Hjälp snabbt!

#1 - 26 augusti 2008 18:55
upptäckte att mitt 54l akvarium läcker. Hur stor risk är det att en limmad fog spricker upp mer?
Det läcker i bakre nedre hörnet och det kommer fram mer efter att jag har torkat med papper. Har inte haft akvariumet mer än 9 mån och aldrig haft problem med det. Har en frigolitskiva under ca 1cm och det står på en byrå. Måste jag tömmad det nu; eller kanske klarar det sig till i morgon?
hjälp My
#2 - 26 augusti 2008 18:58
Du bör nog tömma det så snart som möjligt och helst ikväll. Jag kan inte svara på hur stor risken är att det spricker mer, men den finns där och personligen tycker jag det räcker;).
#3 - 26 augusti 2008 19:01
tack för ett snabbt svar! Har aldrig varit med om detta innan. Har man någon garanti på ett akvarium? har ju trots allt inte haft det så länge.
#4 - 26 augusti 2008 19:01
En fråga jag aldrig kommit på förrens nu, var har man fiskarna tills man har nytt akvarium? Kan ju ta ett tag menar jag, och i ett glas eller liknande kan dom intew vara i många dagar väl?
#5 - 26 augusti 2008 19:06
JojjeN skrev:
En fråga jag aldrig kommit på förrens nu, var har man fiskarna tills man har nytt akvarium? Kan ju ta ett tag menar jag, och i ett glas eller liknande kan dom intew vara i många dagar väl?

du kan ju skaffa stora låtor, jag har köpt en stor plastlåda från ikea, som jag har mina fiskar i, under den tiden när jag har köpt nytt akvarie.. Har då med up, och växter.Dom har klarat sig aldeles utmärkt.
Annars så köper du ett nytt, och startar upp det och flyttar över om det är så?:) Sen råder det väl olika åsikter om hur man ska ha fiskar i, men är det bara vid ett kort tillfälle, tex om olyckan är framme, så klarar dom sig nog ett par dagar, med pump!
#6 - 26 augusti 2008 19:09
Du har garanti på ditt akvarium, sedan om det är ett eller två år vete tusan;). Det funkar som sagt med plastbackar eller plastlådor, men använd inte de sk. murarbaljorna då det finns viss risk att de fäller ut ämnen som inte är så hälsosamma för fiskarna.
#7 - 26 augusti 2008 19:10
JojjeN skrev:

Jag hade mina fiskar i badkaret som jag flyttade till vardagsrummet när mitt 350 L kar gick sönder.
#8 - 26 augusti 2008 19:16
Enl konsumentköplagen har du ett års garanti mot fabrikations fel. Så det är till att åka till det stället du köpte karet på och reklamera det och då skall du i förstahand få ett nytt kar som är likadant som det som gått sönder , du kan även att bli erbjuden reparation av det gamla , men om jag vore du skulle jag kräva och få ett nytt. För om en del är dåligt limmat vad säger att karet i övrigt är bättre limmat.
Lycka till med reklamationen.
#9 - 26 augusti 2008 19:24
man har tyvärr inte rätt att kräva ett nytt kar utan säljaren har rätt att reparera karet om de vill!
Guest
#10 - 26 augusti 2008 19:27
Jag hade mina fiskar i badkaret som jag flyttade till vardagsrummet när mitt 350 L kar gick sönder.

Lite OT...
Det där kommer jag ihåg, klarade alla sig?
#11 - 26 augusti 2008 19:28
my1 skrev:
upptäckte att mitt 54l akvarium läcker. Hur stor risk är det att en limmad fog spricker upp mer?

