Hjälp! Odjur i malakvariet!

#1 - 8 december 2003 20:32
Hej allihop!

I går kväll hittade jag en massa småkryp i akvariet. De var knappt millimeterstora, runda eller möjligen ovala, och mönstrade i grått. De svävade omkring på ett ryckigt sätt, och samlades i horder på brysselkålen, som egentligen var till mina A. dolichopterus. Krypen tackade och bockade, komplimanger till kocken o. s. v. Nu är frågan, vad är de, och var kommer de ifrån? Gör de någon skada, eller bör jag betrakta dem som gratis levande foder?

Akvariet har varit igång ca 6 veckor. Innan dess hade det stått tomt ca ett år, gruset och roten (båda köpt i butik) är också gamla, men väl rengjorda. Malarna köptes med några guppy som tyvärr redan gått hädan. Därutöver har jag stoppat i zucchini, Hikari algtabletter, OSI flingfoder, brysselkål (köpt, fryst) samt några svarta mygg som jag ville se om malarna åt (det gjorde de inte). Odjuren gillar kålen, men de måste väl ha funnits där innan? Vad tycker ni jag ska göra åt dem? /Sofia.
#2 - 9 december 2003 12:42
jag har har några små kryp i mitt akvarie... men de e väl snarare vita! Infusorier ...kanske?!

Annons