Hjälp! Slöa/döda Malawiciklider

#1 - 24 september 2008 15:04
Hej,
Jag har ett 240l kar med malawiciklider (samt en siamesisk algätare och två ancistrus) i och jag köpte dem för tre veckor sedan.
Redan efter en vecka började rödzebrorna dö, och alla de är nu borta, några demasoni och socolofi har också dött och resten ser väldigt slöa ut och äter knappt.

Till en början hade jag alldeles för lågt pH, ca 7,2, i karet men har buffrat med bikarbonat och den senaste veckan har det legat kring 8-8,5. pH i kranvattnet är mjukt och ligger kring 6,4-6,5 enligt mina mätningar (men kommunen hädar att det ligger på 7,2-7,3 enligt deras...) och jag buffrar vattnet jag byter vid vattenbyte. Jag har bra cirkulation i vattnet och en syresten i botten, använder salt i den mängd ciklid.se föreslår (2-3 msk/100 l) och vattenvärdena är nu "perfekta" (rätt pH, ingen nitrit, nitrat) och 24 grader i vattnet men nästan alla malawi jag har kvar ligger bara stilla i sitt revir, de flesta äter knappt, och några ser ut att vara på väg att dö. De som har dött har slutat äta, varit väldigt passiva och till slut legat på botten och "flämtat".

Jag har pratat med djuraffären som tycker att det låter väldigt knepigt, och det enda de kan tänka sig att det beror på är att de är slöa efter pH-svängningarna från, det för dem, sura vattnet till det nu idealiska pH-värdet. De tyckte även att jag skulle skicka ut en fråga på detta forum för att kanske kunna få något mer tips.

Mina teststickor påvisar ingen nitrit, men jag ska kolla nitriten med ett dropptest imorgon. Jag har två innerfilter/pumpar där ena står vid ytan och den andra mitt i karet som har kapacitet på ca. 1250 l/h.

Om någon har någon teori om vad som han vara galet så snälla hör av er!!

Mvh
Peter

P.S.
Ber även så hemskt mycket om ursäkt till moderatorn av denna sida om jag har varit medverkande till uppretat humör, det har ite varit min avsikt! Jag vill bara att mina fiskar ska må så bra som möjligt så fort som möjligt.
admin
Christian Alfredsson
#2 - 24 september 2008 15:35
Köp inga mer fiskar innan du rett ut det. Mata försiktigare än normalt. Kolla om de tjocknar till och "hostar". Ha tålamod.
#3 - 24 september 2008 16:54
Hej, tack för svaret!

Jag kommer inte köpa några fler fiskar förrän läget är stabilt!
Då det inte riktigt verkar vara någon som sitter inne med universallösningen (det är det oerhört sällan ;) ) så får jag nog bara avvakta och mata ytterst lite varannan dag, samt dubbelkolla nitritvärdena med ett annat test!

/P
#4 - 25 september 2008 12:10
Har nu kollat med dropptest och det är absolut inte nitrit i vattnet! Ammoniak är det inte heller. Det är helt enkelt inget fel på vattnet enligt de tester jag provat, och vad djuraffären kan komma på. Alla deras fiskar som kom med samma transport, och som de har kvar i affären, verkar också må bra.
Har dock fått låna en pump av affären, med luftning, så nu blir det tre stycken i karet (en vid ytan som också tar in luft, min fluval 4, en liten i mellanskiktet, och den lånade som tar in luft och ligger mellan de andra två).

Har någon den minsta idé om vad som kan vara på tok så dela gärna med er!!

/P
#5 - 25 september 2008 16:32
Har du lagt i något nytt i akvariet sedan det började uppträda? Ny sten, ny rot, eller något annat? Är alla elledningar till pump och lysramp absolut hela?
#6 - 25 september 2008 16:42
Jag har inte lagt i någonting nytt sedan nyuppstarten för en dryg månad sedan. Rötter har jag inga, men däremot några växter jag köpt på djuraffären (men de har suttit i karet länge och inte inverkat på andra fiskar, varken de andra jag har i nu eller sällskapsfiskarna jag hade i karet förr).
Sladdarna till lysramp ligger ovanför täckglaset så de inverkar inget men jag ska kolla sladdarna till doppvärmaren och till pumparna imorgon. Kan verkligen eventuellt trasiga sladdar inverka på malawi men inte på ancistrus och algätare?

Under tiden jag var iväg till djuraffären idag så dog ytterligare 3 fiskar, två socolofi och en golden, och nu har en demasomi precis dött [:(!]

Tack för svaret!

/P
#7 - 25 september 2008 17:00
Kan det vara så att det läcker ut någon form av metaller från det kommunala kranvattnet jag har hemma? Jag tänker nu på att det kanske blir korrosion från rör el. dyl. då jag har ett pH i kranvattnet på ca. 6,5 men bör då inte de andra fiskarna i karet bli dåliga av det? Eller sällskapsfiskarna jag har i mitt 60 l-kar?
#8 - 26 september 2008 09:09
Jag har hört talas om att krypström kan uppträda vid felkopplingar och trasiga sladdar. Det kan påverka fiskarna, men det borde isåfall gälla alla, inte bara på malawis.

Metall-läckage...tja. Möjligen. Du kanske skulle börja behandla vattnet med vattenberedningsmedel?

Om du höjer pH, måste du också göra delvattenbyten. Att höja pH i ett ammonium-rikt vatten kan göra att ammoniak börjar uppträda. Har du testat för det?

Det enda övrigt jag kan tänka mej är att du fått någon lömsk inre bakteriell infektion hos dina fiskar. Det kan du försöka behandla genom att använda någon "storslägga" i form av AquaFuran eller någon annan starkt antibakteriell medicin. Nackdelen med det är att du också slår ut bakterierna i filtren, och du får då i stort sett ett nystartat akvarium med alla de problem som hör därtill.

Nu har jag inga flera teorier om vad det kan vara, tyvärr. :confused:
#9 - 26 september 2008 09:19
Har kollat sladdarna och de är i sin ordning!
Jag har gjort delvattenbyten vid tillsättning av bikarbonat men har inte testat för ammoniak men det skulle enligt djuraffren kännas igen på lukt (luktar absolut inget i ammoniakväg) samt att de menar att syrestenen ska föra ut ammoniak ur vattnet. Inga malawi är vid ytan som om det skulle vara syrebrist, så det kan ocså uteslutas.
Det skulle då kanske kunna vara som du säger, någon bakteriell infektion. Ska höra med djuraffären vad de tror.

Tack!!

/P

Annons