HJÄLP!!!!! Sjuk scalare?

#1 - 17 februari 2004 17:42
Jag har testat att få svar om vad det är för fel på min scalare i en annan tråd men rubriken där är kanske lite felaktig.

Min scalare har fått gråaktiga ögon. Beror detta på parasiter? En av svärdbärarna är på och tuggar hela tiden så jag är rädd att det blir sår på ögonen på honom. Svärdbäraren nafsar även på sidorna på den.

Vissa av de andra fiskarna stryker sig mot stenar och mot grusen då och då. Misstänker att det skulle kunna bero på samma sak.

Jag är tacksam på alla förslag på vad det kan vara. Ikväll har jag hällt i salt i vattnet för att testa om det kan hjälpa. Jag har inte haft salt i sedan jag bytte vatten senast förutom en liten skvätt ektozon.

Jag läste om sjukdomar här och det närmaste jag kunde hitta kunde medicineras med samma medicin som man har mot vita pricken. Ska jag testa det?

Akvariet har varit igång i ca 7 veckor nu. Jag har lite problem med nitrit så jag byter 10% av vattnet varje dag. Det är ca 1 vecka sedan jag bytte 1/3 del av vattnet. För övrigt så är alla fiskarna pigga och äter bra. Förutom scalaren då som inte har ätit förutom en gnutta flingor sedan jag köpte den för ca 4 veckor sedan.
#2 - 17 februari 2004 17:58
Hur stort ä karet?? Vad mer än scalarer å svärdbärare har du i karet?
#3 - 17 februari 2004 19:07
Akvariet är på 375 liter och invånarna har du i min signatur. Jag hade en flaska med Protozin hemma och enligt den skulle man dosera 2 droppar per 5 liter vatten och så skulle man hålla på i några dagar. I princip hela flaskan gick åt så nu har jag inget till de andra dagarna. Hoppas att det finns något annat att göra för jag vill inte riskera att han dör eller något. Han är jättestor!
#4 - 17 februari 2004 19:11
Har du inte ett litet kar som skulle kunna funka som sjukstugan?.
Å så flyttar du den sjuke ditt?
#5 - 17 februari 2004 19:15
Nej, jag har bara detta stora. Jag har sålt alla de andra akvarierna eftersom de bara tog en massa plats som jag behövde till annat.

Vad tror du att det är?
Ska jag ta bort den ettriga svärdbärarhonan?
#6 - 19 februari 2004 13:15
Är det inte någon som vet vad detta kan vara? Han verkade lite bättre igår fm men sen var det samma sak igen igår kväll.
#7 - 25 februari 2004 11:57
Min scalare verkar fortfarande inte må bra. Han/hon har fortfarande grumliga ögon och en liten skada på det ena efter svärdbäraren nafsande. Jag har sett den smaka på maten men den spottar ut det direkt igen.

Jag har gjort mig av med svärdbäraren så att han skulle få lite lugn och ro men det har inte hjälpt. Han står och trycker i sitt hörn och de få tillfällen han kommer ut så tappar han alla färgerna.

Jag köpte den och en annan som skulle vara ett par men jag är lite tveksam till om det är det för de gillar inte varandra alls. Dessutom så har ingen av dem någon puckel på huvudet som min svarta hane har. Den svarta är mycket mindre men har en redan en tydlig puckel. I affären var de övertygade om att det var en hane eftersom honor tydligen inte alls blir så stora som han är.

