Hjälp om Kampfiskar!

#1 - 18 mars 2007 09:09
Hej!
Har precis köpt ett nytt akvarium, som jag har startat upp (igår, 17/3-o7).
Det rymmer 54 liter, och jag är mkt intresserad av kampfiskar.
Överallt där jag läst om kampfiskar, så räcker mitt amvarium (ska inte ha hur många som helst, bara några stycken;) ).
Så, jag har lite frågor.
Ska jag ha en hane och 3 honor? Har läst att det är bäst, men får det plats i mitt akvarium?
Ska bakgrunden vara mörk? Hur mkt gömstallen ska det vara?
Tack på förhand!
Stormenzs:)
#2 - 18 mars 2007 09:28
det är gränsfall men det kan gå... beror på hur aggresiva honor å hanne du får.
du ska ha mycket växter att gömma sej i och rötter så dom kommer undan.
bakgrunden är lite drit samma... mina har aldrig brytt sej i om det vart svart, grönt eller blått.....
flytväxter är popis oxå hos kamparna.
tänk på att det inte får va för strömt eftersom fenorna hos hannen är tunga.
#3 - 18 mars 2007 09:41
Hjälp om Kampfiskar!

[:-157] Tack så mkt för hjälpen!:)
Har En annan fråga, nämligen hut mkt de kostar.
Jag kunde inte hitta priset i affären, så hur mkt kostar kampfiskarna i djur/fiskaffären där du köper dina fiskar? Har du några kamp fiskar?:)
Tack än en gång för hjälpen, hoppas att man kan hitta ngra lite lugnare kampfiskar som kan bo i mitt akvarium! :)
#4 - 18 mars 2007 09:50
hanarna kostar ca 45 kr/st
honorna ca 25 kr/st
..annars är det väl bara att fråga expediten vad de kostar :p
#5 - 18 mars 2007 09:52
här så får man ge samma för både honor och hanne: 69kr
måste så vidga mina inköp till andra butiker men samtidigt så är ju butiken bra men..... dyrt blir det i längden.
#6 - 18 mars 2007 09:53
polysperma skrev:
här så får man ge samma för både honor och hanne: 69kr

.

det var dyrt
#7 - 18 mars 2007 10:00
Hjälp om Kampfiskar!

Okej, tack så mkt!:)
Tacker de är mkt fina/vackra djur, och har hittat info om att 54 liters var bäst för kampfiskar! [:-60]
Har läst att om man vill att "Betta Splendens" ska yngla så ska man bara ha 15 cm vattennivå. Är det sant?[:-99] Det rä ganska lågt, om man säger så... [:-105]
#8 - 20 mars 2007 00:55
men om, du ska bebisar får du ha ett spearat lekkar ivilketfall. Så fyll du det du har. Jag rekommenderar 3 honor + en hane, eftersom då jagar han inte ihäl en hona utan har tre att växla mellan. Mkt gömställen behövs, grottor eller om du vill ha döskallar (inte så snygga men mina honor älskar att gömma sig i dem), samt mkt växter. stängelväxter som går upp till ytan är bra, samt flytväxter. De bygger sina skumbon vid ytan och "fäster" det med växterna.

Kan tillägga att de ser bra och de är roliga att ha eftersom de reagerar på en och kommer fram och kikar när man går förbi eller står vid dem.
#9 - 23 mars 2007 16:49
Okey, tack så mycket!
Har precis köpt Egon, min fina kampfiskhane.
Hoppas att han ska trovas här.

Annons