HJÄLP! Otocinclus är död!!!!

#1 - 12 oktober 2003 01:13
Har fått lite smått panik!!! [:-82]

Den 10/10 flyttade jag över mina guppys till 50-liters karet, och de trivs jättebra.
Var iväg och inskaffade Svärdbärare och 2 Otocinclus till mitt 112-liters.

Senast igår kväll var allt frid o fröjd, alla fiskar såg nöjda ut o Ottosarna käkade som bäst av de alger jag har fått på växterna...

Sedan kom jag hem från jobbet innan ikväll o kikade i karet, jodå, alla fiskar mår finfint... MEN, hittade bara en av Ottosarna...
Och efter en del letande så hittade jag den minsta (ca 2 cm lång) DÖD på botten!!! [:-118][:-118][:-118]

Mina vattenvärden är bra, mätte senast i förmiddags och alla dom andra fiskarna mår jättebra. Den lille Otton bara dog knall o fall!
Jag undersökte honom, men hittade inga fel på honom, han såg helt "normal" ut....

Jag fattar inte??? Jag känner mig jätteskyldig nu ju! [:-28][:-4]

Allt har gått jättebra hitintills i mitt kar (startade upp det för ca 1,5 månad sen), jag har haft ett litet nitritproblem innan, men släppte dock ej ner fiskar förrän nitriten var borta. Och där e fortfarande ingen nitrit enligt testet i förmiddags...

Snälla hjälp! Någon som har nån teori????

Tacksam för svar SNARAST!!!!

Mvh. Sara [:(]
#2 - 12 oktober 2003 05:53
Nej, jag har ingen teori, bara mina egna dystra erfarenheter av otocinlus. Jag köpte 7 för ca två månader sedan. Vattenvärdena är bra och övriga fiskar mår bra (utom ett par fjärilsciklider som lämnade mig men jag tror det var "dåligt material").

En Otis dog inom en vecka, den andra efter tre. 2 dog förra veckan. 3 kvarstår. De är viltfångade enligt uppgift och känsliga säger folk. Ett visst svinn får man räkna med...
#3 - 12 oktober 2003 07:48
MIna erfarenheter säger också att de är rätt så känsliga. Någon brukar falla ifrån strax efter inköp medan resten klarar sig bra. I alla fall tills något vattenvärde ändras. Jag blev av med en av mina bara för några dagar sedan efter att jag blivit tvungen att flytta över värmaren till ett annat kar. Och då handlade det ändå bara om några få grader mellan akvarie och rumstemperaturen.
#4 - 12 oktober 2003 08:23
Mitt recept för att lyckas med Otocinclus är utrymme för de små liven, jag har lyckats få lek på dem (Otocinclus affinis) genom att ha 10-15 stycken ensamma i ett 720 liters akvarium med mycket algbeklädda rötter. De gånger jag har haft dem med större fiskar, även måttligt mycket större, har de haft svårare att klara sig bra.
Överleva är en sak, trivas är en annan som jag ser det.

Så enligt min åsikt är inte Otocinclus egentligen någon fisk som passar i exempelvis ett sällskapskar utan de borde hållas mer anpassat efter sina egna krav. Iofs så gäller detta alla fiskar...
#5 - 12 oktober 2003 11:14
Ursprungligen skickat av Herodes

Mitt recept för att lyckas med Otocinclus är utrymme för de små liven, jag har lyckats få lek på dem (Otocinclus affinis) genom att ha 10-15 stycken ensamma i ett 720 liters akvarium med mycket algbeklädda rötter.

Jag har fått för mig att nyckeln är maten snarare än sällskapet. De äter inte alla typer av alger, och vill nog helst ha lite sjunkande mat - men finns det andra fiskar i akvariet, brukar ottona bli utan. Finns det alger, nån rot, och lite fiskmat som de hinner komma åt, så tycker jag de verkar rätt oproblematiska.

#6 - 13 oktober 2003 00:45
*hm* Det som jag undrar över mest är ju att han dog redan dagen efter dom hade flyttat in?

Kikade en del på den andra idag, och han är pigg o käkar alger som tusan. Lite lätt rund om magen är han oxå, o han e så söt! =)

Så jag tycker att de e konstigt att den lille dog så fort...

Nu är ju bara frågan om man ska våga köpa några till som sällskap till den som är kvar? Han ser lite ensam ut, trots Svärdbärare, Sorgmanteltetror o Ancistrus ;)

Mvh. Sara
#7 - 13 oktober 2003 04:49
Ibland blir det skit trots att man gör rätt, så är det bara.
Kardinaltetra är också en sådan där lurig fisk, ibland händer det att hälften dör relativt snabbt när de kommer till ens eget akvarium och ibland klarar sig alla trots att man tycker man gjort på samma sätt.
Tror dock att det kommer att gå bra för den som är kvar, och jag hade nog vågat köpa någon eller några till när jag fått råd.
#8 - 13 oktober 2003 05:14
Otocinclusar är tydligen otroligt stresskänsliga så det vanligaste är faktiskt att man förlorar någon när man just köpt dom. Har dom sen väl etablerat sig så är dom däremot ganska tåliga. Jag köpte tre och en dog inom 24 timmar, dom andra två har jag haft ett par månader utan problem nu. Ska köpa till ett par tre till senare har jag tänkt.
#9 - 13 oktober 2003 05:44
kanske skulle hjälpa att koppa in dem vääldigt sakta, och att släcka akvariet direkt efter nersläpp så de får lite lugn & ro?
har sett fiskar som ibland hyperventilerar i timmar efter flytt, inte kul att se.. mörker brukar hjälpa.. och tydligen att mata akvariet innan nedsläpp så de "gamla" fiskarna redan ätit & lämnar den nya lite ifred..

Annons