hjälp skynda!

#1 - 27 augusti 2008 07:44
Jag är sjuk och är hemma, mamma och pappa är på jobbet, och syrran i skolan! Nu ser jag att mitt akvarium spruckit/börjat läcka längst upp nästan hela vägen!

Jag ringde mamma, och hon sa att jag skulle tömma ut några centimeter vatten så skulle hon komma hem så fort hon kunde.

Mennu rinner vattnet däruppe ännu fortare, vad har ni för tips på vad jag kan göra mot det fdör att iallafall sakta ner sprickning av karet?!?!

Ja, jag har panik! Vattnet hade redan läckt ut några centimeter när jag såg det, och nu tömmar jag en del av dte så det inte ska trycka på iaf. :S Tycker det knastrar fr5ån glaset också
#2 - 27 augusti 2008 07:46
Töm det. Häll fiskarna i en spann...
Guest
#3 - 27 augusti 2008 07:48
Har du ett badkar så skrubba rent det ordentligt, placera sedan alla fiskar. växter o allt vatten där. Glöm inte pumpen!
#4 - 27 augusti 2008 07:53
Har inget badkar, och alla spannar tror jag har använtsd till städning = starka medel, någon gång. Funkar det ändå om jag sköljer redigt?

Har nu tömt till den gränsen att det inte kan kläcka iallafall, det som kan hända nu är om det spricker mer.

Ska ringa morfar så han kan silikona det, det funkar väl med vanligt silikon?

Och behöver vattnet vara tömt när man gör det längst upp, annars kanske jag itne behöver stresasa fiskarna och tömma allt om han kommer snart?
#5 - 27 augusti 2008 07:56
JojjeN skrev:
Har inget badkar, och alla spannar tror jag har använtsd till städning = starka medel, någon gång. Funkar det ändå om jag sköljer redigt?

Har nu tömt till den gränsen att det inte kan kläcka iallafall, det som kan hända nu är om det spricker mer.

Och behöver vattnet vara tömt när man gör det längst upp, annars kanske jag itne behöver stresasa fiskarna och tömma allt om han kommer snart?

Använd INTE vanligt silikon!
#6 - 27 augusti 2008 08:04
JojjeN skrev:

Risken med dina städhinkar trots du sköljer dom väl är att medlet sitter kvar om det är plast. OM ändå din morfar ska komma, be han köpa en hink, eller en större balja, och töm sedan. Om karet absolut håller på att gå sönder mer, måste du nog lägga fiskarna i någon tillfällig lösning. tills du fått något större.

Hur många fiskar har du?
#7 - 27 augusti 2008 08:06
NIC skrev:
Använd INTE vanligt silikon!

Vad ska jag använda då?

streezz88 skrev:
Risken med dina städhinkar trots du sköljer dom väl är att medlet sitter kvar om det är plast. OM ändå din morfar ska komma, be han köpa en hink, eller en större balja, och töm sedan. Om karet absolut håller på att gå sönder mer, måste du nog lägga fiskarna i någon tillfällig lösning. tills du fått något större.

Hur många fiskar har du?

Har en jädrans massa fisk :O Har dom ju där tillfälligt tills jag köpt större egentligen, men iallafall:

3 guppys, 2 svärdbärare, 2 blackmollys, 1 gulddalmatiner molly + 25 yngel i yngelbur, 2 korallplatys, 2 randiga corydoras, och en ancistrus.
#8 - 27 augusti 2008 08:11
JojjeN skrev:
Vad ska jag använda då?

Har en jädrans massa fisk :O Har dom ju där tillfälligt tills jag köpt större egentligen, men iallafall:

3 guppys, 2 svärdbärare, 2 blackmollys, 1 gulddalmatiner molly + 25 yngel i yngelbur, 2 korallplatys, 2 randiga corydoras, och en ancistrus.

har du några stora skålar hemma?
Om du har flera i samma storlek, placera några i vardera.
Detta är bara om du inte kan få tag i något större.. Eftersom det rör sig om en liten stund? Eller skulle det vara långvarigt?
Ska du få större kar nu?
#9 - 27 augusti 2008 08:13
JojjeN skrev:
Vad ska jag använda då?

gällande silikonet, det skall vara ett silikon avsett för akvarium,
det står på tuben att det är det, står det inget om akvarium,
så använd inte det, vanligt silikon innehåller en massa skit som är
bra för byggnation, men direkt livsfarligt för fiskar.

gällande det andra, en rejäl balja på kanske 20 liter fixar problemet,
de kan gå där måååånga dagar om du har en pump + lyse + värmare,
samt om du byter kanske 10-20% av vattnet varje dag, bäst att
inte alls mata under tiden.
#10 - 27 augusti 2008 08:13
Ingen aning om till när vi kan fixa nytt kar, men jag har iallafall ordnat med en stor plastbalja där malarna, grusen, och pumpen får gå (Den är låg) Och så får jag ta fram skålar till dom andra fiskarna, tills vi fixat akvariesilikon och fixat dethär akvariet först iafc.

Eller behöver grusen inte flyttas över, den kanske kan vara kvar?
#11 - 27 augusti 2008 08:13
[quote=JojjeN;1184110]Vad ska jag använda då?