Jag har köpt ett par stora till som jag får på fredag. Det ska bli kul att se om det kan hjälpa till så att han inte gömmer sig längre.
#8 - 25 februari 2004 12:23
Jag ska försöka komma med lite tips och råd ang din Scalare då...
Har du kollat nitrat i dina kar... även om du får ner nitrit så kan du ha för högt nitrat och mina discusar blev helt grå på ögonen när de gick i sådant vatten.
När jag köpte mina Altuscalarer hade de en grå hinna på ögonen och fenorna var lite frätta i kanterna. Eftersom frätta fenkanter kan bero på Nitrit, kan man väl förutsätta att det varit det i vattnet, så även nitrit kan kanske ge grå hinna på ögonen. Detta gick i alla fall över på en par veckor och både ögon och fenor är någorlunda återställda nu.
Att fiskarna kliar sig kan bero på gift i vattnet, alltså även detta kan bero på ditt nitrit. Att du då hällt i salt är en bra lösning, detta rengör och stärker slemskiktet på fiskarna och gör att de kan stå emot ev giftrester bättre. Tänk bara på att dina pansarmalar inte tål salt. Det bästa vore nog att skaffa fodervärd till dem ett tag, så du kan salta ordentligt.
De flesta mediciner slår ut bakteriefloran i karet och bakteriers inverkan på nitrittoppar har vi ju diskuterat i en annan tåt :-)
Mitt råd till dig blir:
Använd dig av vattenbyten, nitrivec och bakterieomvårdnad för att hålla Nitritet på noll.
Kolla nitrat, har du för höga värden så är det 50% vattenbyte som gäller, sedan 10% om dagen tills värdena är bra. Det är ingen risk att du förstör bakteriefloran med vattenbyten, de finns ju mest i botten och filter.
Tillsätt 0,5 dl salt/100 l vatten (det tål inte dina Corydoras). Mät upp saltet och tillsätt det långsamt, gärna under flera timmar. Tänk också på att salt inte dunstar eller konsumeras... när du gör vattenbyten ska du alltså tillsätta salt utifrån den mängd vatten du TAR UR!
Medicinera inte förrän du är helt säker på att fiskarna är sjuka... om du ska göra det med Scalaren så borde du nog skaffa dig ett separat kar. Men ser du inga symtom hos de andra fiskarna, så beror det nog bara på att han är extra känslig mot ditt nitrit eller nitrat.
Lycka till nu och hoppas det går bra med din Scalare....
#9 - 25 februari 2004 12:55
Tack för svaret Nanc!

Är vattenbyte enda sättet att få ner Nitrat? Jag ska köpa test och kolla om det är det som är problemet nu.

Jag fick rådet i affären att jag skulle hälla i 1 dl salt per 100 liter vatten. Jag minskade något eftersom jag tyckte att det lät mycket. Min pansarmalar verkar inte ha tagit skada av det men de kanske inte mår i alla fall. Ska jag byta vatten efter ett tag för att få bort saltet igen eller låta det minska med de vanliga veckobytena?

Jag har också sett konstiga skador på fenorna på en av de svarta scalarerna. Jag trodde att det var efter ett revirbråk men det kan vara nitriten kanske som har gjort det. Det sitter dock inte i kanterna bara utan ser mer ut som om den har slitits eller bitits sönder. Ingen annan fisk har det.

Jag kollade bilderna på dina Altum. Jag tycker att det är en av de vackraste fiskar man kan ha. På bilderna ser dina ut som mina vanliga gör. Är det vinkeln som gör det? Jag har funderat på om min stora skulle kunna vara en korsning med Altum. Vet du om det funkar? Ingen som sett den har sett en så stor vanlig scalare förr. Han har inte riktigt likadana band heller som den mindre. Han har några band som bara går över halva kroppen och så har han 5 hela band om man räknar den på stjärtfenan.

Tror du att det kan bli lite mer fart på scalarerna nu när jag ska ha 2 till? Mina svarta är ett par som går för sig själva och jag bara väntar på att de ska leka ordentligt. Det gör dom väl inte förrän vattnet är helt ok misstänker jag.

#10 - 25 februari 2004 13:08
Jag rekommenderar dig att inte köpa nya fiskar förrän du har fått ordning på dina scalarer annars kommer de med största sannolikhet få samma sak. Är dina scalarer lite sjuka nu så är också risken stor att de nya fiskarna bär på någon parasit (mycket vanligt) och med redan nedsatt immunförsvar så kommer de gamla bli mycket sämre.
Se till att få ordning på ditt akvarie istället för att skaffa nya, det vore ju synd att bli av med alla fiskarna!!!!

Precis som nanc sagt ovan i kombination med lite högre temperatur slår nog ut parasiten.
#11 - 25 februari 2004 13:15
De nya scalarerna jag ska ha går ensamma i ett karantänakvarium för att vara säkra på att de är friska.

