HJÄLP, slöjstjärtar

#1 - 28 juni 2007 17:42
Hej, jag har köpt två slöjstjärtar idag de är 4-5 cm, hur många liter bör akvariet vara för att fiskarna ska må bra? och kan man ha dom i en kupad skål, personalen i zoo butiken sa att det gick bra.

Tacksam för svar:)
#2 - 28 juni 2007 17:53
Byt butik.
#3 - 28 juni 2007 18:01
Ursäkta mitt 1:a korta svar, visst kan dom klara sig ett tag men det är USLA livsbetingelser som dom lever i.
Våra kära fiskar klarar mycket och under direkt dåliga förhållanden men det är inte att rekomedera.
Jag är kanske lite tjurskallig men jag tycker inte att en serös fiskaffär ens skall ha dessa skålar i sitt sortiment.
Det finns regler för vilka vilkor våra fiskar skall leva under, det finns säkert någon som kan länka till någon sida var dessa står ?
Jag personligen kan bara rekomendera att du skaffar dig ett akvarium med dom rätta tillbehören.
Finns mycket att skaffa "beggat" till mycket rimliga pengar, och som alltid så är ju större desto bättre.
Lycka till.
#4 - 28 juni 2007 18:03
fishey skrev:
Hej, jag har köpt två slöjstjärtar idag de är 4-5 cm, hur många liter bör akvariet vara för att fiskarna ska må bra? och kan man ha dom i en kupad skål, personalen i zoo butiken sa att det gick bra.

ca: 100L bör de ha
:)http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203
#5 - 28 juni 2007 18:21
fishey skrev:

Inget vidare att ha dem i skål, t.o.m ganska grymt men jag inser att det inte är lätt att veta. Oseriösa butiker som säger att sådant går bra borde inte få hantera djur och tillbehör.
Det bästa är ett lagom stort akvarium med filter och eventuellt en värmare.
För att räkna ut hur mycket plats de behöver är tumregeln 1 liter vatten per 1 cm fisk och då räknar man på fiskens storlek som fullvuxen. Det är måttet är dock minimum så ju större hem de har desto bättre är det.

Lycka till med dina fiskar!
#6 - 28 juni 2007 19:32
400 liter vill jag mena. Kolla hur stora dom blir i inlægg #72 i denna tråden: http://www.plantedtank.net/forums/photo-album/35477-700-gal-indoor-sunken-garden-project-5.html

Annons