Det finns silikon för akvarier! Finns att köpa på djuraffären.
#12 - 27 augusti 2008 08:15
Det konstiga med denhär historien är att jag igår helt plötsligt kom på frågan var man kunde ha fiskarna om akvariet sprack.

Och så just idag spricker det?
#13 - 27 augusti 2008 08:15
JojjeN skrev:
Ingen aning om till när vi kan fixa nytt kar, men jag har iallafall ordnat med en stor plastbalja där malarna, grusen, och pumpen får gå (Den är låg) Och så får jag ta fram skålar till dom andra fiskarna, tills vi fixat akvariesilikon och fixat dethär akvariet först iafc.

Eller behöver grusen inte flyttas över, den kanske kan vara kvar?

Det beror ju på hur lång sprickan är? Kan vara smart att silikona hela vägen, då bör du kanske tömma den på grus. Eller så silikonar du om hela akvariet, så det inte händer några fler olyckor. =) Om inte så klarar sig nog gruset (tror jag)
#14 - 27 augusti 2008 08:16
JojjeN skrev:
Det konstiga med denhär historien är att jag igår helt plötsligt kom på frågan var man kunde ha fiskarna om akvariet sprack.

Och så just idag spricker det?

nedrans otur alltså ^^
#15 - 27 augusti 2008 08:17
30 cm är nog läckan på.

PLastbaljan verkar vara ca 15 liter, så jag satar på ner med alla fiskarna där utan grus.
#16 - 27 augusti 2008 08:18
Förresten jag har en gigantisk balja som nog är större än akvariet jag har nu nere i köket, som vi använder som pappersinsamling (Kartonger, tidningar, osv)

Tror ni den går att använda som tillfällig bostad istället?
#17 - 27 augusti 2008 08:21
JojjeN skrev:
Förresten jag har en gigantisk balja som nog är större än akvariet jag har nu nere i köket, som vi använder som pappersinsamling (Kartonger, tidningar, osv)

Tror ni den går att använda som tillfällig bostad istället?

Det går nog bra ifall du sköljer den väl :)
#18 - 27 augusti 2008 08:23
Lyft över grus med håv som du bara skakar av i akvariet först så du får lite iaf på botten av baljan.
#19 - 27 augusti 2008 08:24
JojjeN skrev:
Vad ska jag använda då?

Sikasil tror jag silikonet heter, eller köp i akvarieaffär!
#20 - 27 augusti 2008 08:25
Tack alla, ska följa era råd. =)

Han har inte kommit ännu, han skulle duscha först, men så fort han kommer och ha tittat på det (Han ville inte jag skulle röra det innan hanb tittat hur illa det ser ut) så lägger jag ner dfom i baljan.

Sålänge sköljer jag den noga. Tur att pappa tömde den på tidningar igår, han hade inte blivit glad över att hitta 100 tidningar och lika många kataonger ligga kastade över golvet. xD
#21 - 27 augusti 2008 08:26
NIC skrev:
Sikasil tror jag silikonet heter, eller köp i akvarieaffär!

Går sika sil köpa överallt? För isåfall kan han ha det i sin firma, han håller på med växthus och silikonar ju fönster, men han har ju knappast köpt på djuraffär. ;)
#22 - 27 augusti 2008 08:29
Märkte nu att baljan står på såna ssvarta små plasthjul, tror ni den pallar vikten för 40 liter vatten?
#23 - 27 augusti 2008 08:30
JojjeN skrev:
Märkte nu att baljan står på såna ssvarta små plasthjul, tror ni den pallar vikten för 40 liter vatten?

Ofta går det att ta av plasthjulen annars kan du kanske sätta nåt under baljan som stöttar.
#24 - 27 augusti 2008 08:31
Nina82 skrev:
Ofta går det att ta av plasthjulen annars kan du kanske sätta nåt under baljan som stöttar.

Oki doki

Tack så mycket alla! Nu är det bara att vänta och se vad som händer när morfar kommer, plastbaljan står i duschen.
#25 - 27 augusti 2008 08:34
JojjeN skrev:
Oki doki

Tack så mycket alla! Nu är det bara att vänta och se vad som händer när morfar kommer, plastbaljan står i duschen.

Tänk bara på att det kan vara bra att komma åt duschen ifall de skulle behöva bo i baljan ett par dagar ;)
Så du har det i åtanke [:o]
#26 - 27 augusti 2008 08:34
JojjeN skrev:
Går sika sil köpa överallt? För isåfall kan han ha det i sin firma, han håller på med växthus och silikonar ju fönster, men han har ju knappast köpt på djuraffär. ;)

om han håller på men att silikona fönster, så är det stor sannolikhet att
han redan har rätt sorts silikon.
#28 - 27 augusti 2008 08:40
Nina82 skrev:
Tänk bara på att det kan vara bra att komma åt duschen ifall de skulle behöva bo i baljan ett par dagar ;)

Så du har det i åtanke [:o]

Hehe den är bara där för tvättning, sen får jag ha den på rummet så pumpen får nån ström också ;)

Annons