[quote=Tropfrog]Tänk på att de är väldigt svåra att göra av med, kläck inte fler än du vill ha kvar själv.
MVH
Magnus[/quote]
Lite sent inlägg kanske, det enda svåra med att göra sig av med ungar av rödörade är de är citeslistade, och att man därför behöver papper på dem. Så rent lagligt blir det svårt, i övrigt skulle vara lätt att hitta köpare till väldigt många rödörade-ungar.
Trachemys scripta elegans, rödörad vattensköldpadda är den enda djurart jag känner till som blivit citeslistad på gund av att den kan sprida sig i natur där den inte hör hemma, men det är mycket möjligt att man gjort så med andra arter också. Som jag förstått det är cites till för att skydda arter mot utrotning. Jag vet inte om det fortfarande citeslistning som gör att dom inte finns i butikerna eller om man förbjudit dem på något annat sätt. De andra underarterna var fortfarande tillåtna att handla med sist jag kollade, så det känns lite tandlöst. Men dom kan vara förbjudna nu det vet jag inte.
Vuxna rödörade skänks ofta bort, folk ledsnar på dem, och dom är inte längre söta.