Hjälp! Simblåseproblem

#1 - 17 november 2004 18:28
Är nu helt övertygad om att min ena slöjstjärt har problem med simblåsan. Vad kan man göra för att rätta till det? HAr flyttat över honom, en honslöja och en ancistrus till ett 90 liters akvarium så han får bättre simyta.

Han ligger och flyter upp och ner uppe vid ytan. Vad kan jag göra??
Snälla hjälp!
#2 - 17 november 2004 18:59
Be till gud?
#3 - 17 november 2004 19:00
Hade gjort det om jag visste att det skulle hjälpa =/
#4 - 17 november 2004 19:00
En honslöja?

Du menar alltså en Slöjstjärts hona? Kan du se skillnad på dem?
Men iaf, tyvärr var vissa slöjstjärtar detta problem. JAg är inte säker, men jag tror de kan uppkomma om de fått i sig luft. VAd matar du med?
#5 - 17 november 2004 19:06
Ursprungligen skickat av Smultronpuss

Hade gjort det om jag visste att det skulle hjälpa =/

Ett seriöst råd nästa gång du skaffar fisk försök skaffa en med lite mindre medfödda sjukdomar...
#6 - 17 november 2004 19:19
Amalia: De har lekt ett antal gånger så därför vet jag vem som är vem =)
LAbeth: Absolut. Det är inte roligt när det är medfödda fel på fiskarna, men forfarande, finns det inget man kan göra?
#7 - 17 november 2004 19:21
Okej :) Undrade bara om du hade visste något säkert sätt at veta vem som var vem. HAr själv sjölisar ich skulle vilja veta om de är honor och hanar.
#8 - 17 november 2004 19:41
Det enda jag vet är att det är jätte svårt att se. Om jag tittar på dem så ser jag ingen skillnad alls, så hade de inte lekt så skulle jag inte veta. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig på den punkten.

Ingen som vet vad man kan göra för min slöja? Har försökt vara inne på Kramfors sida men är värdelös på engelska så jag förstår inte alls vad det står om sjukdomarna. SNÄLLA!?
#9 - 17 november 2004 19:46
HAr du läst de andra forumerna om Sim-blåseproblem. Vet att de finns minst 1 till tråd. Du kanske hittar något där. Eller du kanske redan ahr kollat där.

Men hittar du inget kan ju ju ringa en akvarie affär och fråga. Det vet nog.

Lycka till.
#10 - 17 november 2004 20:04
Svårt att veta vad det beror på, men är det matsmältningsproblem så..
(Förebyggande) Mata inte för mycket eller med mat som flyter. Flyter fisken, vänta med mat i 3 dagar. (Ärtor är bra mat)
Höj temperaturen för att snabba på matsmältningen. Öka då även luftgenomströmningen.

#11 - 17 november 2004 20:17
Jag matar honom med pellets som sjunker men han fångar de alltid uppe vid ytan för att sen dyka ner bland stenarna och rota, medans min hona simmar i vattnet och fångar upp maten. Har sett att det bubblar om honom emellan åt oxå, vad kan det vara?? Han bajsar jätte bra och jätte mycket så det eror inte på förstoppning.

Ska lyssna på ditt råd med att inte mata honom på tre dagar. Min andra slöja tar väl inte skada av lite fasta va??
#12 - 4 december 2004 15:16
Din andra fiskar kommar att klara sig bra med ingen mat på 3 dagar. En av mina fiskar hade de där problemet tyväär dog den i förrgår.

Annons