Hjälp! Platta snäckor som äter upp allt!!

#1 - 7 juli 2008 12:48
Har en massa platta snäckor (som kanelbullar). Trots massa alger i akvariet så äter dom upp alla växter. Har försökt att bli av med dem genom "anti-snäck-medel", men det går inte. Finns det någon sorts fisk som äter upp platta snäckor? :confused: Hade förut någon sorts botia, men snäckorna verkade inte falla den i smaken..
#2 - 7 juli 2008 12:51
Hur stora är snäckorna?
#3 - 7 juli 2008 18:10
Dom minsta är jättesmå och dom största är ca 7 mm i diameter
#4 - 7 juli 2008 20:37
Det låter som planorbider. De äter normalt sett inte växter (om växten inte redan är död). Du är spikad på att det är snäckorna som äter växterna?
#5 - 8 juli 2008 15:36
Jag är inte hundra på det. Fiskarna är Guppys, tetror, siamesiska algätare och nu även två små Skalarer. Det sitter snäckor på precis allt i akvariet och många av växterna har bara en stjälk kvar. Av det jag har sett, så verkar antalet snäckor hänga ihop med mängden uppätna växter. Det är ganska mycket alger i akvariet så dom siamesiska algätarna borde väl vara upptagna med det. Vid vattenbyten (varje vecka), så är botten på hinkarna täckta med snäckor :(
#6 - 8 juli 2008 18:14
Om din beskrivning är korrekt låter det som om du matar en aning i överkant, så det är en början att dra ner lite på fodret. Snäckmedel ska du inte använda, om du har så mycket snäckor och alla dör kommer fiskarna också att dö på grund av alla ruttnande snäcklik.

Vad gäller snäckätande fiskar så beror det lite på hur stort akvarium du har vilken art som är mest lämplig, just små skivsnäckor äts av rätt många små ciklder, förmodligen skulle ett stim av någon liten botia-art eller ett stim med kuhlis göra en hel del nytta.

Förmodligen skulle det funka med den snäckätande snäckan Anentome helena, men det skulle nog dröja innan du ser påtagliga förändringar.

Första steget är som sagt att minska maten, dels kommer snäckorna inte att föröka sig lika fort, och en del av de fiskar du har kommer att äta en och annan riktigt liten snäcka.

Dina växter är med nuvarande skötsel "körda", vare sig du har snäckor eller inte, med det är det precis som Azur säger. Minskar du utfodringen lite, så att filtret hinner med, och börjar göda med PMDD om du inte redan gör det, samt ser till att de får bra med ljus borde det gå bättre med växterna.
#7 - 9 juli 2008 16:11
Ska dra ner på maten. Akvariet är 112 liter. Är det någon speciell ciklid/botia som du vet äter platta snäckor, för jag provade med någon sorts botia förut, men de ratade snäckorna.

Växterna göder jag varje vecka med pmdd, ska jag öka dosen för att få fart på växterna?
#8 - 9 juli 2008 16:28
Jag hade också mycket kanelbullesnäckor. Dvs tills jag gick till zoo affären och lånade mig en dvärgkulfisk i måndags. han åt minst 60 snäckor på bara en dag. nu har jag inte sett en enda snäcka på 2 dagar så i morgon åker han tillbaka till affären. Vill inte ha honom där nu när min ena molly ska yngla :P
#9 - 10 juli 2008 18:47
Tack för tipsen! Det var vänligt av din djuraffär att låna ut fisken! Ska köpa en sån där fisk om den finns (eller är den ovanlig?)

Annons