Hjälp snälla, bråttom tom imorgon morgon :)

#1 - 28 juli 2008 16:20
Tjaba,

Har ett vägg akvarium från www.aquastyle.se Det sitter två styckna pumpar (en i varisin ända). Nu är det så att den ena har g¨ått sönder, har talat med butiken jag handlade akvariet utav och då fick jag veta att jag kan nog välja vilken pump som hellst från www.gibbon.se och sedan får jag betala mellanskillnad. Så jag skulle vilja att någon vänlig människa kollade upp den bästa pumpen när det gäller kvallité den ska åpumpa runt 600liter/h. utrymmet som jag ska ha den i är 9x9 cm (cirka).

Skall till butiken imorgon bitti med min trasiga och då måste jag ha ett förslag till dem. Ursäkta stavningen skriver från jobbet med chefen i ryggen :D
#2 - 28 juli 2008 16:56
Eheim 1048 är vad jag rekommenderar... superb pump, driftsäker och hög kvalité
#3 - 28 juli 2008 19:17
Vandal skrev:
Eheim 1048 är vad jag rekommenderar... superb pump, driftsäker och hög kvalité

Oki, tack... men jag tänkte mig nått i den här stilen synd bara att jag inte hittar den på gibbon :(
Dem föreslår en cirkulationspump från Juwel... är juwel ett bra märke?? Vill helst slippa klippa och löda i kablarna igen.
Guest
#4 - 28 juli 2008 20:27
Kör på fluval om du vill ha nåt billigt o som har bra kvalité.
#5 - 28 juli 2008 20:37
Narii skrev:
Kör på fluval om du vill ha nåt billigt o som har bra kvalité.
tror han ska ha den i en filterkammare och då funkar inte fluval! Juwel är väl bra grejer så varför inte:)
#6 - 28 juli 2008 20:51
Darre skrev:
Vill helst slippa klippa och löda i kablarna igen.
varför skulle det behövas?
Guest
#7 - 28 juli 2008 21:06
åheim skrev:
tror han ska ha den i en filterkammare och då funkar inte fluval! Juwel är väl bra grejer så varför inte:)

Ahhha =)
#8 - 28 juli 2008 21:17
åheim skrev:
varför skulle det behövas?

Egentligen behövs det inte men då hänger en till kabel (totalt blir det tre). Det är ett vägg akvarium och då är det två pumpar en doppvärmare och ljusramp och allt är kopplat med två el-kablar ljuset har en egen (för att kunna släckas och tändas) och resten (2st pumpar och doppvärmare) sitter på den andra. Och jag vill ha det så snyggt som möjligt och med det menas då att jag måste "klippa" i kabeln för att ta bort den trasiga pumpen och löda fast den nya (eller nått) och då har jag bara två kablar till vägguttaget.
#9 - 28 juli 2008 21:25
åheim skrev:

Japp det är en kammare på varje sida av akvariet och den ena pumpen har gått sönder så nu måste jag ersätta den. Butiken säger att dem kan ersätta mig med en juwel" men vet ej modellen då... det sitter skit pumpar från china eller nått från fabrik så jag antar att allt annat än det är bättre :D men när man ändå byter ut den och ska hålla på med kablarna då skulle jag vilja ha det bästa.
#10 - 28 juli 2008 21:37
#11 - 28 juli 2008 21:40
Darre skrev:
Egentligen behövs det inte men då hänger en till kabel (totalt blir det tre). Det är ett vägg akvarium och då är det två pumpar en doppvärmare och ljusramp och allt är kopplat med två el-kablar ljuset har en egen (för att kunna släckas och tändas) och resten (2st pumpar och doppvärmare) sitter på den andra. Och jag vill ha det så snyggt som möjligt och med det menas då att jag måste "klippa" i kabeln för att ta bort den trasiga pumpen och löda fast den nya (eller nått) och då har jag bara två kablar till vägguttaget.
varför inte ha en sladd till varje pryl och istället samla sladdarna i en sån där sladd list, ser proffsigt och estetiskt ut:) http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=17195697
#12 - 28 juli 2008 22:27
åheim skrev:

Funderade mer på denna http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-compact-1000-p-487?osCsid=479ccb93f4cf5fdd080155a456703df6 men jag vet inte om dem kan beställa denna från gibbon. Skall kolla imorgon. Men "juwel" är det bra grejjer annars?

Kabellisten är kasnke den smidigaste lösningen men jag kommer nog koppla in den nya pumpen tillsammans med andra saker.
#13 - 28 juli 2008 23:48
Har en compact och kan inte rekommendera den eftersom den låter och vibrerar nå hemskt, att eheim står bakom denna produkt kan jag inte fatta:mad:
#14 - 30 juli 2008 19:45
åheim skrev:
Har en compact och kan inte rekommendera den eftersom den låter och vibrerar nå hemskt, att eheim står bakom denna produkt kan jag inte fatta:mad:

Bra att dem inte kunde erbjuda en då.;)
Det blev en AquaClear 30 istället fick betala 100:- för 50 modellen men den blev för stor för min kammare så jag fick lämna tillbaka den. Nu kör jag på AquaClear 30 är det nått att ha? Eller kommer jag behöva byta den om ett par månader också?

30 modellen pumpar 660liter och sedan i andra änden har jag en kinesiskt skit som pumpar ungefär lika mycket tror ni att det är för mycket eller lagom för fiskarna i ett 140liters akvarium som sitter på väggen är typ 18cm i tjocklek så fiskarna får kämpa lite för att simma [:o]
#15 - 30 juli 2008 21:01
din aquaclear kommer tuffa på i många år;) Det låter som lite för mycket fart på vattnet för ett sällskapsakvarium men du kan ju justera flödet på aquaclearen om du vill!
#16 - 31 juli 2008 11:36
åheim skrev:
din aquaclear kommer tuffa på i många år;) Det låter som lite för mycket fart på vattnet för ett sällskapsakvarium men du kan ju justera flödet på aquaclearen om du vill!

Då fick jag bra skit med andra ord :D Då drar jag ned på flödet lite. Tack för svaret Åheim.

Annons