Hjälp Önskas

#1 - 16 juni 2007 17:27
jag hade vitaprick efter jag köpte hem två nya praktbotia
jag gav dessa medecin (sera costapur) blev av med allt efter ca 7 dagar
men nu ser jag att mina hajmalar har någon prick på sej även något litet sträck enbart på fenorna är detta fortfarande vitaprick?? eller är det något annat har laddat upp några bilder om de kan hjälpa (var inte lätt att ta någon bild på dem)
ingen av de andra fiskarna ser ut som att de har detta längre bara hajmalarna

hur fort smittas de andra fiskarna om det är vitaprick?
http://pici.se/75030
http://pici.se/75033
http://pici.se/75034
#2 - 16 juni 2007 19:23
en sak till när jag gav dem medecin så dog en hajmal tredje dagen tål dom ej medecin?
#3 - 17 juni 2007 09:55
Skitsvårt att se på bilderna, men är det ett streck så är det nog inte vita prick, men är det samma sorts prickar som tidigare så är det kanske läge för en kur till.
Om hajmalar är känsliga för medicinering vet jag inte, men en del fiskar kan vara känsliga samt även räkor kan vara det.
Risken med en del mediciner är att de slår ut alla bakterier, såväl goda som onda, och då blir det samma sak som att starta om karet på nytt igen, med risk för nitrit och andra otrevligheter.
#4 - 17 juni 2007 12:25
Hmm

Jo jag vet att bilderna blev dåliga
men någon prick har dom men även små sträck
prickarna även sträcken ser lite duniga ut
vet ej hur jag ska fånga bilder på dem som blir skarpa men jag ska försöka
#5 - 17 juni 2007 17:00
Paroonen skrev:
prickarna även sträcken ser lite duniga ut

Duniga? Luddiga/utstående??
- Låter som svamp is.f.
#6 - 20 juni 2007 20:52
Vad är detta??

Fick syn på detta en bit fjäll saknas eller en vårta vad är det för något kan det vara en skada från fisk eller föremål

http://pici.se/77310
#7 - 22 juni 2007 08:27
ingen som vet????????????????
#8 - 22 juni 2007 09:19
Ser ut som en böld, men om den är farlig för fisken eller inte är svårt att säga. En del fiskar kan drabbas av cancer och då är det inte mycket att göra. Jag fick något liknande på mina Altum, och 8 st gick hädan utan att jag kom till rätta med problemet, och jag hoppas att det inte är likadant som din fisk drabbats av.
#9 - 22 juni 2007 18:42
Vad ska man göra?

Jag undrar vad jag ska tamej till nu har jag testat att blanda mycopur å costapur för detta skulle visst vara bra för blandinfektioner dessutom
även provat att köra en kur baktopur inget tar bort dessa prickar
vet ej vad jag ska hitta på
det verkar som det inte är något vidare smittsamt det är ju bara hajmalarna som verkar ha dessa "prickar"
saltbad??
hur ska jag göra jag har ett litet karatänkar som jag funderar på att sätta dom i kom gärna med förslag vill ej mista mina hajmalar för dom håller jag varmt om hjärtat
#10 - 23 juni 2007 18:38
ingen som kan hjälpa mej här???

undrar bara om det är någon ide att sätta dom i karatän?
saltbad kanske kan va bra?
den firren med en böld tycker jag att bölden har blivit mindre (ska man försöka rädda den??)
hur går man till väga med ett saltbad?
#11 - 23 juni 2007 19:33
Ser inte så himla bra på bilderna... Med risk att komma med en något svag teori: Du har inte händelsevis ngt vasst i karet så de bara skurit sig?
#12 - 23 juni 2007 19:55
Hur länge har du haft hajmalarna? Ingalunda kunniga på dom, men sambon har haft liknande infektioner på sina (duniga). Fick förklaringen att det var en svampinfektion som orsakats av stress då när jag hörde mig för på zoo:t.
#13 - 23 juni 2007 20:11
desse firrar har jag haft i ca 4 månader för typ 1 månad sedan fick dem ett nytt kar några vassa föremål har jag ej eftersom jag inrede det just för mina hajmalar men jag lät det nya karet vara igång ca en månad innan deras inflyttning
#14 - 23 juni 2007 20:12
måste bara säga tack för all hjälp
fast jag ej har fått bukt med problemet
#15 - 25 juni 2007 00:36
Som gammal akvarieist kan jag ge dig ett värdefullt råd. Fiskarna är precis som oss. Endast torrfoder gör att fiskarnas livslängd minskas med åtminstone hälften. Ensidig mat ger skörbjugg även för fiskarna. Malda räkor eller andra vattendjur gör susen för deras färger samt immunförsvar. Zoopet har ett utmärkt recept på räkmix. De behöver proteiner & färskt kött så som vi.

Annons