Hjälp platy yngel

#1 - 28 februari 2007 09:07
hejsan. jag upptäckte nyss ett platy yngel :) jippi
Men vad ska jag göra? ska jag låta de va kvar eller ta ut? hjälp mig fort!!
#2 - 28 februari 2007 09:16
Vad har du för alternativt akvarium? Vilka andra fiskar går det i karet och hur stort är det? Mycket växter?
#3 - 28 februari 2007 09:50
Jag har ett 112 kar men 6 platys och 2 malar i. jag har ganska många växter men de är så små än efetrsom akvariet är nystartat. Men jag har ånga gömställen och så i form av stenar. men jag vill ju hemskt gärna att en ska överleva.
Men jag har ett 40 liters akvarium med en slöjstjärt i just nu...
Vad finner du bäst?
#4 - 28 februari 2007 10:29
Eller är det bästa att köpa en sån där yngelbox?
#5 - 28 februari 2007 10:38
slöjstjärten kommer äta upp dem

Låt dem gå kvar i stora karet...det kommer flera yngel:D
jag fiskade upp mina och hade i en petbox...gav upp när de blev mer än 30
De gömmer sig så bara det finns växter osv så klarar sig säkert minst 5-10 per kull(och det blir mycket fisk i slutänden)
#6 - 28 februari 2007 10:52
Jepp, ett bra svar Diwa!
#7 - 28 februari 2007 11:33
Okeej. tack :)
Så ni menar att det bara är onödigt egentligen att köpa en sån där yngelbox?
#8 - 28 februari 2007 11:44
mm, sparar du alla får du för mkt
#9 - 28 februari 2007 11:44
Jag tycker det är onödigt att skaffa en om man inte har för avsikt att alla ska klara sig och man sen ska sälja de eller ge bort.Det kommer fler yngel med jämna mellanrum och det är alltid några som klarar sig så inte behövs ett speciellt yngelkar.
#10 - 3 mars 2007 09:20
Köpte de första fiskarna (platy) igår till ett nystartat akvarium på 240 liter och den ena platyhonan var gravid. Har inte så mycket växter än, de som finns har inte hunnit växa till sig än. Det skulle ju vara kul om några överlevde nr det är första gången. Men vilket är bäst att köpa fler flytväxter eller något i den stilen eller köpa en yngelbox. Vet i så fall inte riktigt hur jag ska sätta yngelboxen, det är ett möbelakvarium så jag vet inte om det går att sätta den på kanten. Hur gör man då?
#11 - 3 mars 2007 12:04
Tycker ett bra alternativ till yngelbox - är att man istället köper en massa javamossa och lägger kring växtrötter och stenar :)
Då klarar sig fler, och de har ändå en relativt naturlig miljö.
#12 - 3 mars 2007 12:23
håller med healena(vi har möbelakvarium och testade yngelbox)

yngelboxen tar ner hela akvariet...
visserligen kanske jag är petig med att det ska vara snyggt då men men...
Vi har planterat sessiflora(de växer som maskrosor om sommaren) och nu ska jag ha i javamossa osv också så några yngel kommer nog klara sig iaf

men vi har ju ett räkkar/yngelkar nu så vill man kan man ju fiska upp dem (om man får tag på dem) och ha dem i ett särskilt akvarium men det är aningen overkill=)
Vi har nu närmare 80 yngel av molly och platy på tillväxt och itne en blek aning om vad vi ska göra med dem när de blir stora...???

med finbladiga växter och flytväxter så bör ju några klara sig varje gång iaf och de räcker nog för att man ska få bekymmer om att adoptera bort dem=)
#13 - 3 mars 2007 22:38
Wilmis skrev:
Jag har ett 112 kar men 6 platys och 2 malar i. jag har ganska många växter men de är så små än eftersom akvariet är nystartat. Men jag har många gömställen och så i form av stenar. men jag vill ju hemskt gärna att en ska överleva.

Men jag har ett 40 liters akvarium med en slöjstjärt i just nu...

Vad finner du bäst?

Som du har det inrett så klarar sig nog de flesta ynglen ändå, i ditt fall behövs ingen "yngelbox" (födkasse är ett annat bättre ord tycker jag!)

För er som har platy tillsammans med tetror och andra snabba glupska fiskar rekommenderar jag att ni skaffar den typen av yngelbox/födkasse som flyter för sig själv på ytan, då klarar sig yglen tills de är stora nog att lämna "dagis" utan att bli uppätna...
Akvarielagret har en typ av ungelkasse som är ganska stor, ser tu som en stor håv som flyter av sig själv på ytan, ramen är gjord av plaströr.
Annars finns ju de där som är av genomskinlig plast med "galler" på sidorna, med en gallerbotten som ynglen kan trilla ner igenom och klara sig undan kannibalistiska mammor, men den är lite för liten egentligen tycker jag...
När det gäller det oestetiska med yngelkassar så kan man väl stå ut med det ett litet tag tlls ynglen kan flytta ut i akvariet???? Alternativet är ju i de flesta fall ingen kasse=inga yngel....
#14 - 3 mars 2007 22:40
För er som har gott om överskottsfisk kan ni ju börja sälja till er favorithandlare alternativt byta mot mat eller ta med er dem till en akvarieauktion, eller varför inte byta med någon akvariekompis?
Sälja via nätet är ju också en möjlighet.....här på zoopet t.ex.:D
#15 - 5 mars 2007 08:06
kan man få dom och föda mer om miljön är bätre eller om det fins mågon miljö som dom helre leker i eller föredrar att föda i
#16 - 6 mars 2007 09:14
joel90 skrev:
kan man få dom och föda mer om miljön är bätre eller om det fins mågon miljö som dom helre leker i eller föredrar att föda i

De får yngel ungefär var 30:e dag oavsett vad du gör....i första kullen endast ett antal yngel, därefter fler yngel med stigande ålder på honan, sedan stagnerar antalet och kvaliteten...du skall nog inte räkna med att få fler än 6-8 "bra" kullar från en hona, allt därutöver skall nog räknas som "bonus"....hur många yngel som överlever beror däremot mycket på vattenkvalitet, inredning(mycket växter på alla nivåer), och utfodringen....

Annons