Hjälp om vita prick?

#1 - 18 april 2007 18:02
Hej!

Helt ny här, hittade just sidan. Blev med akvarium i veckan (har haft tidigare) och ser till min förfäran att en av fiskarna är full med vita prickar. = (

Det är en silvermolly eller guldmolly (nånstans mitt emellan) så den är ju ljus i sig. Hon är med yngel och står i yngelkar i mitt barnkammarakvarium. Köpte henne idag. Kan det vara så att det inte är vita prick?? Fick lite panik och slängde i en dos med vitapick-medel.

Finns här ngn som kan lugna min oro? Har som sagt haft akvarium tidigare men har adrig råkat ut för sjukdommar...

Tack på förhand.. Frida
#2 - 18 april 2007 18:30
Är hon full med vita prickar så har du nog gjort rätt... följ anvisningarna på medicinen.

Startade du upp akvariet nyss?
#3 - 18 april 2007 18:32
Javisst, för 3 dagar sen och henne köpte jag idag. = ( Såg det inte innan men jag tänkte inte alls i de banorna i zooaffären.

Det är ingen fara för de yngel som redan är i akvariet?? Kan fisken bli frisk?
#4 - 18 april 2007 18:53
Jo det är fara om de är i samma akvarium!

Fisken kan bli frisk!

Egentligen ska man förbereda ett akvarium innan man tillsätter fiskar, se min signatur!

Nu är du där du är och jag föreslår(om du startat upp utan förberedelser) att du gör vattenbyten varje eller varannan dag på 30-50%, litet akvarium större byte, stort akvarium mindre byte, och kompenserar med medicineringen för bortfallet, alltså tar extra medicin för det nytillsatta vattnet.

Sen är det bra om du skaffar dropptester för att se värdena för ditt akvarievatten! NH4, NO2!

Mata sparsamt! Och plugga på!:)
#5 - 18 april 2007 19:02
Jag har runt 50 yngel i det akvariet och 7 mammor som ska yngla. På akvarieaffären så sa de att med acqutan så kunde jag sätta in fiskarna direkt men det var kanske en miss..

Måste jag göra vattenbyten för att få ett bra reultat? På vilket sätt har det faktum att akvariet inte förberett akvariet ställt till det? Fisken var sjuk när jag fick den och ingen annan har visat symtom ännu iaf.

Hoppas jag inte ställer dumma frågor...
#6 - 18 april 2007 20:00
Inga dumma frågor!

Vet inte hur jag ska råda just nu!

Ett oförberett akvarium tigger om problem och när det då också utvecklas en sjukdom så är det komplicerat!

Man måste få balans på akvariet samtidigt som man också ska behandla den specifika sjukdomen.

Så länge som vattenvärdena är i obalans så skapar de grogrund för sjudomar. Så kunskap om vattenvärdena är viktigt och sen måste man behandla sjukdomen efter praxis...
#7 - 27 april 2007 22:05
Hej igen!

Kan med glädje berätta att de är friska och det på bara en behandling!
Gjorde ett delvattenbyte efter kuren och nu verkar de må bra! *glad*

Malen dog dock...

Annons