Hjälp!! Slöa fiskar??

#1 - 17 december 2007 18:59
Har ett 200L kar med papegojfisk, slöjstjärtar, mal och gula äppelsnäckor.
Tyckte att vårt vatten var så grumligt. Köpte Tetra Aqua's Crystal Water och hade i. Köpte även nya lysrör och bytte igår kväll. Nästan direkt drog alla snäckor ihop sig men lämnade antenerna på utsidan..alldeles ihopkrullade:(
2 slöjstjärtar och en papegojfisk drog sig upp mot ytan. Idag är slöjstjärtarna jätte slöa..och vill inte simma alls så mycket. Annars är de ju alltid igång. Ligger helst nere på botten. Snäckorna har inte repat sig heller. De rör sig lite men äter inte, och är nästan bara slutna.
Fick panik!! Har därför gjort ett vattenbyte nu.
Vad kan ha hänt??:confused:
Någon som använder Crystal water??
#2 - 18 december 2007 12:28
Har du testat vattenvärdena, som temp, pH, nitrit, nitrat?
#3 - 18 december 2007 12:57
Att vattnet är grumligt beror ofta på för mycket eller för lite näring (gynnar alger!) eller fel sorts ljus (gynnar också alger). Ämnen som ska göra vattnet klarare dödar ibland viktiga bakterier. Bättre att försöka komma tillrätta med problemet på annat sätt.. Men nu är ju skadan redan skedd :(

Har du ett bra filter med mycket filtermatta/filterskum? Ett för litet filter kan göra vattnet grumligt, då nyttobakterierna inte hinner ta hand om all skit som uppstår och alger och bakterier kan då föröka sig snabbt.

När du skriver vattenbyte hoppas jag att du inte bytte ut ALLT vatten. Det ska man aldrig göra, kan bli en chock för fiskarna. Har du gjort regelbundna delvattenbyten, cirka 20-30% en gång i veckan? Om inte så gör det från och med nu, men aldrig allt på en gång.

Köp dropp-tester (ej stickor!) för nitrit. Nitrit bildas när det inte finns tillräckligt många nyttobakterier som kan bryta ner farliga ämnen (i bajs, ruttnande matrester, med mera). Nitritvärdet ska ligga på noll. Om det inte gör det kan du byta 20% vatten per dag och tillsätta "Nitrivec" några dagar i följd.. Men nitrit ska inte uppstå i ett akvarium med lagom många fiskar, lagom mycket matning och rätt sorts filter. Undvik att göra rent filtret, det behöver man nästan aldrig göra, bara när det är riktigt skitigt kan man krama bort den värsta smutsen.

Mät nitritvärdet, men under tiden: Dra ner på matningen (mata bara litegrann varannan dag, så mycket som äts upp direkt!) och låt bara allting vara ett tag. Tillsätt eventuellt nitrivec om du är rädd för att du dödat för många nyttobakterier.

Så skulle jag ha gjort iallafall :)
#4 - 26 december 2007 21:58
Tack för svaret!! Jag använder stickor när jag kollar värdena..litar inte på
dem så jag ska införskaffa dropptester istället.
Byter ca 20-30 % av vattnt när vi byter vatten. Har ett bra filter men det blir skitigt väldigt snabbt. Slöjstjärtarna bökar ju runt en del:)
Nu verkar det fixat sig iaf. De kvicknade till. Tog ur sniglarna i ett separat akvarium och de kom igång igen. Fiskarna är som vanligt igen..pigga och glada.

Vet inte om vi har för lite växter. Har 200 liter med 4 fiskar i och 1
mal i.
Det är ju väldigt nystartat också ca 2 månader.

Annons