Hjälp om tetror

#1 - 27 mars 2005 15:46
Jag har ett litet 12 liters akvarium och vill ha FINA fiskar där i. Jag hade tänkt med kampfiskar men kom på (1 sec) att det var väldigt mcke djurplågeri. Men tetror är ju så små så jag tänkte att ha 3 4 eller 5 tetror där i. Jag tcker att neontetror är SÅÅÅ tråkiga och undrar vilka tetror jag ska ha och vad dom vill ha i akvariumet t. ex växter mm. SNÄLLA HJÄLP MIG
#2 - 27 mars 2005 16:01
Det går nog egentligen inte att ha nån fisk i ett så litet akvarium. Kanske ett par guppies.
#3 - 27 mars 2005 16:12
Ett par fiskar av glas kan vara snyggt...
#4 - 27 mars 2005 16:19
Jag vet att många inte håller med men jag ser inga problem med att ha en kampfisk där. Även i naturen kan dom leva i otroligt små utrymmen, dom har tillåmedhittas i vattenfylda fotavtryck av elefanter.

Sen är det ju självklart så att alla fiskar mår bättre av större utrymme men det är inte "biologiskt" fel att hålla dom i små utrymmen.
#5 - 27 mars 2005 16:51
det är sant gosatta, dock blir det svårt med vattenkvaliten tycker jag...
#6 - 27 mars 2005 17:49
Jag vet att det inte är stort. I min djur affär har do kampfiskar i 2 liters glas skålar...
SNÄLLA JAG ÄR DESPERAT.
#7 - 27 mars 2005 17:53
Tetror är lite för stora/många. Räkor skulle funka bra. Och kanske en kampfisk också. Men inred rikligt....
#8 - 27 mars 2005 19:54
"Även i naturen kan dom leva i otroligt små utrymmen, dom har tillåmedhittas i vattenfylda fotavtryck av elefanter."

Inte kampfiskar, va? Jag såg ett naturprogram på TV om fiskar som levde i fotavtryck av elefanter och bufflar, men det var någon sorts Killis.
#9 - 28 mars 2005 12:14
Ja killis finns ju också det är helt sant.

Fast kamfisken finns i sådana utrymmen också. Har själv fångat dom i små lerpölar som man inte i sin vildaste fantasi kunde tro att det fanns något levande i.
#10 - 28 mars 2005 13:02
Jag hade fel det var tydligen ett 20 liters ;)
#11 - 28 mars 2005 13:02
Sharken: kolla på blocket och kolla om det finns nått billigt typ 100l för nån hundring! då får du filter och värmare och allt nödvändigt. ofta finns det väldigt billiga och bra akvarium där!
#12 - 4 april 2005 06:39
sharken.
Neontetror är fina! Har själv 2 sådana. Man ser tydligt på dem också när de blir rädda och stressade då dom tappar färgen för en stund. Men när de har den färg de ska ha är dom läckra. De är vita längst ut på fenorna sen lite svart på stjärtfenan och lite gul/kopparfärg på kroppen!
#13 - 4 april 2005 18:48
[QUOTE=trollet85]sharken.
Neontetror är fina! Har själv 2 sådana. Man ser tydligt på dem också när de blir rädda och stressade då dom tappar färgen för en stund. Men när de har den färg de ska ha är dom läckra. De är vita längst ut på fenorna sen lite svart på stjärtfenan och lite gul/kopparfärg på kroppen![/QUOTE]
Hmm..
Enligt mina beräkningar låter det som att du beskriver en koppartetra/silvertippstetra och har förväxlat den med neontetran.
MEN, det är kanske bara mina beräkningar som kommer fram till det resultatet.
#14 - 5 april 2005 08:36
hej,

jag skulle ju iaf starkt avråda från att du stoppar ner guppies i det lilla akvariet. Dom blir nämligen fort väldigt många. Som ett par kaniner ungefär:D
Om jag va du och inte(vilket låter som enklöaste lösningen) gjorde som står ovan och kollade om du inte kunde få tag på ett större akvarium, så skulle jag nog välja att ha ett kampfiskpar i ditt akvarium. Jag skulle dessutom vara lite överambitiös med att byta vatten eftersom det är så litet.

lycka till
#15 - 17 april 2005 21:40
fisk

[QUOTE=Sharken]Jag har ett litet 12 liters akvarium och vill ha FINA fiskar där i. Jag hade tänkt med kampfiskar men kom på (1 sec) att det var väldigt mcke djurplågeri.

Hur kom du på det? Kampfiskar behöver inte syre i vattnet, men vill gärna vara ensamma. Passar bra med att de lever i små leriga vattenpölar. dom bråkas med varandra så de ska sprida sig o bli bara en fisk/pöl när d börjar torka. Så har jag fått lära mig. Jag odla kampfiskar för ett tag sedan o de var mest i samma hörna av akvariet hela tiden, var inte intresserade av att simma runt. Kanske kan vara bra att köpa honan före hannen, så är d lixom hannen som kommer på besök.

Tetror däremot har jag lärt mig är inte någon enstöring! Som dessutom gärna simmar.

kristofer

Annons