Hjälp! *skräckslagen*

#1 - 27 december 2008 17:21
Hej på er allihop!

Jag har precis bytt vatten i min sambos akvarium då han bad mig göra det när han var bortrest. När jag satte igång pumpen efteråt så går den inte! Det surrar lite i den, men det kommer inget vatten.

Det är en original Juwel pumpset 600. Är det någon som har nått förslag på nån slags felsökning??

tacksam för svar
lilla lina
#2 - 27 december 2008 17:31
troligtvis bara luft i pumphuset, är ingen expert på juwel men försök ta nån slang och blås in lite vatten bakvägen så kanske den sätter fart igen :)
#3 - 27 december 2008 17:33
ibland stannar dom precis i fel läge oxå och är lite lagom skitiga för att inte orka gå igång men nämnda lösning borde funka då med :)
#4 - 27 december 2008 17:50
lillalina skrev:
Hej på er allihop!

Jag har precis bytt vatten i min sambos akvarium då han bad mig göra det när han var bortrest. När jag satte igång pumpen efteråt så går den inte! Det surrar lite i den, men det kommer inget vatten.

Det är en original Juwel pumpset 600. Är det någon som har nått förslag på nån slags felsökning??

tacksam för svar

lilla lina
Ta upp pumpen och gör rent den! det kan vara så att den inte är rengjord på väldigt länge och då kan den vara igensatt med smuts och orkar därför inte starta!
#5 - 27 december 2008 17:51
tack så mkt för hjälpen! jag provade att blåsa "bakåt" med en slang som du sa flera gånger, men det funkade inte, så jag tog fasta på det du sa om att dom blir smutsiga inuti. Pillade isär och rengjorde varenda atom och nu hoppade den igång! tack för hjälpen! *pustar ut*

:D :D :D
#6 - 27 december 2008 17:52
åheim skrev:
Ta upp pumpen och gör rent den! det kan vara så att den inte är rengjord på väldigt länge och då kan den vara igensatt med smuts och orkar därför inte starta!

hehe, se ovan :D
#7 - 27 december 2008 17:59
Hoppas att du med "rengjorde varenda atom" nöjde dig med att krama ur filtermattan lite lätt..
#8 - 27 december 2008 18:03
lillalina skrev:
tack så mkt för hjälpen! jag provade att blåsa "bakåt" med en slang som du sa flera gånger, men det funkade inte, så jag tog fasta på det du sa om att dom blir smutsiga inuti. Pillade isär och rengjorde varenda atom och nu hoppade den igång! tack för hjälpen! *pustar ut*

:D :D :D

Skönt att det löste sig, kändes annars som att städandet va sambons jobb och lite bakblås brukar annars kunna tvinga igång skitiga pumpar fast det kanske beror lite på konstruktion med :)
#9 - 27 december 2008 18:23
Gaffel skrev:
Hoppas att du med "rengjorde varenda atom" nöjde dig med att krama ur filtermattan lite lätt..

nej. jag pillade itu pumphuset... jag tror att det var bra att jag gjordet det eftersom det funkar nu! :)
#10 - 27 december 2008 18:24
Och dessutom kan ju jag hjälpa min sambo och känna mig lite duktig om problemet skulle komma tillbaks! ;)
#11 - 27 december 2008 18:42
Tänk på att mata väldigt sparsamt tills sambon kommer hem. Förmodligen har du städat bort alla goda bakterier som sitter i filtret och tar hand om fiskbajset.
När man städar filtret ska man helst inte göra mer än krama ur filtergojs och låta lite sitta kvar ;)
#12 - 27 december 2008 19:35
Nina82 skrev:
Tänk på att mata väldigt sparsamt tills sambon kommer hem. Förmodligen har du städat bort alla goda bakterier som sitter i filtret och tar hand om fiskbajset.

När man städar filtret ska man helst inte göra mer än krama ur filtergojs och låta lite sitta kvar ;)
hon har bara gjort rent pumphuvudet så inga bakterier har dött! hon kan sköta det precis som vanligt;)
#13 - 27 december 2008 19:38
lillalina skrev:
nej. jag pillade itu pumphuset... jag tror att det var bra att jag gjordet det eftersom det funkar nu! :)

Helt klart ett bra drag :) vad dom andra försöker säga är att man ska va försiktig när man rengör filtermattan men nu har du väl inte rört den utan bara pumphuvudet så inget att bry sig om ;)
#14 - 27 december 2008 19:39
åheim skrev:
hon har bara gjort rent pumphuvudet så inga bakterier har dött! hon kan sköta det precis som vanligt;)

Aha.. [:o] Dåså :p
#15 - 28 december 2008 19:50
ja, exakt. filterna lät jag bli, så det ska nog bli bra så! :)

men tusen tack för alla bra svar! mycket intressant läsning. man kanske skulle ta sig en funderare på om man skulle starta ett eget kar... jag har lärt mig mer än min sambo om hans fiskar ;)
#16 - 28 december 2008 22:12
lillalina skrev:
ja, exakt. filterna lät jag bli, så det ska nog bli bra så! :)

men tusen tack för alla bra svar! mycket intressant läsning. man kanske skulle ta sig en funderare på om man skulle starta ett eget kar... jag har lärt mig mer än min sambo om hans fiskar ;)

Haha.. Verkar som även du hamnat i beroendet eller åtminstone kommer göra :p
Du vet att det här är en mycket beroendeframkallande hobby ;)
#17 - 29 december 2008 18:23
Nina82 skrev:
Haha.. Verkar som även du hamnat i beroendet eller åtminstone kommer göra :p

Du vet att det här är en mycket beroendeframkallande hobby ;)

hmm... ja, det är det jag är rädd för :P de senaste dagarna när han har varit bortrest har jag spenderat mer tid framför akvariet och google, än på andra saker jag borde göra istället. :)
#18 - 29 december 2008 18:27
lillalina skrev:
hmm... ja, det är det jag är rädd för :P de senaste dagarna när han har varit bortrest har jag spenderat mer tid framför akvariet och google, än på andra saker jag borde göra istället. :)

Välkommen :d

Annons