Jag har testat att få svar om vad det är för fel på min scalare i en annan tråd men rubriken där är kanske lite felaktig.
Min scalare har fått gråaktiga ögon. Beror detta på parasiter? En av svärdbärarna är på och tuggar hela tiden så jag är rädd att det blir sår på ögonen på honom. Svärdbäraren nafsar även på sidorna på den.
Vissa av de andra fiskarna stryker sig mot stenar och mot grusen då och då. Misstänker att det skulle kunna bero på samma sak.
Jag är tacksam på alla förslag på vad det kan vara. Ikväll har jag hällt i salt i vattnet för att testa om det kan hjälpa. Jag har inte haft salt i sedan jag bytte vatten senast förutom en liten skvätt ektozon.
Jag läste om sjukdomar här och det närmaste jag kunde hitta kunde medicineras med samma medicin som man har mot vita pricken. Ska jag testa det?
Akvariet har varit igång i ca 7 veckor nu. Jag har lite problem med nitrit så jag byter 10% av vattnet varje dag. Det är ca 1 vecka sedan jag bytte 1/3 del av vattnet. För övrigt så är alla fiskarna pigga och äter bra. Förutom scalaren då som inte har ätit förutom en gnutta flingor sedan jag köpte den för ca 4 veckor sedan.