Det läcker i bakre nedre hörnet och det kommer fram mer efter att jag har torkat med papper. Har inte haft akvariumet mer än 9 mån och aldrig haft problem med det. Har en frigolitskiva under ca 1cm och det står på en byrå. Måste jag tömmad det nu; eller kanske klarar det sig till i morgon?

hjälp My
man kan lätt luras av att det läcker nedtill eftersom vatten sipprar ner för kanterna, men jag vet inte hur noga du har undersökt karet men försäkra dig om att det inte är från rampen eller nån pumpsladd eller så:)
#12 - 26 augusti 2008 19:29
fast ser det inte ganska galet ut med ett BADKAR i VARDAGSRUMMET:D
#13 - 26 augusti 2008 20:45
Jo tack det gick bra. Fick tjurrusa ner till jobbet och hämta en Ikeaback. Alla klarade sig. Jag fyllde upp som vanligt strax ovanför pumpen. Sedan såg jag att det var blött högre upp där bak på akvariumet så jag började torka, men det blev blött hela tiden. Sedan upptäckte jag att det småsipprade vid nedre hörnet. Ljusrampen sitter fast upptill på akvariumet så det fanns inget som rann vid sidan om. Kollade även baksidan. Efter tömmningen har det slutat att sippra.
Hade tänkt byta upp mig under hösten här till ett 96l, (har inte plats för större) men som det ser ut nu blir det i morgon och då blir det ett med en lös ramp och täckglas. Ska se om det går o kvitta eller lite mellanskillnad för det andra akvariumet.
My
#14 - 27 augusti 2008 06:55
Tycker verkligen gör rätt i att byta antingen till ett nytt eller byta till ett större.
Tänkte mest på att antalet fiskar, underhåll, framtida fisk val går enklare.
#15 - 27 augusti 2008 08:10
Anettejt skrev:
Lite OT...

Det där kommer jag ihåg, klarade alla sig?

Det var bara en guppy och en dalmatinermolly som dog.
Men nu är det akvariet ciklidburk =)
#16 - 27 augusti 2008 20:45
Mick13 skrev:
Enl konsumentköplagen har du ett års garanti mot fabrikations fel. Så det är till att åka till det stället du köpte karet på och reklamera det och då skall du i förstahand få ett nytt kar som är likadant som det som gått sönder , du kan även att bli erbjuden reparation av det gamla , men om jag vore du skulle jag kräva och få ett nytt. För om en del är dåligt limmat vad säger att karet i övrigt är bättre limmat.

Lycka till med reklamationen.

nja inte riktigt , så här är det:
Du har tre års reklamationsrätt, och här kommer haken.
de första 6 månaderna måste säljaren bevisa att det inte varit ett fabrikationsfel.
Resten av tiden måste man själv(köparen) bevisa att felet har varit från början, kan vara knivigt.

Utöver detta kan det finnas olika garantier osv som säljaren eller tillverkaren lovar (allt för att vi ska handla...)

//Ola
#17 - 27 augusti 2008 20:56
åheim skrev:
man har tyvärr inte rätt att kräva ett nytt kar utan säljaren har rätt att reparera karet om de vill!

Säljaren har rätt att laga 3 ggr... Riktigt jobbigt det där.
Man har för övrigt 2 års reklammationsrätt.

Stå på dig i butiken! Om du blir lite besvärlig (utan påhopp, svordomar och höjd röst) så kan de till sist byta det åt dig.
Dessvärre är det lite så att den som skriker högst (metafor, du ska alltså inte skrika när du är där) är den som får hjälp först.

Lycka till.
#18 - 27 augusti 2008 21:31
Allt har ordnat sig! Tack för alla svar. Ringde i dag till zooaffären och berättade mitt problem och de bad mig komma ner med akvariet.
Jag åkte ner och hon såg direkt att det inte var ok, så med kvittot jag hade fick jag "pengarna" tillbaka. Inget prat om att laga karet. pengarna investerade jag i ett vanligt 96l kar med täckglas, utan tillbehör. köpte till en ramp + ett powerglow rör. Så nu har jag helgen räddat för jag ska hämta karet på fredag och sedan inreda det.
My:)
#19 - 27 augusti 2008 21:47
Va bra att allt ordnade sig,plus att du kommer att ha ett större kar snart..lycka till
#20 - 28 augusti 2008 05:57
Kul att höra att butiken inte strulade.
Nu har du ju snart ett 96l istället så det är väl bara att inreda och vara glad.

Det är ju lättare att sköta ett 96l istället för 54l också så du gjorde helt rätt.
Lycka till!
#21 - 28 augusti 2008 06:40
Skönt att det ordnade sig för dig och fiskarna:)!

Annons