HJÄLP Saltkar

#1 - 8 september 2007 14:33
ska snart iväg och hämta ett inkört saltkar vad ska jag tänka på?
där är några fiskar och en räka och en annemon ikaret och karet är ett 325liters med levende sten
skummare och pumpar belys allt medföljer
hur gör jag för att transportera hem detta utan att allt dör?
ska jag tömma karet på vatten och fylla vattnet på dunkar och ta med , lägga all fisk i baljor med vatten från karet och likaså stenen och annemonen?
och vad ska jag tänka på när jag sedan fått hem karet och ska köra igång det igen
#2 - 8 september 2007 22:29
Hej

Jag skulle gjort som följer: Sett till att jag har ca 100 liter nyblandat vatten hemma (blanda gärna dagen före och låt någon pump cirkulera det). Töm vattnet från karet i dunkar. Ta fiskar. levande sten, grus och koraller i byttor (gärna fiskarna och korallerna i plastpåsar). Skölj ur gruset lite grand och till det använda lite av det gamla vattnet - gör inte gruset kemiskt rent. Lägga i sand och fylla på lite av vatnet. Börja med att bygga med den levande stenen från botten och bygg upp revet under påfyllning av vatten. När du har ca 100 liter kvar - ta i det nyblandade vattnet. Placera ut koraller - sätt igång pumpar och dylikt. Pumpar (ej filter om det finns sådana) kan du ha låtit gå i lite ättiksblandat vatten ett tag under tiden (för att bli av med kalkavlagringar). Introducera fiskarna. Under de kommande veckorna skulle jag försöka att byta ca 100 liter i veckan - detta för att få bort eventuell frigjord fosfat. Om det finns ett filter i systemet så rengör du det bara lite grand.

Så här skulle jag gjort - och givetvis vara försiktig med matningen i början. Är det mycket alger i karet så kanske jag skulle borstat stenen om de var hårt angripna av trådalger.

Lycka till och välkommen i det riktiga träsket.

MVH Lasse
#3 - 9 september 2007 19:44
okej karet är igång men nu när man har en fullt fungerande belysning så ser man att de inte skött karet helt hundra för det fanns en hel del alger i karet , har doch ryckt så mycket jag hunnit med o tagit bort det med håven direkt , håller nu på att fylla upp karet till rätt nivå med nytt saltvatten, kör på 1.024 i salthalt då jag hört detta ska vara bra.
tempen 26 grader.
Har även satt igång lite mer pumpar i karet då där inte varit något större flöde med den pumpen de haft i.
sitter nu 4 pumpar.
även skummaren har jag rengjort och fått igång och den verkar funka bra då det skummar för fullt i den dock lite problem hur jag ska ställa in då den gärna skummar över.
#4 - 18 september 2007 21:33
lite bilder från mitt kar
#5 - 25 september 2007 20:22
flera som frågat hur mitt saltkar ser ut , inte mycket att titta på ännu då jag behöver typ 20kg ls till i det och lite koraller och mer fisk, men här e en bild iallafall
#6 - 25 september 2007 20:31
lite bilder på lite av innehållet fler bilder senare
#7 - 25 september 2007 20:52
Ohh kommer bli najs det där :). Inget nano kar det där inte!

Mvh Thomas
#8 - 26 september 2007 10:16
Fick du med nåt Uv?? Paletten kan vara väldigt mottaglig för vita prick vid flytt o stress.

(Jag tänkte ta denhär frågan lasse;))Skummaren är/kan vara lite rolig att ställa in, man skall helst inte ha den att extremskumma upp en massa "blötskum" utan den skall hels puffa upp skumm/skit lite sakta.
Du kommer att kunna se hur vätskan blir i koppen det skall vara rätt mörkt/brunt om inställningen är rätt, det kommer du dock att lära dig vartefter.
Skummaren kan hålla på o vara jobbig i början innan karet börjar få lite balans, det är bara att ha tålamod.

Vad är de för skummare?

Jag skulle rekomendera att du tittar på stream pumpar om du har powerheads nu, mycket trevligare föde som flytar stor massa och mindre värmegenerering.
Titta på en som du tror skulle passa och sen tar du den med 2gger så mycke kraft;) Skämt o sido jag har en koralia 1 som kör 1500 liter i timmen i en burk som är 55x55x55 och det är inte nån vidare fart i den, dvs de går inte att jämföra med powerheads.

//NiXoN
#9 - 26 september 2007 14:58
har köpt en tunze nanostream 6045 och satt i bra duns i den 4500 liter
kommer bli en till senare, nope nåt uv har jag inte men inte heller fått vita prick , tack o lov. karet har snurrat här hemma typ 2 veckor efter hämtningen så tror det skulle visat sig redan då.
kommer bli lite inköp dock
mer ls
en nanostream till
osmos
och förmodligen uvc
#10 - 26 september 2007 14:59
på min sida håller jag på att fixa till saltinfon men är lång ifrån färdigt håll gärna utkik där
Bilagor:

Annons