Jag har redan 28 grader i karet. Tycker du att jag ska höja ändå?
#12 - 25 februari 2004 13:23
Jag lade in ett ämne just om högre temp, så jag undrar just själv.
Vet att det funkar på diskus men jag tror man skall upp en del till och det är ju inte alla fiskar som klarar det.
Så jag har inga rekommendationer.
Bra att du kör dem i karantän, inte många som gör.
#13 - 25 februari 2004 13:39
Vad bra att du inte ska sätta i de nya i karet. Jag tror inte det blir mera fart på Scalarerna när de blir flera, de är bara stimfiskar när de är små... sedan är de ju revirhävdande enstöringar enligt mig i alla fall. Sätt inte in de nya fiskarna förrän vattenvärdena är stabila och Scalaren är kry, annars kommer den nog att bli helt utstött och angripen av de nya. Dessutom gör ju flera fiskar att det är svårare att hålla nitrit/nitrat värdena bra.
Vad gäller saltet så kan du låta nivån gå ner med vattenbytena, men gör inte det förrän fiskarna mår bra. Tål dom en dl/100 l så ska du fortsätta att köra på med det. När allt är OK så slutar du bara att tillsätta salt vid dina vattenbyten, så får dom en snäll övergång till "vanligt" vatten.
Nitrat går mig veterligt bara att sänka tillräckligt snabbt med hjälp av vattenbyten.
Vad gäller Scalarernas "fart", så tror jag att den kommer när fiskarna mår bra helt enkelt. Jag tycker det verkar som om du har väldigt många Scalarer, men du har kanske tänkt ge bort några när du fått ut något lekpar? Mera än två lekpar i ditt kar blir nog svårt att ha.
Jag är också lite tveksam på mina Scalarer... jag tror säkert att killen jag köpte dem av trodde att det var Altum, men affären han köpte dem av kanske inte hade koll... Köpte tre st välväxta för 400 kr så jag känner mig väl inte lurad... men jag ville ju ha Altum! Jag har en vanlig Scalare i karet också... och de är helt klart inte lika. De tre "altumen" har en annan, tydligare, triangelform, och ett "veck" på nosen. Jag vet att det går att korsa Altum med vanlig, och det är det jag tror kan vara med mina.

#14 - 25 februari 2004 14:18
Mina scalarer köpte jag för 100:-/st. Då är det alltså XXL. Jag har hört från flera att jag lätt ska kunna ha minst 3 lekpar i mitt akvarium. Vissa har rekommenderat att jag ska köpa så att jag har 10 stora så att de får para ut sig själva. Då ska jag kunna få 3 par som funkar bra tillsammans. Sen är det bara att sälja de som blir över. Man ska tydligen inte köpa alla samtidigt heller utan ta det lite försiktigt. Det ska bli kul att se hur det funkar. Jag kommer att ta bort den stora nu eftersom jag måste hämta de nya denna veckan. Jag låter honom gå i en hink några dagar så får jag se om han bättrar sig. Det ska han väl tåla?

Mina scalarer har alla ett litet veck på nosen så det kanske är vanliga då. Hade det varit Altum så hade du nog fått betala betydligt mer. Här i Malmö kostar ganska små Altum 195:-/st. Tänk dig då vad de stora skulle kosta. Skit samma för jag tycker att dina ser väldigt fina ut i alla fall och huvudsaken är att du gillar dem.

Jag ska köpa ett gäng svärdsplantor till så att de får lite mer växter att gömma sig i. De verkar trivas bäst i svärdsplantan men det har jag bara en av. Jag ska köpa test till nitrat i morgon så får vi se vad det visar. Jag får återkomma om det senare. Jag byter gärna vatten igen om det får mina fiskar att må bättre även om jag börjar tycka att det är lite trist att byta vatten varje dag.
#15 - 25 februari 2004 14:26
Jag menar inte det där vecket längst fram på nosen, utom på nosryggen lixom...
Ska ta mera bilder på dem och sedan göra en tåt här ang det där... jag vill ju veta vad jag köpt. Ang priset så köpte jag dem privat och han hade fått dem till inköpspris på affären för 150 kr styck, och då var de ganska små.
Har läst att det ska finnas en sort som kallas Peru Altum, som egentligen är vanliga VF scalarer... kan vara dessa jag fått...
#16 - 25 februari 2004 14:57
Ja, det var en bra idé. Min stora kanske är en sådan också? Jag ska också försöka ta bilder på honom även om det är lite svårt eftersom han är så blek och aldrig har fenorna utspända. =)
#17 - 25 februari 2004 15:35
Döda svärdbäraren!!
#18 - 25 februari 2004 15:40
Mina fiskar stryker sig också mot bottnen. Jag vet inte varför, men dom verkar ändå må bra........
#19 - 25 februari 2004 15:43
Jag sålde 20 Balck Molly till affären och kan ni gissa vad som hände då? Jag råkade ta med en svärdbärarhona av misstag. Scalaren uppskattade det i alla fall....

Annons