Hjälp PH-controller

#1 - 4 januari 2008 12:16
Fick hem min ph controller i dag

några funderingar ang installation(anvisnigar på engelska inte alltid så lätt)

1.bara undrar Vad hi och lo är och när ska man använda vilket?

2.vid kalibrering så undrar jag hur man ska göra med vätskan ska man stoppa i elektroden i burken eller ska man hälla upp lite i någon annan behållare typ elektrodens skyddskopp?

3.när man har använd den första vätskan (4,01) så ska man spola av den med vatten? behöver man torka den innan den ska i nästa vätska(6,864)
eller hur gör ni?

4. är det noga med tempen på kalibreringsvätskan. såg att den visade olika phvärden vid olika tempraturer ska man bara anta att den håller samma temp som i rummet?

tänkte installera denna i kväll så det vore kul om någon orkade hjälpa mej
tack på förhand
#2 - 4 januari 2008 12:27
Jag kommer med några kvalificerade gissningar.

Hi och Lo är om magnetventilen ska öppna vid Högre värde än det intställda (Hi) eller om den ska öppna vid ett lägre värde än det inställda (Lo).
(Har man saltvattens kar så använder man istället kontrollern för att höja pH, där av valmöjligheten)

Häll upp lite av kalibreringstvätskan i en rengjord behållar. Man ska aldrig kalibrera med samma vätska mer än en gång.

Att skölja av elektroden i lite "vanligt" vatten mellan kalibreringsvätskorna kan knappast göra resultatet sämre iaf.

Elektroden visar lite skillnad på pH beroende på temperaturen, ja så att veta tempen på kalibreringsvätskan är bra, men man måste ju tänka på att temperaturen i karet spelar in när man väl ska mäta sen också.
Skillnaderna är så pass små, så rent praktiskt, i detta fall, spelar det knappast någon större roll.
#3 - 4 januari 2008 12:42
här kommer anvisningarna

sida 1 http://pici.se/183772
sida 2 http://pici.se/183773

den är inte så mycket text så om någon orkar så är jag tacksam

ska jag köra men hi eller lo i mitt sötvattenskar jag tänkte hålla 6,7 i ph
#4 - 4 januari 2008 15:14
Ingen som orkar?
#5 - 4 januari 2008 15:36
Förstår varför du frågar, engelskan i den manualen var ju inte den bästa.

Hittade denna text på ebay:
"Slide the [PH/SET] function switch to PH position. If the pH reading goes above the set value while setting the calibration, slide the [HI/LO] switch to HI-A position. And if pH reading goes below the set value while setting the calibration, slide the [HI/LO] switch to LO-A position."

Inte heller den lättaste att förstå men jag tolkar den så här:
Om du vill sänka pH med hjälp av kontrollern ska den stå i läge HI-A. Viket är det du vill.

Ganska enkelt att testa iofs. Om pH värdet i karet är högre än det du ställt in på controllern så ska controllern indikera att relät är draget (nr 2 i bilden på manualen)
När pH värdet kommer ner till, eller är under, inställt värde ska lampan/indikationen slockna.
Är det tvärt om så ställ om switchen HI-LO i det andra läget.
#6 - 4 januari 2008 15:41
En sak, du skrev den första vätskan, pH 4.01, för kalibrering, men man börjar alltid med den andra, pH 6.864.
Men det tror jag du förstod utifrån manualen.
#7 - 4 januari 2008 19:10
tusen tack
jo det såg jag ett litet skrivfel bara

detta var ju kanon att någon orkar och vill hjälpa mej

tackar!!
#8 - 4 januari 2008 20:11
hur gör jag med reduseringsventilen ska man vrida upp den lite??
för jag låg visst lite högre än vad jag trodde??

bubbelräknare kan jag kasta bort nu eller?
#9 - 4 januari 2008 20:19
Bäst jag säger att jag själv inte kör tub och har aldrig gjort, men jag har snappat upp av andras diskussioner.

Du kan ha samma inställningar på sekundärtryck och nålventil som tidigare. Bubbelräknaren som du förut använde som "indikator" ersätts ju nu av controller, men den kan ju vara kvar om du vill.

Visst kan du ställa upp nålventilen lite om du vill att magnetventilen ska stå öppen kortare tid på dygnet, men ställer du för högt så finns risken att när magnetventilen öppnar så hinner inte pH-proben mäta pH-skillnaden så pH sjunker lite för mycket innan magnetventilen stänger. Om det blir så eller inte beror också på hur du placerar pH proben i förhållande till vart CO2 kommer in i karet.
Man vill ju helst mäta pH efter att CO2 berikat vatten hunnit blanda sig med resten av vattnet i karet.
#10 - 4 januari 2008 20:32
på min dupla så gör man såhär :)

se till att den är torr, sen gör du rent den med neutralvätskan doppa den sen i ph 7 vätskan och låt värdet stanna upp stannar den på 9.2 så vrider du HIGH till 7 och ser till att den stannar på 7.

Sen gör du rent den igen med neutralvätskan och ser till att den är helt neutral och sen skall den torka igen och efter det skall den ner i ph 4 vätskan och kalibreras på samma sätt som ovan och när värdet är still på tex 5.1 eller 3.7 eller vad som helst vrider du low till den hamnar på ph 4.

Efter det är gjort gör du om high testen för att se att den är på 7.00 är den inte det så gör du om allt igen.

Tips, se till att inte blanda vätskorna för du får du fel värden!!

detta är för min dupla iallfall och jag kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda för dig.

bubbelräknaren ska du ha kvar som referens på hur många bubblor som igentligen går ut. och hur många bubblor man ska ha är en evig fråga.

jag har 520 liter och jag ska enligt många ha 1 bubbla i sekunden men kör ca 3-4.

Det viktigaste av allt är att du inte sätter pinnen på samma sida där co2'n kommer ut.

Annons