flytande gödningen på marknaden? Mera ljus skall jag skaffa ändå, men jag tror att jag struntar i CO2 för tillfället. Tack igen.
#5 - 23 juni 2003 06:42

Master Grow är alltså den bästa flytande gödningen på marknaden?

Den bästa näring som är någorlunda enkel att få tag på - ja. Det finns dock en hel del vassa uppstickare som jag inte sett på den svenska marknaden ännu (finns säkert i större städer än Linköping ;):
http://www.kentmarine.com/html/botanica.html
http://www.seachem.com

För att överhuvudtaget vara intressant måste en växtgödning ha en innehållsförteckning så man kan se exakt vilka ämnen man stoppar ner, vilket TMG, de ovanstående och Hjortgatanszoo Micro+ har. Det var även kul att se att Nutrafin var så duktig med det, även om det där med kaliumet var märkligt.

Om du inte vill slänga bort Nutrafinet så kan du skaffa enbart kalium från dikaliumsulfat (K2SO4) från Hjortgatanszoo och dosera 1,5 tesked för 200 liter. Om du gör ett 50% vattenbyte (100 liter) så doserar således du 0,75 tesked K2SO4. Dikaliumsulfat är helt ofarligt att överdosera med avseende på alger/fiskar.
0,75 tesked K2SO4 i 100 liter renderar dig 20,21 ppm kalium. 20 ppm kalium är det som brukar rekommenderas +/- 5 ppm.

Mera ljus skall jag skaffa ändå, men jag tror att jag struntar i CO2 för tillfället. Tack igen.

CO2 är egentligen viktigare än ljus, men i ditt fall är det nog läge för lysrörsbyte, reflektorer och täckglasuppräschning ändå.
#6 - 23 juni 2003 09:39
Men är inte den CO2 som kommer från fiskarna tillräcklig? Jag har ganska mycket fisk i burken, så jag trodde att det inte behövdes.
#7 - 23 juni 2003 09:45
Ja om det inte är ett utpräglad växtakvarium med mycket ljus så behöver du absolut inte trycka ner extra CO2.
#8 - 24 juni 2003 16:45
näe, det är inte så jäkla mycket växter, kanske 25-30% av bottenytan är täckt av grönt, inte mera än så.

Annons